Omlevering av macbook

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Omlevering av macbook

Innleggav iDms » fre 10.02.2012 23:53

Hei. Jeg har en macbook som er kjøpt på apple.no i november 2009. Har hatt den på service en del ganger, blant annet byttet dekselet bak skjermen 2 ganger pga sprekker bak ved hengslene (som da er ganske vanlig på disse maskinene). Sist jeg byttet skjermen var i slutten av november 2011, nå er sprekkene kommet frem igjen. Jeg var hos eplehuset(de som har foretatt servicene) idag for å få dokumentasjon på at skjermen har vært byttet 2 ganger, også skal jeg få tatt bilde av sprekkene i morgen og sende en mail til Apple om at jeg ønsker omlevering av maskina.

Har litt basiskunnskaper av forbrukerkjøpsloven og vet at jeg har krav til omlevering den 3. gangen samme feilen oppstår, men jeg lurer på hvilke krav jeg har her. Kan de levere meg en "refurbished" macbook, eller hva jeg skal kalle det? En som er ny utenpå men med brukt innmat. Eller må de gi meg en ny macbook?
Hvis de må gi meg en ny macbook, har jeg da krav på en macbook pro? Macbook air har jeg ikke lyst på, og siden denne ikke har CD rom kan de ikke tvinge denne på meg. Men macbook pro koster jo 2000kr mer enn jeg betalte for min.

Vet at apple av og til prøver å vri seg unna forbrukerkjøpsloven, så bare lurer på om noen vet akkurat hva jeg har krav på?

Takk for hjelpen :)
medlem i 150 måneder
 

Re: Omlevering av macbook

Innleggav svano » lør 11.02.2012 0:33

Du har i følge forbrukerloven krav på tilsvarende vare som dekker den bruken produktet du har i dag dekker.

Ting din macbook har som ikke mba er jo firewire, dvd og optisk lyd ut/inn. Så du bør kunne mene at en mba ikke dekker dine behov vil jeg tro. MEN: selv om det i utgangspunktet er du som bestemmer om du vil heve kjøpet eller kreve omlevering, kan du nektes omlevering om dette påfører selger "urimlige kostnader".

Så det blir vel et spørsmål om hvor grensen går for "urimelig". Kanskje de går med på en mbp 13" (jeg vet ikke altså!), men begynner du å kreve optisk lyd også må du opp på en 15" mbp og da vil jeg egentlig forvente at de sier stopp.

Hvorvidt de gir ut refurbished maskiner ved omlevering vet jeg ikke.

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Omlevering av macbook

Innleggav iDms » lør 11.02.2012 0:48

Takk for svar!

Ang heving så regner jeg med at dette vil bli avslått. Ifølge fkjl. §32 kan man ikke heve kjøpet hvis mangelen er uvesentlig. Regner med at 2 små sprekker i plastikken anses som uvesentlig.

Håpet er at de vil tilby en mbp 13", da jeg begynner bli ganske lei både sprekker i skjermen og "ølmage" under maskina på denne maskina, og som sagt har jeg heller ikke lyst på en air;) Om det kommer til deg så legger jeg gjerne inn de 2000 ekstra mbp koster i forhold til min, men ville bare høre om noen vet akkurat hva jeg har krav på, sånn at jeg ikke betaler 2000kr ekstra, mens jeg egentlig hadde hatt krav på en mbp uten å legge til noe ekstra:P
medlem i 150 måneder
 

Re: Omlevering av macbook

Innleggav tiddylicious » lør 11.02.2012 10:47

Hei!

Det er/var et ganske vanlig problem du nevner med macbooken. Jeg vet om flere som har fått helt nye mbp 13" som følge av dette.

Mao, du har nok helt fint en sak, og absolutt noe Apple har gått med på tidligere. :-)

Brukerens avatar
medlem i 167 måneder
 


Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]