Ødelagt iomega harddisk

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Ødelagt iomega harddisk

Innleggav Jonacatt » man 12.03.2012 12:43

Hei.

Den eksterne 1TB iomega ultramax harddisken min sluttet å virke her om dagen.
Jeg kjøpte den på apple store for 4,5 år siden.
Jeg ringte apple, men de bare ber meg ringe iomega direkte, men der har jo garantien gått ut for lenge siden.
Det er jo apple store som har ansvar for det er det ikke?
Er ikke forbrukerkjøpsloven i norge 5 år?
medlem i 216 måneder
 

Re: Ødelagt iomega harddisk

Innleggav Haakon » man 12.03.2012 13:01

Joda, Apple er noen luringer, slikt driver Apple med hele tiden. De forsøker bevisst å lure deg, de er veldig klar over sine plikter, men forsøker seg.
Du har 5 år, også på harddisker.
Hvis du har kjøpt den av Apple, er der de som er rette mottaker av reklamasjonen.
medlem i 237 måneder
 

Re: Ødelagt iomega harddisk

Innleggav Jonacatt » tor 15.03.2012 19:12

Takk for svar.

Ja jeg stod på mitt hos kundeservice hos apple, men fikk dette til svar:
"Hej igen Jonathan,

Jag har nu talat med min supervisor om det här och det är tillverkaren som du måste vända dig till när det kommer till support och kundservice.
Apple kan inte ansvara eller felsöka på en produkt som dom själva inte har tillverkat.

Det här är informationen som ges för en Iomega-produkt köpt från Apple.
Se under "Infomasjon fra produsenten"."

- De sendte også ved en garanti fra iomega hvor det står:
"Garanti: tre års begrenset garanti ved produktregistrering
Merk: Produkter som selges via dette nettstedet, men som ikke er utstyrt med apple-merket, blir utelukkende vedlikeholdt og støttet av produsentene i henhold til de vedlagte betingelsene i produktpakken. Apples begrensene garanti gjelder ikke for produkter som ikke bærer apple-merket, selv om de er pakket eller solgt sammen med apple-produkter. Ta direkte kontakt med produsenten for teknisk støtte og kontakt."

Vil dette si at den 5års forbrukerloven ikke gjelder i dette tilfelle?
medlem i 216 måneder
 

Re: Ødelagt iomega harddisk

Innleggav LCD » tor 15.03.2012 19:43

Hei

Ta svaret du har fått fra Apple med å hendvend deg til forbrukerrådet med en kopi til Apple om hva du har gjort
Da får du et greit å klart svar hvilken rettigheter du har fra Forbrukerrådet
Har gjort det samme en gang før...ikke med Apple men Phillips med et tilsvarende problem på krav om reklamasjon.

"Haakon"
Du kan umulig sove godt om natta...hva med litt konstruktiv hjelp til trådstarter som en start på dagen.
medlem i 148 måneder
 

Re: Ødelagt iomega harddisk

Innleggav Haakon » tor 15.03.2012 23:00

LCD:
Det hadde vært interessant å høre hva du mener med dette:
LCD skrev:Du kan umulig sove godt om natta...


Jonacatt:
Som jeg skriver over, HAR Apple et ansvar. Og 5 års reklamasjonsfrist gjelder selvfølgelig.
Dette er typisk Apple, de tvilholder på sin egen tolkning av Forbrukerkjøpsloven, og skriver forvirrende tåkeprat.
Du kan selv velge hvilket ledd du skal rette reklamasjonen mot; Apple eller Iomega. De har begge likt ansvar. Men hvis du må forholde deg til en utenlandsavdelig av Iomega (er det det du har gjort?) har du plutselig et stort praktisk problem.
Jeg hadde gått på Apple, det er de som har solgt deg denne disken, de har et ansvar. De er forhandler på samme måte som Elkjøp. De kan ikke dytte deg videre, de forsøker seg.
Jeg tar et forbehold om at Apple tror du bare trenger teknisk råd, og da kan jo Iomega være adressaten. Men jeg tror det ikke, Apple pleier å gjøre ting på denne måten.
Ring Apple, forklar problemet, og når de forsøker å dytte deg videre, nevn at du vil hevde Forbrukerkjøpsloven, det hjelper noen ganger. Da setter de deg over til annenlinjesupport, da pleier de å ta ansvar. Jeg har gjort dette MANGE ganger....
Går ikke det, gjør som LCD foreslår, ring Forbrukerrådet. Så kan du ta det derfra.
Lykke til.
Får du fortsatte problemer, send meg en PM, så skal jeg gi deg noen ytterligere trix.
medlem i 237 måneder
 

Re: Ødelagt iomega harddisk

Innleggav geirkrin » tor 15.03.2012 23:10

Tja, hvorfor ikke kontakte begge? Jeg hadde et problem med min eksterne Iomega for noen år siden. Ofte har de en svakhet i strömtilförselen, slik at denne må byttes etter en tid. Etter kontakt med internasjonelt supportsenter på mail kom en ny adapter i posten för jeg visste ordet av det. Nå er det jo ikke sikkert dette er problemet i ditt tilfelle, men du er sikkert interressert i å få löst problemet snarere enn å ri kjepphester - selv om Apple absolutt fortjener å få kjört seg. Send dem en mail åkkesom.
medlem i 172 måneder
 

Re: Ødelagt iomega harddisk

Innleggav Jonacatt » tor 15.03.2012 23:48

geirkrin skrev:Tja, hvorfor ikke kontakte begge? Jeg hadde et problem med min eksterne Iomega for noen år siden. Ofte har de en svakhet i strömtilförselen, slik at denne må byttes etter en tid. Etter kontakt med internasjonelt supportsenter på mail kom en ny adapter i posten för jeg visste ordet av det. Nå er det jo ikke sikkert dette er problemet i ditt tilfelle, men du er sikkert interressert i å få löst problemet snarere enn å ri kjepphester - selv om Apple absolutt fortjener å få kjört seg. Send dem en mail åkkesom.



Takk for svar.
Det har kommet en rar lyd ifra strømtilførselen i det siste året, men en dag begynnte det å ryke fra harddisken så jeg dro ut kontakta. Etter det så lyser lampene på harddisken konstant og den slår seg ikke på.
Jeg åpna den og så at et "element" i harddisken var smelta, så den er jo ødelagt.

Men jeg trodde 5års loven gjelder alle nettbutikker i Norge, stemmer ikke det?
medlem i 216 måneder
 

Re: Ødelagt iomega harddisk

Innleggav geirkrin » fre 16.03.2012 0:01

Nemlig. Rare lyder fra strömtilförselen er förste tegn på at noe er galt. Slik var det her også, selv om det ikke kom så langt at vi fikk rök og flammer. Jeg bor i utlandet, så jeg kan nok ikke hjelpe deg med norsk kjöpslov og garantier - er ikke oppdatert der. Men vil nevne en annen ting: Om strömtilförselen har röket kan du få problemer med å få ut data selv om harddisken i seg selv er intakt. Den kan ha blitt skadet i prosessen. Vi måtte formattere om harddisken; hierarkiet i innholdet var fullstendig ödelagt, noe vi fikk oversikten over ved hjelp av diverse analyse - software. Men, som sagt, ta kontakt med Iomega support, om de er like oppegående som de var da jeg kontaktet dem kan det være hjelp å få. Det skulle ikke være umulig å få en ny harddisk, men du får starte en saklig kommunikasjon og se hvordan det går.
medlem i 172 måneder
 

Re: Ødelagt iomega harddisk

Innleggav Haakon » fre 16.03.2012 0:16

Jonacatt skrev:Men jeg trodde 5års loven gjelder alle nettbutikker i Norge, stemmer ikke det?

Den er litt vanskelig. Forbrukekjøpsloven regulerer ikke det direkte, men det gjør rettspraksis.
Nettbutikker som har norsk representasjon, norsk domene og som henvender seg til forbrukerne på norsk, er bundet av Forbrukerkjøpsloven.
Men altså: Apple faller inn umder den ansvalige gruppen over.
medlem i 237 måneder
 

Re: Ødelagt iomega harddisk

Innleggav geirkrin » fre 16.03.2012 0:44

Har lest siste innlegget ditt litt nöyere, Jonacatt, og har (endelig) fått med meg at hele harddisken er herpa. Så da er det jo snakk om en fullstendig erstatning, vil jeg tro. Men, uansett, kontakt dem, jeg tror du kan begynne her

https://iomega-eu-en.custhelp.com/app/a ... SE1hVGs%3D

du finner også info her

http://iomega.com/support/nordic/index.html#norsk

men, som jeg alltid sier, det er utrolig hva man kan få til med en saklig og velbegrunnet kommunikasjon...
medlem i 172 måneder
 


Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron