2 ulike skjermproblemer både dekket og ikke dekket

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

2 ulike skjermproblemer både dekket og ikke dekket

Innleggav alexanhj » ons 04.04.2012 6:20

Jeg kjøpe min macbook for 1 år siden. Min mac er en av de hvite modellene som har en velkjent feil ved å få sprekker ved nederste del av skjermen ved åpningsmekanismen. I fjord, ved min vgs skole, hadde mange elever denne feilen og over 70 stykk fikk dette problemet fikset på garrantien. Det krevde at hele skjermen må byttes.

Jeg fikk samme problem etter at jeg kjøpte ut macen fra skolen (etter å ha brukt den i et år, garrantiene gjelder fortsatt) og derfor tok jeg den med til eplehuset som er leverandør for mac til skolen jeg gikk på.

De var derfra enige om at disse sprekkene er et vanlig problem og at skjermen måtte byttes. Alt dette skulle dekkes av garrantien. Alt virker helt greit så langt!

Derimot, fikk jeg en telefon i dag og det også hadde forekommet fuktskader i skjermen (som er veldig farlig for lcd skjermer) og dette ikke dekkes av garrantien. I dette tilfelle må skjermen også byttes, men dette må jeg betale selv. Bemerk dere at sprekkene nederst på skjermen er et helt annet problem en fuktskadene og i følge forhandler ikke har noe med hverandre å gjøre. Dette betyr at sprekkene i skjermen forblir en garrantisak.

For begge problemene kreves det at skjermen byttes. Skjermen lider av 2 helt ulike problemer som ikke har noe koherens med hverandre. Den ene er dekket av garrantien, den andre er ikke det.

Spørsmålet er da: Må jeg betale for en ny skjerm? Om jeg ønsker å ordne opp i "sprekkefeilen" så burde de bytte skjerm for meg gratis og dermed vil egentlig skadene av fukten bli løst av å løse "sprekkskadene" (som er dekket).

Forhandleren var derimot svært uenig. Han mente at til tross for at de burde bytte skjermen pga sprekkene gratis (for meg, garranti...) så må jeg egentlig betale for den pga fuktskadene. Har ikke jeg som eier av macen rett til å bestemme hvilken feil ved macen det er jeg ønsker å få reparert og dermed ønske å ikke reparerer etter fuktskadene men kun sprekkene? Selv om det å reparerer etter sprekkene (som krever en ny skjerm) i seg selv fjerner problemet med "fuktskadene"?

PS: fuktskadene kan ha kommet når jeg vasket skjermen. Skjermen ble vasket etter de upresise retningslinjene på apple sin hjemmeside.

Annet spørsmål: må man levere pcen sin på rep hos forhandleren eller kan man levere den til en hvilken som helst mac forhandler?

Håper på svar snarest.
Takk
medlem i 144 måneder
 

Re: 2 ulike skjermproblemer både dekket og ikke dekket

Innleggav Knesaren » ons 04.04.2012 8:31

Det betyr lite at DU krever ny skjerm. Apple bytter hele topplokket med skjerm og alt når denne type skade med hengselen skal reparerer. Tror du de kaster det de tar av? Jeg tror Apple resirkulerer LCD-skjermen. Hvis denne er fuktig, kan ikke Appe bruke den.

Maskiner med Apple Care kan du levere inn hos alle sertifiserte Apple-verksted.

Du visste tydeligvis at det var fukt i skjermen....

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Re: 2 ulike skjermproblemer både dekket og ikke dekket

Innleggav gvalstad » ons 04.04.2012 8:50

Fukt er nok trumfkortet. Tviler på at du har mulighet til å velge hvilken feil som skal repareres.
Kanskje dere kan bli enige om en deling av kostnadene?
medlem i 190 måneder
 

Re: 2 ulike skjermproblemer både dekket og ikke dekket

Innleggav sortebill » ons 04.04.2012 9:47

Be om en fullstendig rapport som beviser fuktskadene med bilder, litt klønete av dem å kalle det fuktskade synes jeg, veskeskade ville være mer korrekt, uansett har skjermen en kjent feil som apple dekker kostnadene ved å reparere så hvorfor de vil gjøre saken kronglete og vanskelig for deg ser jeg ikke helt poenget med, alt de oppnår er dårlig rykte og en misfornøyd kunde.

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: 2 ulike skjermproblemer både dekket og ikke dekket

Innleggav Knesaren » ons 04.04.2012 10:01

Det er Apple som har bestemt at skjermen byttes gratis hvis det IKKE er andre skader på den. Verkstedet er leid inn av Apple for å gjøre en jobb/vurdering og ikke av kunden.

alexanhj bør evt. kontakte Apple og spørre om de kan reparere hengselen og ikke skjermen. Kanskje Apple løset dette ved å bytter alt og helle litt vann i skjermen...

Jeg vet at det er UTROLIG kjipt når sånn skjer, men så skal folk ikke leke med væske rundt maskinen. Å be om bevis blir tull. Verkstedet tjener mer på at det er en garantisak enn å sende maskinen i retur til kunden.
Sist endret av Knesaren den ons 04.04.2012 11:54, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Re: 2 ulike skjermproblemer både dekket og ikke dekket

Innleggav sortebill » lør 07.04.2012 2:11

Knesaren skrev:Å be om bevis blir tull. Verkstedet tjener mer på at det er en garantisak enn å sende maskinen i retur til kunden.


Hvorfor i all verden er det tull å be om en skikkelig rapport med bilder? Jeg jobber mot verksteder som reparerer produkter fra alle store produsenter av forbrukerelektronikk å det er ikke unormalt at det konkluderes med både det ene og andre uten at det faktisk er gjort noen skikkelig undersøkelse, å be om tilstrekkelig dokumentasjon kan også være nyttig i forhold til om dette kan dekkes av innboforsikring da mange har forsikring som dekker slike uhell.

Å stole blindt på et serviceverksted er ikke alltid like lurt, det er det nok av saker i media som har tatt for seg de siste årene. Å at de tjener mer på at det er en garantisak er heller ikke nødvendigivis riktig, om kunden velger å gå for reparasjon og selv ta kostnaden kan regningen fort bli ganske heftig, på garantisaker er det som regel faste summer de får fra produsent som ikke tar hensyn til antall timer eller evt. merarbeid, dette trenger de ikke ta hensyn til om kunden betaler for reparasjonen.

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: 2 ulike skjermproblemer både dekket og ikke dekket

Innleggav Knesaren » lør 07.04.2012 10:51

Hvis han har mottatt mail verkstedet om at det er fuktskader, holder dette for forsikringsselskapet.

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 


Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]