Mac Mini 2011-modell ødelagt av lyn

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Mac Mini 2011-modell ødelagt av lyn

Innleggav eskim0 » fre 13.04.2012 13:18

Har en 5mnd gammel Mac Mini 2011-modell som ikke vil skru seg på etter at lynet slo ned i ruteren vår. Minien var koblet med ethernet til ruter. Det luktet svidd etter lynnedslaget, og maskinen responderer ikke når jeg trykker på power-knappen.

Jeg har ikke åpnet maskinen for å sjekke om hovedkortet er svidd, men da ryker vel garanti? Lurer litt på hva jeg bør gjøre. En sjekk hos butikken der jeg handlet maskinen koster 650kr, og jeg tror mest sannsynlig de kommer til å si at hovedkortet er gåent. En slik reparasjon frykter jeg at vil koste mer enn jeg betalte for Minien da den var ny.

Hva er det mest fornuftige å gjøre her? Prøve å selge maskinen som del-maskin (evt. hvilken prisantydning?), åpne maskinen og finne ut av problemet selv (dersom kun strømforsyningen er gåen, skal jeg kunne klare å bytte denne) eller sende den inn til reparasjon?

Har forøvrig vært i kontakt med forsikringsselskapet, men egenandelen er ca. like stor som nypris på Minien...
medlem i 195 måneder
 

Re: Mac Mini 2011-modell ødelagt av lyn

Innleggav eskim0 » tor 12.07.2012 22:32

Har nå plukket fra hverandre Minien og hovedkortet ser helt fint ut. Ingen tegn til at noe er svidd.

Begynner å lure på om problemet kan være så enkelt som at 1) strømforsyningen har røket, selv om denne også ser fin ut eller 2) at batteriet BR2032 som sitter inni maskinen har røket, og at dette forklarer hvorfor den ikke vil skru seg på. Batteriet skal jeg prøve å bytte i morgen/de nærmeste dagene, mens strømforsyningen er jeg derimot mer usikker på hva jeg skal gjøre med.

Noen som har innspill? Håper jo at det bare er BR2032-batteriet som er gåent, men det er kanskje å håpe på for mye??
medlem i 195 måneder
 


Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere