4 år gammel MacBook - treg

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

4 år gammel MacBook - treg

Innleggav Linn88 » søn 23.09.2012 15:36

Hei,
har en 4 år gammel MacBook som er blitt treg og støyete. Noen som vet om dette går på service, eller må det bare anses som normal slitasje?
medlem i 186 måneder
 

Re: 4 år gammel MacBook - treg

Innleggav Traktor » søn 23.09.2012 16:56

Og med "service" mener du reklamasjon?

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: 4 år gammel MacBook - treg

Innleggav Linn88 » søn 23.09.2012 17:16

En hvilken som helst form for hjelp med maskinen, rett og slett.
medlem i 186 måneder
 

Re: 4 år gammel MacBook - treg

Innleggav Traktor » søn 23.09.2012 17:29

Jeg skjønner rett og slett ikke hva du mener med "Noen som vet om dette går på service". Lurer du på om det er mulig å få maskinen raskere ved å sende den på service og betale for det? Eller mener du at du skal få dette gjort gratis og dermed ta det på reklamasjon? Dersom du er villig til å betale er det nok helt sikkert mulig å få hjelp med maskinen.

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: 4 år gammel MacBook - treg

Innleggav Dorkfish » søn 23.09.2012 17:35

Det kan være støv inni den som gjør at viftene er mindre effektive. Tregheten kan skyldes at du har et for nytt OS i forhold til hvor mye minne du har. Har du Mountain Lion med 2 GB RAM går det ikke like fort som Snow Leopard med 4 GB. Harddisken kan også være så full at den jobber treigere. Det er ikke så lett for oss å vite hva som forårsaker tregheten på din MacBook, men jeg har vanskelig for å tro at Humac eller Eplehuset tar den inn til gratis "forbedring".

Det meste er nok i dine hender. Kanskje reinstallere systemet. kanskje kjøpe mer minne. Kanskje bytte ut harddisken med en SSD disk.

Har selv en MacBook Pro fra 2007 som gjør en bra jobb, men som ikke akkurat fyker avgårde. Men jeg planlegger å sette inn en SSD disk for å se om det hjelper. SSD disker er dessverre dyre, så jeg venter og ser hva slags tilbud som kan dukke opp.

Lykke til med din MacBook!!

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: 4 år gammel MacBook - treg

Innleggav Linn88 » søn 23.09.2012 18:00

Ikke fortell meg at dere ikke tar poenget på grunn av en noe klønete spørsmålsformulering. Garanti var det vel jeg mente, om det skulle være nødvendig å utdype dette.

Har hørt om folk som har hatt Mac i 4 år og fått fikset ting gratis som dukker opp underveis. Maskinen sliter med enkle oppgaver som Word, og jeg kan bare glemme å bruke youtube uten at vifta går for fullt. Den er mye, men nokså pent, brukt. Men da tolker jeg det som normal slitasje å være.

Dorkfish:
Vanskelig å si. OS er det samme som var på maskinen da jeg kjøpte den. Usikker på hvor mye plass jeg har tilgjengelig, men skal iallfall foreta en opprydning snarest. Får se på de andre alternativene dersom ikke dette funker. Heldigvis har jeg en ny Air, og overlever om MacBooken fra 2008 lever på siste kapittel. Takk for hjelp! :-)
medlem i 186 måneder
 

Re: 4 år gammel MacBook - treg

Innleggav trondav » søn 23.09.2012 18:18

Har en lik maskin selv - MacBook fra starten av 2008. Ble som en ny maskin med SSD (Samsung til 700,-) og 4GB minne. Ny clean installasjon av Lion. Maskinen er mer en god nok for vanlig internett surfing og dokumentskriving. Ikke akkurat til videoredigering. Men til normal bruk - gå for SSD og nyinstallasjon. Tok meg under 1 time fra disken ble pakket opp til alt var på G.
medlem i 197 måneder
 

Re: 4 år gammel MacBook - treg

Innleggav Linn88 » søn 23.09.2012 19:11

Ah, takk for tipset! ^ Kanskje jeg skulle vurdere det.
medlem i 186 måneder
 

Re: 4 år gammel MacBook - treg

Innleggav Ove » søn 23.09.2012 20:43

Hei Linn88! Jeg har en hvit MacBook som jeg kjøpte standardutgaven av i mars 2008. Har ikke plusset på noe hardware (RAM, SSD) og heller ikke oppgradert fra Mac OS X 10.5.8 til noe høyere. Så antagelig er min maskin temmelig lik din. Og den er like rask og bråker like lite som da den var splitter ny, til tross for mange tusen timers drift. (Det finnes sikkert nyere maskiner som er raskere og stillere, men nå prøver jeg å hjelpe deg med å trimme din MacBook fra 2008.)

Jeg har vært meget nøye med å ta alle oppdateringer som har kommet i Programvareoppdatering (i eplemenyen, øverst til venstre på menylinjen) etter hvert som de kom. Har du gjort det? Hvis ikke foreslår jeg at du begynner med å se om det er noe der. Du bør også få programmene du bruker mest til å se etter oppdateringer, og installere dem.

Om du ønsker det kan jeg senere gi deg tips om noen programmer som kan fjerne flere Gigabyte med unødvendige filer fra disken din, og det vil du kunne merke på forbedret ytelse etterpå. Kanskje du har og bruker noen slike? F. eks. Onyx, Maintenance og Deeper fra Titanium Software, eller MacPilot og Cocktail? I dag kjørte jeg Cocktail, og etter omstart var 2.5 GB unødvendige filer borte.

P.S. Før vi eventuelt går videre vil jeg gjerne vite eksakt hvilket Mac OS X du kjører. Ta øverste valg i eplemenyen: "Om denne maskinen". Der ser du versjonsnummeret. Jeg har f, eks, 10.5.8, som er det høyest mulige i OS X 10.5, også kalt Leopard.
medlem i 230 måneder
 

Re: 4 år gammel MacBook - treg

Innleggav Master_Gismo » man 24.09.2012 6:22

Den trenger nok å renses for støv og lage en ny bruker konto. Det har jeg måtte gjort et par ganger på min maskin fra 2006. Den virker å skrive på enda. Men nettlesere blir ikke oppdatert, så de har blitt gjort om så mye at det ikke virker.

Lage ny bruker…
    Gå inn på:
  • Systemvalg —
  • Kontoer
  • Lag en ny konto —
  • flytt filene og alt annet av dokumenter og bilder til felles/delt.
  • Da skal du finne dem igjen på den nye kontoen også under felles/delt.
  • Flytt så over alle filer fra delt folderen og til Dokumenter, bilder, musikk osv.
  • Når du er 100% sikker på at du ikke har lagret noe på den gamle kontoen, kan du slette den.

Da skal maskinen fungere mye raskere…

_ _ _

Jeg har aldri brukt noe rydde program på maskinene mine, men jeg har hørt folk som har fått ødelagt maskinene sine med sånne programmer. Jeg vill si dem er helt bortkastet. Så jeg vill fra råde folk å bruke dem. Rydd heller på maskinen din selv.
Og da mener jeg at du flytter filer over på andre lagringsplasser når harddisken begynner bli ca20% ledig. For da begynner det bli lite plass igjen, og maskinen begynner bli tregere på grunn av at harddisken er full.

Men du bør få oppgradert OS-X på maskinen, om du ikke har gjort det. For nettlesere slutter å oppgraderes til mac maskiner som er over 4år. Det er dritten med å ha Mac. Du må passe på å få med deg OS oppgraderinger, eller slutter brått maskinen din å fungere. Og da kan det være vanskelig å få tak på mellom oppgraderinger av OS som har gått ut på dato.

Som jeg har 10.5.8 på maskinen min nå. Det nyeste som brukes er 10.8 — men jeg må først installere 10.6 før jeg kan installere det nyeste. Og den mellom utgaven har Apple sluttet å selge, etter det jeg har fått med meg. Så da har jeg et ganske stort problem. Men har også endel andre små feil på maskinen, så tror jeg bare bytter den i en Mac-Mini.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 


Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere