Apple kranglete om reklamasjonsrett?

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Re: Apple kranglete om reklamasjonsrett?

Innleggav lma » tor 21.02.2013 10:13

hamiso:
Synes du gjør helt rett i å være kritisk til produsenter og deres håndtering av reklamasjonsretten. Som du sier er det mange som har har problemer med de. Når det gjelder Apple har jeg selv opplevd å måtte "krangle" meg til det som var min rett. Allikevel er også jeg fornøyd med Apple-produkter.

rwiker:
Hva skal til for at du slår deg til ro med at ikke alle er fornøyd med Apple sin håndtering av reklamasjoner? Vi er flere som har blandede erfaringer. Heldigvis er det også flere som har gode erfaringer, som du, og vi må alle få lov å dele de.

- Lars
medlem i 191 måneder
 

Re: Apple kranglete om reklamasjonsrett?

Innleggav rwiker » tor 21.02.2013 10:36

Jeg har ikke noe problem med å godta at det finnes folk som er misfornøyd med Apples håndtering av reklamasjonsretten. Derifra er det et ganske langt stykke til å konkludere med at "Apple (er) kranglete om reklamasjonsrett".
medlem i 218 måneder
 

Re: Apple kranglete om reklamasjonsrett?

Innleggav Haakon » tor 21.02.2013 14:22

Oj, dette er en gammel og god diskusjon her på forumet.
Enkelte her på forumet legger forunderlig mye ressurser i å forsvare Apples meget tvilsomme praksis i forhold til Forbrukerkjøpsloven, bær over med dem.....
Jeg har opplevd at Apple kan være ekstremt kranglete og vanskelige i forhold til reklamasjoner. Jeg har masse dårlige erfaringer med Apple, helt i tråd med din erfaring. Apple er utstudert "flinke" til å avvise reklamasjonshenvendelser ut i fra argumentet om at produktet er utenfor Apples ettårige garanti.
En diskusjon her har gått på om hvorvidt Apple har ansvar for å ta en reklamasjonshenvendelse som nettopp en reklamasjonshenvendelse om produktet er eldre enn ett år. Som kjent (og som var problemet ditt) avviser de i utgangspunktet henvendelser om produktet er eldre enn ett år. Apple HAR et slikt ansvar, tvert i mot hva noen her mener. Forbrukerrådet er klare på at en henvendelse på et produkt som er over ett år (utenfor "garanti") skal behandles som en reklamasjonshenvendelse. Altså at de ikke skal avvise en henvendelse med slikt "garanti-argument". Forbrukerrådet er meget klar over Apples tvilsomme praksis og hadde i 2010(?) et møte med Apple om akkurat dette, åpenbart uten at det hjalp.
Jeg vet at Apples førstelinje-representanter på support er blitt instruert i nettopp denne taktikken her. Svært tvilsomt, og etter min mening grensende til svindel.
Men når dette er sagt, er de rimelig raske til å "ta poenget" hvis du henviser til dine rettigheter ifølge Forbrukerkjøpsloven. Men dette må du altså gjøre selv, de hjelper deg ikke ubedt, heller tvert om. Når du først er kommet gjennom denne første "forsvarslinjen" til Apple, har jeg opplevd varierende servicegrad, noen ganger rask og flott hjelp, men jeg har også 2 ganger måttet melde Apple inn for Forbrukerrådet for tvister jeg åpenbart ville vinne. DA har de gitt seg før en avgjørelse har falt. Men selvfølgelig etter månedsvis krangling og masse arbeid som bare sta kranglefanter som meg orker å gjøre. Jeg tror de bevisst forsøker å trette ut kunden.

Men hvor kjøpte du maskinen din? Apple Store eller i en "ekstern" butikk. Jeg har kjøpt adskillige produkter på Apple Store, og de har ved behov nesten alltid funnet kvitteringen til meg ved henvendelse. Husk også at det bør holde (tror jeg) at du kan sannsynliggjøre sted og tid for kjøpet, f.eks. ved bankutskrift.

En annen ting, hvis maskinen er "gått i svart", KAN dette ha med OSet/software å gjøre. Og da er reklamasjonsforholdene anderledes.
medlem i 237 måneder
 

Re: Apple kranglete om reklamasjonsrett?

Innleggav Criz » tor 21.02.2013 15:30

Apple er (tro det eller ei) ikke unike når det gjelder å være kranglete på reklamasjonsrett.

Både Expert og Elkjøp fører liknende policies på elektroniske produkter med "garanti". Har flere ganger dukket opp med produkter som har sluttet å virke tilsynelatende av seg selv, og fått "sorry, den er utenfor garantitid" som svar på "tiltale" hos disse. Etterhvert blir en såpass vant med denne argumentasjonen at det stort sett bare er å sette seg på bakbeina og forklare på en skikkelig måte at en ønsker å reklamere på produktet etter norsk forbrukerkjøpslov, og ikke etter deres garanti. Selv om jeg har merket forbedring på dette de siste årene har det ofte vært en del "om og men" før det har gått i orden, gjerne med flere mer eller mindre mislykkede reparasjonsforsøk og knoting før jeg står der med et produkt som fungerer tilfredsstillende.

Personlig mener jeg det at grunnen til at forhandlere/produsenter tilbyr slik garanti hovedsakelig er å kunne bruke dette "sorry, garantien er utløpt" på mindre lovbevandrede kunder. Det er her kundens ansvar å være klar over sine rettigheter etter norsk lov.

Når det er sagt er det nok ikke enkelt å få det som en vil over telefon til Apple, som gjerne ikke er stasjonert i Norge, snakker dårlig norsk og heller ikke kan noe om norsk lovgivning. Det er dessuten lettere å vri seg unna når en ikke møter opp ansikt til ansikt.

Jeg har førstehåndserfaring med dette fra egen stilling på callsenter (trikset var at vi SOLGTE utstyr for 1,- ved kjøp av tv-abbonement) der vi ikke stilte nevneverdig opp for kundene når de kom med sine mangler.. Med mindre de begynte å bable i paragrafer og om forbrukerombud selvfølgelig, da ble det fart på sakene. (Uten at jeg er veldig stolt av dette. Er i utgangspunktet hjelpsom av natur, som er noe av grunnen til at jeg begynte i stillingen i det hele tatt. Gadd ikke det tullet der mer enn et halvår.)

Jeg har uten unntak fått god hjelp når jeg har oppsøkt Humac for reklamasjon på mine apple-produkter. De forholder seg etter min erfaring til norsk forbrukerkjøpslov så lenger du poengterer at du vet hva du har krav på etter denne.

Brukerens avatar
medlem i 160 måneder
 

Re: Apple kranglete om reklamasjonsrett?

Innleggav hamiso » tor 21.02.2013 18:36

Men hvor kjøpte du maskinen din? Apple Store eller i en "ekstern" butikk. Jeg har kjøpt adskillige produkter på Apple Store, og de har ved behov nesten alltid funnet kvitteringen til meg ved henvendelse. Husk også at det bør holde (tror jeg) at du kan sannsynliggjøre sted og tid for kjøpet, f.eks. ved bankutskrift.


Maskinen blei kjøpt i Apple Store. Kvittering blei ikkje sendt i mitt tilfelle.

Jeg har ikke noe problem med å godta at det finnes folk som er misfornøyd med Apples håndtering av reklamasjonsretten. Derifra er det et ganske langt stykke til å konkludere med at "Apple (er) kranglete om reklamasjonsrett".


Eg har ikkje konkludert noko, men stilt spørsmål. Det er vel heller du og nokre andre her som er i overkant kategoriske og avvisande til dei kritiske spørsmåla.

Elles er eg samd i at problem med reklamasjon kan gjelda mange andre selskap òg. Men eg har nå opplevd ein og annan god erfaring, som Expert og mpx.no, som begge hjalp meg med kjøpskvittering (har det med å rota vekk dei der...) og henvisning til reparatør. Og etter reparasjon var saka ute av verda, vederlagsfritt.

Synest elles dette er ein interessant diskusjon. Apple har vel vore kjent for å ha sin eigen menigheit. Men når produkta blir meir allemannseige, trur eg det kan oppstå slike forumsdiskusjonar mellom "frelste" og "mindre frelste".

Uansett. Den nye mac-en er veldig kjekk. Likar spesielt godt AirPlay-funksjonen i forhold til AppleTV. Og den gamle mac-en vil bli kobla til surround-tv-en på loftet, kanskje òg bli brukt til å laga ein timelapse av årstidene utanfor vindauget.
Så det endar nok godt.
medlem i 177 måneder
 

Re: Apple kranglete om reklamasjonsrett?

Innleggav Wavelength » tor 21.02.2013 20:17

Min konklusjon etter utallige slike diskusjoner om reklamasjonrett er at det meste avhenger av hvem du snakker med.

Det gjelder uansett om det er Apple, Elkjøp eller G-Sport (reklamasjonsretten gjelder på f.eks. dyre jakker også, det er det mange som ikke vet).

Møter du en person som kan det norske lovverket så er det veldig sjeldent et problem.
Det har også stor betydning om du snakker med kundebehandleren personlig eller over telefon. Videre føler jeg at det er avgjørende hvor godt du selv viser at du kan lovverket. Går du rett på sak, og viser til forbrukerkjøpsloven pleier de fleste selgere å gi seg veldig fort. Det er nemlig kjøper sin plikt å sette seg inn i lovverket og opplyse om dette (dette har jeg faktisk fått bekreftet fra forbrukerrådet).

For Apple sin del så er ofte problemet at kundebehandleren en snakker med ikke er norsk. Da blir det straks mer problemer.

Selv kjøper jeg alle Apple sine produkter rett fra dem og ikke i butikk. De gangene jeg har reklamert (fire ganger) så har jeg alltid oppsøkt Eplehuset. Eplehuset er en av forhandlerene i Norge som tar i mot Apple-produkter og behandler feil og mangler på vegne av Apple. Så derfor kan en fint dra til Eplehuset i steden for å ringe Apple direkte. På den måten får en personlig kontakt med kundebehandleren.

Apple er på ingen måte gode til å behandle reklamasjonssaker. Men de er ikke noe verre enn hva andre produsenter og forhandlere er. De er også blitt veldig mye bedre enn hva de var tidligere, men de er langt fra der de burde være.

Sist, men ikke minst: Stå på kravet ditt og ikke gi opp. Og spar på kvitteringene dine ;)

Til trådstarter: Kontakt Apple en gang til, og be om å få tilsendt kvitteringen på nytt. Det kan være du har møtt på feil person, og at neste gang kan kundebehandleren hjelpe deg. :-)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Apple kranglete om reklamasjonsrett?

Innleggav Haakon » tor 21.02.2013 23:11

Wavelength skrev:Min konklusjon etter utallige slike diskusjoner om reklamasjonrett er at det meste avhenger av hvem du snakker med.

Det gjelder uansett om det er Apple, Elkjøp eller G-Sport (reklamasjonsretten gjelder på f.eks. dyre jakker også, det er det mange som ikke vet).

Møter du en person som kan det norske lovverket så er det veldig sjeldent et problem.


Å nei. Hos Appple er det ingen feil med kunnskapen om Forbrukerkjøpsloven. En (tidligere) kundebehandler hos Apple har fortalt meg at de er opplært og instruert i å avvise reklamasjonshenvendelser som de skjønner er innenfor Forbrukekjøpslovens 5- eller 2-årsfrister, men utenfor Apples garanti. Med dette argumentet om at "produktet er utenfor Apples garanti...". og holde helt kjeft om kundens rettigheter mht Forbrukerkjøpsloven.
Lureri og etisk meget tvilsomt, men er det ulovlig? Forbrukerrådet mener det. Men det driter Apple i.

Derimot er Humac og Eplehuset redelige, har flere eksempler på det.
medlem i 237 måneder
 

Forrige

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron