Apple kranglete om reklamasjonsrett?

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Apple kranglete om reklamasjonsrett?

Innleggav hamiso » fre 01.02.2013 10:25

Min "gamle", kvite MacBook kjøpt hausten 2008 (i datasamanheng er det vel gammalt, ja) har gått i svart (skjermen). Sidan eg akkurat har byrja på femte året, skulle vel reklamasjonsretten framleis gjelda.
Men når eg ser i oversikten min hos Apple, står det at teknisk kundestøtte og reparasjon og tjenestedekning har utløpt. Og når eg ser på andre produkt eg har kjøpt, som ein iPod classic 2009, står akkurat det same. Og ein iPad kjøpt i fjor...utløpt.
Har lest raskt over Apple sine vilkår, men blir ikkje heilt klok på kva dei meiner om norsk reklamasjonsrett.
Tyder det at det er svært kronglete og vanskeleg å få macen reparert som reklamasjonssak?
medlem i 177 måneder
 

Re: Apple kranglete om reklamasjonsrett?

Innleggav Wavelength » fre 01.02.2013 10:30

Nei, du har selv plikt til å sette deg inn i reklamasjonsrettighetene. Derfor opplyser ikke Apple om det på sine nettsider.

For å bruke reklamasjonsretten må du kontakte selger av produktet.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Apple kranglete om reklamasjonsrett?

Innleggav T.B.Hansen » fre 01.02.2013 11:33

Det er forskjell på garanti og reklamasjonsrett. Garantien gis av produsent/importør/selger, og er gjerne begrenset til et år. Det er dette som omtales på Apples nettsider.

Reklamasjonsrett er noe vi har etter norsk lov (Forbrukerkjøpsloven). Hvor lenge retten gjelder avhenger av produktet — men for datamaskiner regnes gjerne 5 år. Likevel kan enkelte deler av produktet (typisk batteri, harddisk) ha kortere reklamasjonstid, fordi det er ting som slites ut.

Garanti og reklamasjonsrett gjelder bare produksjonsfeil eller svakheter ved produktet — feil som oppstår pga uforsiktighet eller feil bruk, dekkes ikke. Derfor vil de fleste produsenter/importører/selgere kunne være litt «kranglete» ved reklamasjon; spesielt når det gjelder eldre produkter. Da gjelder det bare å stå på sitt...

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Apple kranglete om reklamasjonsrett?

Innleggav hamiso » fre 01.02.2013 14:18

ok, takk for svar.

Har brukt reklamasjonsretten fleire gonger i forhold til elektriske produkt, som stereoforsterkar, kamera, kjøleskap...og det har aldri vore noko problem.
Så det er i tilfelle greit å vita at Apple evt. er like enkle å forholda seg til.

Siste:
Vel, eg vil nå halda litt ved ordet "kronglete" etter å ha vore i kontakt med Apple kundeservice i dag.
Hos andre forhandlarar er det berre å senda ein epost, så henviser dei til næraste verkstad. Dersom eg skulle ha mista kvittering, har dei hjulpe med å finna den, eller den er på nettstaden deira, uansett kor lenge det var sidan eg handla der.

Hos Apple er ein nødt til å ringa for å få direkte svar. Og det kostar 350 kroner når varehandelen er over eitt år gammal (!). Eg redda meg på at eg kunne vera unntatt fordi eg nyleg hadde kjøpt nytt operativsystem til maskinen. Men likevel...
Det blei elles opplyst om at kostnad ikkje kunne dekkast , sidan garantien har gått ut for lengst. Men det blei ikkje sagt noko om reklamasjon.
Dama i telefonen var svært hyggjeleg og hjelpsam. Ho brukte tid på å prøve å ordne feilen over telefon. Og det blei halvvegs lova at nokon skulle prøve å leite fram kvitteringen som eg sjølv ikkje finn lenger, og sende den på epost.

Men dette kan gjerast mykje enklare. Med lett tilgjengeleg epostadresse eller elektronisk svarskjema, og med kjøpskvitteringar for alle kjøp over minst fem år liggande på ein brukarkonto på nettsida, slik ein del andre har, kan slike ting avklarast langt raskare enn dette.
D
medlem i 177 måneder
 

Re: Apple kranglete om reklamasjonsrett?

Innleggav rwiker » fre 01.02.2013 20:28

Dersom denne maskinen er under 5 år gammel har vel neppe Apple noen rett til å kreve 350 kr for å snakke med deg, og de kan heller ikke nekte å forholde seg til reklamasjonsretten. Jeg tror at dersom du gjør det helt klart at du mener dette er en reklamasjonssak, så vil saksbehandleren måtte ta hensyn til det.

Det eneste du risikerer er å måtte dekke kostnader dersom Apple mener at problemet er selvforskyldt.

Selv har jeg fått dekket reparasjoner/bytte av maskin flere ganger via reklamasjonsretten, og jeg har ikke opplevd Apple som urimelig vanskelig.
medlem i 218 måneder
 

Re: Apple kranglete om reklamasjonsrett?

Innleggav hamiso » fre 01.02.2013 21:56

Men når eg på nettsida skal be om å bli ringt opp av kundeservice, står det berre at det kostar 350 kr. fordi min vare ikkje lenger har garanti. Unntatt dersom eg nyleg har kjøpt operativsystem til maskinen. Ingenting om reklamasjon.
medlem i 177 måneder
 

Re: Apple kranglete om reklamasjonsrett?

Innleggav T.B.Hansen » fre 01.02.2013 23:04

Som skrevet over: Opplysningene på Apples sider gjelder produsentens garanti. Norsk reklamasjonsrett er noe annet.

Om Mac'en er kjøpt i butikk, henvender du deg i butikken der den er kjøpt. Er den kjøpt på Apple Store, kan du henvende deg til Eplehuset. Men du må kunne vise kvittering.

Jeg har ikke hatt så mye reklamasjonsbehov på Apple-produkter (bare én maskin, pluss en strømforsyning, på 20 år). For andre elektriske produkter har det bare vært å henvende seg til verkstedet importøren anbefaler.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Apple kranglete om reklamasjonsrett?

Innleggav hamiso » ons 20.02.2013 12:17

Vel, for å avslutta denne historia;
Kjøpskvittering klarte eg ikkje å finna igjen. Og Apple sendte ikkje kvitt. i epost.
Og ved levering til verkstad, viste det seg at reparasjonen ville ha kosta 5.500,-
Så då drog eg rett til Elkjøp og kjøpte ein ny Macbook pro.

Det som derimot er interessant, er at dei bekrefta på verkstaden at Apple er særleg vanskelege når det gjeld reklamasjon. Verkstaden må levera ein veldig omfattande rapport. Og ved minste avvik som måtte finnast, gjer Apple kunden ansvarleg for reparasjonskostnadane.

Når eg har reparert andre produkt, som forsterkarar o.l., har det vore nok at eg har fått tilbake ferdig reparert vare ved verkstaden vederlagsfritt, utan noko meir om og men.

Og eg synes at utviklinga er betenkeleg. Alt blir dirigert inn mot å kjøpa nytt i stadig aukande grad. Og Apple ser for meg ut til å vera ein sterk pådrivar her.
medlem i 177 måneder
 

Re: Apple kranglete om reklamasjonsrett?

Innleggav Wavelength » ons 20.02.2013 13:02

Her er jo problemet at du ikke har kvittering. Så du er forsåvidt selv skyld i problemet. Hadde du hatt kvittering hadde du fått fikset maskinen din vederlagsfritt.

At Apple er vanskelig for forhandleren er jo en sak, men for brukeren er ikke Apple noe verre enn andre. Lov er lov, der slipper ikke Apple unna.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Apple kranglete om reklamasjonsrett?

Innleggav Nikoraisan » ons 20.02.2013 13:35

hamiso skrev:Og eg synes at utviklinga er betenkeleg.
Utviklingen ( i hvert fall siden 2005, da jeg begynte med Apple) er at ting er blitt bedre på den fronten. Har du ditt på stell (som f.eks. kvittering/kjøpsbevis), så gjør de det de skal. Enten selv, eller via Eplehuset/Humac.

Uten at jeg skal påberope meg kunnskap om årsaken til at maskinen din har "gått i svart" - som for øvrig er den feilbeskrivelsen som sier MINST om hva som faktisk er galt med maskinen - vil jeg si at elektronikkprodusenter og/eller deres servicetilbydere generelt er veldig flinke med å avdekke feil og hvorvidt de faller innunder reklamasjonsrett eller ei. De behandler det også deretter, dersom kriteriene for behandling faktisk er møtt.

Det mange anser som et problem er at Apple faktisk står på at disse kriteriene skal møtes, kombinert med de generelle kunders - jeg vil si særnorske - mangel på innsikt i kjøpers ansvar og en innbilt kunnskap om hva forbrukerkjøpsloven faktisk sier (for ikke å snakke om hva den ikke sier).

Allikevel går de og kjøper en ny Mac på Elkjøp, selv om de nå har sjansen til å vise sin misnøye ved å gå for noe annet.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Apple kranglete om reklamasjonsrett?

Innleggav hamiso » ons 20.02.2013 22:34

Tja. Når ein har vent seg til mac og har ei rekke Apple-produkt i heimen, så skal det ein del til for å gå over til det verre, ein pc.
Men altså: Det må vel kunna gå an å kjøpa ein mac, og samstundes uttrykka uro og kritikk mot Apple? Eller er det verkeleg heilt utenkjeleg? Er det forventa at ein skal vera 100% lojal mot ein produsent når ein har kjøpt ein vare frå dei?
At eg ikkje hadde noko meir å argumentera for i akkurat denne saka, utan kjøpskvittering er eg innforstått med.
Men når dei på ein verkstad bekreftar at amerikanske vareprodusentar og særleg Apple er svært vanskelege i forhold til reklamasjon, så meiner eg det er grunn til å ropa eit varsko.
Eit raskt søk på Apple og reklamasjon viser at det er ein og annan som ikkje er nøgd med sakshandsaminga deira. Og i enkelte artiklar er det den siste tida uttrykt kritikk mot Apple sin reklamasjonshandtering.

http://www.dinside.no/905095/apple-tvinger-nordmenn-til-stillhet
http://www.itavisen.no/876904/apple-verst-paa-nesten-alt
medlem i 177 måneder
 

Re: Apple kranglete om reklamasjonsrett?

Innleggav rwiker » ons 20.02.2013 23:05

Jeg har i dag hentet en MacBook Pro Unibody fra reparasjon. Denne ble kjøpt i mai 2009 (rett før ny modell ble lansert), og den er altså nesten 4 år gammel. Jeg leverte den inn fordi det var forstyrrelser på skjermen, og jeg merket også at maskinen ble varmere under bruk enn den burde bli.

Jeg prøvde først å ringe Apple support, men de ville ha 350 kr for å snakke med meg. Det er forsåvidt ikke noe problem, ettersom jeg har to seriøse forhandlere i nærheten. Jeg leverte maskinen inn; etter to dager fikk jeg beskjed om at de hadde feilsøkt den, funnet feil og bestilt deler. På mandag fikk jeg beskjed om at delene var kommet, og i dag kunne jeg altså hente maskinen.

De to artiklene du siterer bygger på anonyme utsagn... jeg ville ikke tatt noen av de alvorlig (og det hjelper ikke at Tore Neset står som forfatter av den ene artikkelen.)
medlem i 218 måneder
 

Re: Apple kranglete om reklamasjonsrett?

Innleggav hamiso » tor 21.02.2013 0:12

Så konklusjonen er at alt er berre velstand i Apple-leiren? Dei to artiklane er berre tull og den eine journalisten ein dust?

I den eine artikkelen er kunden forståeleg nok anonym. Men dokumentet til Apple som artikkelen viser til, er jo verkeleg nok.
I den andre artikkelen blir det vist til ei spørjeundersøking blant nestan 800 bransjefolk. Kjelda er eit bransjeblad. I tillegg er ein direktør i forbrukarrådet intervjua. Ganske etterretteleg, journalistisk arbeid, etter det eg kan sjå.

Eg skjønar at du og andre har gode erfaringar med Apple sin kundeservice. Og eg vil ikkje påstå at mitt eksempel er prov på det motsatte.
Men kjære, vene. Det går an å gjera to ting på ein gong: Det går an å lika Apple-produkt, og samstundes stilla kritiske spørsmål rundt eit av verdas største foretak...
medlem i 177 måneder
 

Re: Apple kranglete om reklamasjonsrett?

Innleggav Jon » tor 21.02.2013 0:45

Apple har maila meg kvittering før iallefall. Og det koster ikke 350,- for å forhøre seg om reklamasjon. Ringer du derimot for support på software, så koster det penger.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Re: Apple kranglete om reklamasjonsrett?

Innleggav rwiker » tor 21.02.2013 9:56

Så konklusjonen er at alt er berre velstand i Apple-leiren? Dei to artiklane er berre tull og den eine journalisten ein dust?


Nei, konklusjonen er at du kan ikke konkludere ut fra to artikler med lav kvalitet, og du kan heller ikke konkludere noe ut fra kun egen erfaring - spesielt ettersom du ikke ser ut til å ha gjort alt det du bør gjøre.

I den ene av de to artiklene du refererer til er en kunde tilbudt ny maskin under spesielle vilkår. Disse vilkårene har han akseptert, han har fått ny maskin og deretter brutt vilkårene. I den andre artikkelen er det snakk om at forhandlere av Apple-produkter klager over forskjellige ting - blant annet på at de ikke tjener nok på å selge Apple-produkter. Ingen av disse artiklene har noen informasjonsverdi for eiere av Apple-produkter, men kan muligens brukes til å generere annonseinntekter hos itavisen/dinside.
medlem i 218 måneder
 

Neste

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron