Fremgangsmåte ved garantisak?

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Fremgangsmåte ved garantisak?

Innleggav Dorkfish » tir 15.10.2013 11:15

Har er MBA som er levert inn til Eplehuset med defekt USB port på venstre side. Macen er innenfor garanti, men reparatør mener at porten er defekt pga støt eller lignende, noe jeg vet ikke har skjedd. Det vil derfor koste meg 1690 for å få fikset noe jeg ikke har ødelagt selv.

Hva gjør jeg herved? Tar imot tips.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Fremgangsmåte ved garantisak?

Innleggav svar » tir 15.10.2013 12:02

Det er vell reperatør som skal kunne bevise, ikke synse, at det er du selv som er skyld i skaden. Kan de ikke legge frem bevis på dette, så skal tvilen komme kunde tilgode.

Du kan jo eventuelt ta det med FTU vist det blir påstand mot påstand.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Fremgangsmåte ved garantisak?

Innleggav aasbakk » tir 15.10.2013 13:47

Som moderator skriver så er det reparatør som må bevise skadeårsak for å kunne avslå rett til garantireparasjon. Dersom det ikke er noen synlig skade (utenpå eller inni), så ser jeg ikke hvordan de skal kunne hevde støt-skade som årsak.

I alle tilfeller er det lurt å levere en skriftlig anmodning om rett til reklamasjon til reparatøren (eller der du leverer Mac`en), og henvis gjerne til Forbrukerkjøpslovens kapittel 6, som omhandler forbrukerens krav.

Lykke til. Håper det løser seg.

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Fremgangsmåte ved garantisak?

Innleggav Dorkfish » tir 15.10.2013 17:26

Takk for innspill. Reparatør forteller meg at i/o kortet som sitter på venstre side sitter skjevt. Og at usb porten ikke funker pga dette. Men strømpluggen sitter jo på samme sted og den virker jo fint.

Jeg har bedt han om å fikse den til fast pris, for at jeg skal få den igjen. Jeg har ventet 13 dager så langt. Så får jeg heller gå videre i ettertid. Synes det er surt å betale 12.500 kr for en laptop fra Eplehuset og ikke få reparert ting jeg ikke har forårsaket på garantien.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Fremgangsmåte ved garantisak?

Innleggav nordickid » tir 15.10.2013 19:09

Har du bedt om bilder på dette?

Brukerens avatar
medlem i 147 måneder
 

Re: Fremgangsmåte ved garantisak?

Innleggav Dorkfish » tir 15.10.2013 19:31

Nei, jeg tenkte ikke på å gjøre det.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Fremgangsmåte ved garantisak?

Innleggav nordickid » tir 15.10.2013 19:33

Du må alltid be om håndfast dokumentasjon på all service som blir gjort.
Særlig når det gjelder Eplehuset og InfoCare. Det er mye rart man kan komme borti der:)

Brukerens avatar
medlem i 147 måneder
 

Re: Fremgangsmåte ved garantisak?

Innleggav svar » tir 15.10.2013 20:06

Wooo, ikke sammenlign folkene på servicen til EH med de på IC, EH er i en helt annen liga når det kommer til service enn IC.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Fremgangsmåte ved garantisak?

Innleggav Dorkfish » tor 17.10.2013 22:59

Jeg er såpass skuffet over Eplehuset at dette nok blir mitt siste kjøp der. Trist at en kunde som har handlet så mange Macer der ikke skal få reparert noe som klart er en garantisak.

Skal ta saken videre uansett. Håper at en klage vil bli tatt til følge. Det blir isåfall Eplehusets sjanse til å rette opp i en negativ kundeopplevelse.

Skal hente den i morgen på Eplehuset i Storgata i Oslo, så får vi se på hvordan jeg går videre med saken.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Fremgangsmåte ved garantisak?

Innleggav svar » tor 17.10.2013 23:18

Vist selve USB porten er bøyd, så skal det nok mye til for å få det på reklamasjon, for kretskort blir skjeldent bøyd av seg selv.

Det jeg ser for meg er at det har vært en enhet koblet til porten som har fått seg ett slag eller noe på selve sticket slik at porten har blitt bøyd inni. Det kan forklare hvorfor USB ikke fungerer men power gjør.
Jeg tenker bare høyt her, rent hypotetisk.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Fremgangsmåte ved garantisak?

Innleggav Dorkfish » fre 18.10.2013 7:19

problemet er at dette ikke har skjedd. Og Apple Support forums er fullt av historier om folk som har fått samme feilen på sin MBA og Apple i statene har delvis innrømmet at det er en svakhet på en del maskiner. Dermed har de fikset det på garantien. Men Eplehuset velger å ikke ta denne informasjonen til følge.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Fremgangsmåte ved garantisak?

Innleggav svano » fre 18.10.2013 10:58

Om Apple delvis har innrømmet svakheten kan du alltids prøve å ta det direkte med Apple selv (mer pes så klart). Som forbruker har man rett til å hoppe over selger og gå direkte til produsent eller importør.

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Fremgangsmåte ved garantisak?

Innleggav svar » fre 18.10.2013 11:36

Hadde selv helt klart tatt dette videre.
garantisaker kan man ta direkte med produsent, reklamasjon skal man ta med butikken.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Fremgangsmåte ved garantisak?

Innleggav svano » fre 18.10.2013 12:49

Reklamasjon kan også gjøres til produsent/importør så lenge produktet er i handel i Norge og dekt av norsk forbrukerkjøpslov.

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Fremgangsmåte ved garantisak?

Innleggav strukt » fre 18.10.2013 15:33

Hvis du mener at du ikke er skyld i denne skaden burde du droppe eplehuset å ta kontakt direkte med Apple.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 


Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere