Ødelagt lader

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Ødelagt lader

Innleggav MartinLN » lør 19.04.2014 12:15

Hei, bestilte macen min på Elkjøp sine sider rundt juletider i 2011. Nå har laderen begynt å sprukket, og det er vel ikke lenge før den slutter å virke. Er dette noe jeg kan få på garantien, eller må jeg kjøpe meg ny?
medlem i 144 måneder
 

Re: Ødelagt lader

Innleggav T.B.Hansen » lør 19.04.2014 12:22

Garantien gjelder bare i et år. Reklamasjonsrett etter kjøpsloven er to år, eller fem år for produkter som må forventes å ha lengre levetid. Dette gjelder bare produksjonsfeil eller svakheter; ikke slitasje ved bruk.

Det er tvilsomt om ladere kan forventes å ha så lang levetid som fem år. De utsettes for mye hardhendt behandling. Jeg tror du skal få problemer med å få ny lader på reklamasjon, mer enn to år etter kjøpet.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Ødelagt lader

Innleggav Master_Gismo » lør 19.04.2014 20:32

Tviler jeg på. Vill tippe den har sprekt på grunn av dårlig behandling.

Men det er alltid lov å prøve. Bare å gå i en butikker å reklamere og høre hva dem sier.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Ødelagt lader

Innleggav pragmo » man 22.09.2014 21:05

Vi har hatt samme problemet og årsmodell som trådstarter.
Men hos oss skyltes ikke dette røff behandling da den altid sto i på samme sten og var flyttet maks 2-3 ganger, men vi valgte å kjøpe ny, og eventuelt ha den gamle til nød. La den i en Antiestatisk pose. Det var kun et sted på gummien èt lite sted oppe på kabelen som var "sprekt".
Jeg tok den fram i dag å slik ser den ut etter å ha ligget i en skuff i stuen som er et tørt miljø.
Det skal vel ikke være slik da?
http://bildr.no/image/YnJ6Ni9X.jpeg
medlem i 170 måneder
 

Re: Ødelagt lader

Innleggav Chiang Mai 1963 » man 22.09.2014 22:30

Master_Gismo skrev:Tviler jeg på. Vill tippe den har sprekt på grunn av dårlig behandling.

Men det er alltid lov å prøve. Bare å gå i en butikker å reklamere og høre hva dem sier.


Jeg har aldri vært annet enn forsiktig med min MBP, men den tynne ledninga på laderen har sprukket flere ganger. Har brukt et par meter med elektrikertape på den etter hvert. Og jeg kan egentlig ikke skjønne annet enn at laderen skal holde like lenge som maskinen. Altså fem år reklamasjon. Er nok neppe første gang Apple får høre om sprekker på ledninga...

Brukerens avatar
medlem i 186 måneder
 

Re: Ødelagt lader

Innleggav T.B.Hansen » tir 23.09.2014 12:04

Noen tidligere genersjoner ladere hadde problemer med ledingsfestene. Disse laderne ble erstattet gratis av Apple. Selv har jeg ikke hatt problemer med ladere siden det (anslagsvis 6—8 år siden).

Man må gjerne drømme om lang reklamasjonstid — men i utgangspunktet er reklamasjonstiden 2 år, med unntak for enkelte produkter. Unntakene er aldri selvfølgelige; de er gjerne etablert gjennom rettssaker. Ingen produkter som utsettes for slitasje kan regne med slike unntak — reklamasjonsretten gjelder bare produksjonsfeil. Så lenge strømforsyningen ikke er innebygget i selve datamaskinen, er den et eget produkt — og altså et som utsettes for slitasje.

Elektriske ledninger, og spesielt overgangen der ledningen er festet til et apparat eller en plugg, er sterkt utsatt for slitasje. Materialene svekkes bl.a. av varme. Bare det å rulle ledningen sammen er en belastning, som etterhvert kan bli for stor. Ledningen til en lader som brukes hele tiden og aldri rulles sammen, kan godt holde like lenge som selve Mac'en, mens ledningen til en lader som stadig ryddes ned i en bæreveske kan gå i stykker ganske raskt, om man ikke er ekstremt forsiktig.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 


Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere