Vannskada Macbook Pro Retina, forsikring.

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Vannskada Macbook Pro Retina, forsikring.

Innleggav Halvliter » ons 17.12.2014 22:59

Eg har skikkelig bæsja på leggen og trenger tips og idéer.

For ei veke siden klarte eg å legge macen min i sekken i lag med ei sjampanjeflaske (Ja, send meg alle morsomheter på PM, ikkje kødd til tråden er du grei :D ) som selvfølgelig korken poppa av på, og macen blei dryppende våt.

Den stod med lokket igjen og i dvalemodus, så det har vore spenning på batteriet. Eg har åpna lokket og latt den stå åpen nå i ei veke, for å «tørke». Er blitt skikkelig urutinert på søleskader dei siste årene, vore veldig forsiktig, fram til nå…

Dette gjelder ein Macbook Pro Retina 15 inch, kjøpt i oktober 2012, med 256 GB SSD, NVIDIA 750 1 GB skjermkort og 8 GB RAM.

Kosta 18 000 på Eplehuset :(

Eg er veldig inneforstått med at den kan vere veldig død, så det trenger du ikkje påpeke.

Har kontakta forsikringselskapet mitt og lagt det fram som uhell, og får dekka noko av skadene.

Her er vilkåra:
5.1 Oppgjørsmåter

Selskapet kan avgjøre om skaden skal erstattes ved
• kontantoppgjør
• reparasjon
• at selskapet skaffer tilsvarende, eller vesentlige tilsvarende, gjenstand

Erstatningen ved kontantoppgjør kan ikke overstige det beløp selskapet må betale for reparasjon eller gjenanskaffelse.
Dersom det ikke kan dokumenteres med faktura at arbeidspenger er betalt, erstattes arbeidspenger med 75 prosent i forhold til normalpriser. Det beregnes ikke merverdiavgift av arbeidspenger ved kontantoppgjør.

Ved reparasjon eller gjenanskaffelse har selskapet rett til å bestemme hvilken reparatør eller leverandør som skal benyttes.

5.2 Hvordan erstatningen blir beregnet

Skaden fastsettes på grunnlag av kostnadene til reparasjon/gjenanskaffelse til samme, eller vesentlig samme, stand som umiddelbart før skaden inntraff, ut i fra prisene på skadedagen. Gjenanskaffelseprisen kan ikke settes høyere enn det selskapet må betale for gjenstanden. Verdien av gjenstanden etter skade trekkes fra.

Der det er angitt summer i forsikringsbevis eller vilkår, erstattes skaden inntil de angitte summer.

5.3 Erstatningsregler for innbo

Fradrag i gjenanskaffelseprisen vurderes på grunn av alder, slitasje, sannsynlig brukstid og nedsatt anvendelighet (verdiforringelse). Er verdiforringelsen mindre enn 1/3 av gjenanskaffelsesprisen, gjøres det likevel ikke fradrag.

Spesielle fradragsregler:

Gjenstander:

Elektronisk utstyr med tilbehør, for eksempel datamaskin, mobiltelefon og spillkonsoll


——

Datamaskiner har 1 fradragsfritt år og 20% fradrag per påbegynt år.



I svaret frå forsikringsselskapet har eg fått

Beregning: 14.521 kr

Avskrivning: 40% (5.808 kr)

Skadebeløp: 8.713 kr

Kjøpsbevis: 10.014 kr (Elkjøp)



Eg kjøpte altså den Macbook Pro Retia med lavest specs, og «tilsvarende» i dag vil koste 16.690 på Elkjøp (Det er der forsikringselskapet seier eg må kjøpe). Den har 16 GB ram, men Intel Iris graphics, i stedet for NVIDIA.

Eg lurer på korleis eg kan overbevise selskapet om at beregningen er feil. Slik eg forstår det så er Mac’en 2 år, og med 1 år avdragfrihet, så burde eg berre hatt 20% avskrivning. Verdiberegninga er også feil, den burde minst vere 16.690, og aller helst 18.000.



Så, til den sjampanjeluktende Macen. Eit firma som reparerer Mac’er skal ha rundt 1 000 kr for å gjøre ein vannskadediagnose på Macen.

Vil eg kunne rense den sjølv? Har bestilt spesial-skrujern (50 lapp på eBay), og lurer på kva meir eg trenger. Er det «verdt» å legge ut 1 000 kr ?

Dataene som ligger på SSDen er mindre viktige, då eg har backup i ei sky.
medlem i 111 måneder
 

Re: Vannskada Macbook Pro Retina, forsikring.

Innleggav Gutten i Røyken » tor 18.12.2014 6:55

Send brev til forsikringsselskapet slik du legger fram saken her, virker som at du har rett i at du har krav på 16 990NOK. Ikke godta tilbudet du har fått, venter du med å svare de så bare sender de 14 990NOK til deg.

Forsikringsselskaper er drittsekker, de tar gledelig pengene dine ved nytegning, men ved utbetaling prøver de seg på stort sett alt.
medlem i 125 måneder
 

Re: Vannskada Macbook Pro Retina, forsikring.

Innleggav Halvliter » tor 18.12.2014 14:41

Nå har eg sendt eit svar, så får me sjå kva dei seier.

Er det nokon råd å få angående å sende den inn til eit verksted ?
medlem i 111 måneder
 

Re: Vannskada Macbook Pro Retina, forsikring.

Innleggav Superhai » man 22.12.2014 21:31

Laptopen din er mer enn vannskadet, champagne er som brus - pH verdi rundt 3, altså svært syrlig. Men sukkernivået er ikke like høyt som brus. Hvis du skal rense den, så er hvert sekund kritisk siden syren reagerer med innmaten. Siden du allrede har tørket den i en uke, så har syren fått "jobbet", så det kan være for seint. Men for å rense den så er du nødt til å rense den med vann(!) blandet med lett såpe og deretter, spyle den med destillert vann (hvis du kan få tak i avionisert vann er det enda bedre). Deretter kan du la den tørke.
medlem i 131 måneder
 


Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]