Garanti på Macbook pro 13" 2012/2013

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Garanti på Macbook pro 13" 2012/2013

Innleggav Phanorama » lør 20.12.2014 18:22

Hei!
Sitter i Thailand og lurer på hva jeg skal gjøre!
Jeg har en Macbook pro 13" som jeg kjøpte på Elkjøp på salg i januar 2013,dette var vel en 2012 modell jeg kjøpte da.
Maskina har fungert fint fram til jeg kom til thailand nå i november og plutselig ble maskina kjempe treig,dro til en pc reperatør som mente hovedkortet mitt eller harddisken var gåen,han byttet harddisken og maskina Ble bra etterpå men han presiserte at han trodde at hovedkortet ikke var iorden...
3 uker etterpå så får jeg ikke slått på maskina,får opp grå skjerm med bilde av ei mappe med spørsmålstegn..har lest meg fram til at det betyr at den ikke finner oppstartsfila på harddisken eller det er feil på hovedkortet..Ergo da må jo hovedkortet være defekt.
Greia jeg lurer på er om jeg har garanti på denne enda?
Om jeg skal vente med å fikse den til jeg kommer hjem til Norge i februar og risikere at Apple ikke vil fikse den eller om jeg skal kjøpe nytt hovedkort her nede for ca 3000,-
Hva ville dere ha gjort?
Takker for svar
medlem i 120 måneder
 

Re: Garanti på Macbook pro 13" 2012/2013

Innleggav HEFJELLS » lør 20.12.2014 22:47

I Norge har du jo kjøpsloven som gjelder i 5 år. Hva som skjer siden du har fikset den i utlandet vet eg ikke. Hvis mulig ville eg kontaktet Elkjøp via mail/Facebook å undersøkt med dem. Sier de at kjøpsloven bortfaller siden den er "tuklet" med i utlandet, hadde eg kanskje fikset ded der du er. Hadde også sendt en mail til forbrukerrådet for å høre hva de hadde sagt om saken og spurt om råd.
medlem i 163 måneder
 

Re: Garanti på Macbook pro 13" 2012/2013

Innleggav Phanorama » søn 21.12.2014 3:14

Ok
Vel jeg leste at å bytte harddisk ikke skulle gå utover garantien..
Noen som vet?
medlem i 120 måneder
 

Re: Garanti på Macbook pro 13" 2012/2013

Innleggav zrup » søn 21.12.2014 5:08

Sendte inn en MacBook Pro på reklamasjon hvor harddisken var byttet og dem sa at det ikke hadde noe og si så langt feilen ikke var pga harddisken :)
medlem i 117 måneder
 

Re: Garanti på Macbook pro 13" 2012/2013

Innleggav Phanorama » søn 21.12.2014 8:07

Ok:)
Fikk beskjed om at de kunne fikse hovedkortet,skulle koste 1300,- og i verste fall hvis de måtte bytte hele hovedkortet så ville det koste 2800,-
Hva ville dere ha gjort?
Tatt sjansen på at jeg fikk reparert den på reklamasjon i Norge eller fikse den her for enn rimelig sum?
Har brukt macbooken godt siste 2 åra,den har gått i bakken kanskje 2-3 ganger totalt.
medlem i 120 måneder
 

Re: Garanti på Macbook pro 13" 2012/2013

Innleggav Haakon » søn 21.12.2014 13:23

Bytte av harddisk er "lov".
Men om maskinen har fått ytre skader etter de 2-3 fallene, kan du få problemer.
Men jeg hadde kontaktet Apple og spurt pent om ikke de kan gjøre noe for å overføre denne reklamasjonen fra Norge til Thailand og Apple kompensere serviceverkstedet der. Har hørt at det funka en gang i USA i allefall.
Om de "fixer" eller bytter hovedkortet i Thailand må du sjekke om du da ikke ødelegger for fremtidig reklamasjonsrtt.
medlem i 237 måneder
 

Re: Garanti på Macbook pro 13" 2012/2013

Innleggav Ugland » søn 21.12.2014 21:25

Jeg har et tips!!

Har samme maskin som deg.

Jeg opplevde for noen måneder siden å plutselig ikke få startet opp med blinkende mappe med "?" i...
Det viste seg at harddisken var konka og jeg fikk ny på garanti.

En uke senere så blir maskina plutselig ULIDELIG treig og jeg sliter med å få startet opp og en dag senere får jeg ikke startet opp i det hele tatt og finner ikke disken i diskverktøy..
Har da en mistanke om at det er harddisk KABELEn som er ødelagt og en tur på verksted bekrefter dette.

Så prøv å få bytta harddisk kabelen hos godkjent Apple reparatør før du graver deg ned.. Evt. så kan du som en annen løsning kjøpe deg et kabinett eller lignende. Ta harddisken ut av maskina di og bruk maskinen med harddisken som ekstern disk inntil du kommer hjem til Norge og kan levere den inn.
medlem i 124 måneder
 

Re: Garanti på Macbook pro 13" 2012/2013

Innleggav ch_knapp » søn 21.12.2014 22:44

Hva enn du gjør, IKKE reparer den utenom Apple. Hvis du gjør det står du på egne ben resten av maskinens liv. Harddisk går fint, men hovedkortet må Apple isåfall skifte selv. Jeg tviler _sterkt_ på at dette er relatert til hovedkort.

Prøv:
A: SMC-reset
B: Reinstaller
C: Ny harddisk og reinstaller. (Dette kan du fikse selv)

Edit:
+1 Ugland, samme har skjedd med meg. Men da fikset Eplehuset det på garanti.

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Re: Garanti på Macbook pro 13" 2012/2013

Innleggav evenfell » ons 24.12.2014 14:05

HEFJELLS skrev:I Norge har du jo kjøpsloven som gjelder i 5 år. Hva som skjer siden du har fikset den i utlandet vet eg ikke. Hvis mulig ville eg kontaktet Elkjøp via mail/Facebook å undersøkt med dem. Sier de at kjøpsloven bortfaller siden den er "tuklet" med i utlandet, hadde eg kanskje fikset ded der du er. Hadde også sendt en mail til forbrukerrådet for å høre hva de hadde sagt om saken og spurt om råd.


Kjøpsloven sier ikke 5 års garanti, men 5 års reklamasjon på en del som er ment å vare så lenge. Viktig forskjell. Ved reklamasjon står du også selv for bevisbyrden og må bevise at det har vært en svakhet ved produktet fra kjøpsøyeblikket.
Apple har forøvrig to års garanti på produkter kjøpt i Europa.
medlem i 177 måneder
 

Re: Garanti på Macbook pro 13" 2012/2013

Innleggav Dorkfish » ons 24.12.2014 22:43

Ikke korrekt. Les her fra Apples websider:

FORBRUKERLOVGIVNING
Ettårsgarantien fra Apple er en frivillig produsentgaranti. Denne garantien gir rettigheter utover rettighetene i forbrukerlovgivningen, herunder, men ikke begrenset til, rettigheter knyttet til mangelfulle produkter.

Fordelene ved Apples ettårsgaranti kommer dermed i tillegg til, og ikke i stedet for, rettighetene i forbrukerlovgivningen.

For kjøp som er foretatt av forbrukere i Norge, er kravperioden for mangler som utgjør avvik fra salgskontrakten, 2 år (5 år for produkter som er ment å vare vesentlig lenger) fra leveringsdato i henhold til lov om forbrukerkjøp fra 2002. Slike krav er underlagt forutsetninger og krav i lokal lovgivning.

Forbrukere har rett til å velge om de vil be om service underlagt Apples ettårsgaranti eller underlagt rettighetene i forbrukerlovgivningen.

Viktig: Vilkårene i Apples ettårsgaranti gjelder ikke for krav som er underlagt forbrukerlovgivningen.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 


Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron