Mac book pro med svellende batteri

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Mac book pro med svellende batteri

Innleggav bj2 » ons 04.03.2015 19:55

Jeg har levert en "macbook pro mid 2010" til reperasjon fordi batteriet har svellet og trackpad stod og bulte. Selve batteriet må jeg nok betale for, men skadene mente jeg var en reklamasjonssak.
Jeg har nå fått beskjed tilbake om at det har vært fuktinntrenging og at dette er grunnen til at batteriet sveller. En ting er at jeg er rimelig overbevist om at denne maskinen ikke har vært utsatt for vann, men det er uansett en påstand mot påstand. Er det noen av leserene her som har erfaring med reperasjon av Mac med batteri som har svellet?

Det jeg syns er rart er:
  • Påstanden om at det her har komt så mye vann inn at dette har trengt inn i et noelunde tett (?) batteri. Reperatør mener jo i tillegg at det kun er batteriet som har tatt skade av vannet.
  • Det er jo tonnevis med historier om batterier som har svellet på Mac, men mine googlefingrer klarer ikke å finne noe om at fuktighet kan være årsak til svellende batterier.
  • Vil ikke et slikt batteri som eser ut avgi fuktighet? Det er jo endel kjemikalier i dette batteriet! Kan fuktigheten komme derfra?

Fint dersom noen har synspunkter. Jeg føler kanskje at reperatøren har avvist litt lettvindt?

Brukerens avatar
medlem i 183 måneder
 

Re: Mac book pro med svellende batteri

Innleggav Helge Hafstad » ons 04.03.2015 20:39

Her er litt om væskekontaktindikatorer (LCI) i Apple bærbare og garanti:

https://support.apple.com/no-no/HT201880

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Mac book pro med svellende batteri

Innleggav bj2 » ons 04.03.2015 20:55

Takk for svar :-)
Så det vil si at repperatøren trolig har sett at disse fuktindikatorene er utløst?
Denne fukten kan vel komme fra et batteri som har svellet? Det er jo mye kjemi i et slikt batteri Og: Vil uansett fukt kunne forårsake at batteriet faktisk sveller? Dersom skaden ikke er på grunn av vann, kan de ikke bruke fukt som begrunnelse for at reklamasjonen er ugyldig.

Brukerens avatar
medlem i 183 måneder
 

Re: Mac book pro med svellende batteri

Innleggav Helge Hafstad » ons 04.03.2015 21:05

Der er mest sannsynlig oppdaget utslag på dette, ja. Lite lite kjøtt i den artikkelen for bærbare, her er litt mer om det som gjelder for iPhone og andre iOS-enheter. Tror nok det samme vil gjelde her:

https://support.apple.com/no-no/HT3302

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Mac book pro med svellende batteri

Innleggav bj2 » ons 04.03.2015 21:10

Joda, men nå syns jeg det er rart at dette skal skyldes at det er komt væske inn i maskinen. Både siden jeg mener at denne ikke har vært i nærheten av fuktighet og fordi jeg syns det er rart at batteriet skal reagere slik på grunn av litt fukt. Jeg tror egentlig fuktigheten kommer fra batteriet og det vil vel utløse fuktindikatorer like effektivt som inntrengende vann.

Brukerens avatar
medlem i 183 måneder
 

Re: Mac book pro med svellende batteri

Innleggav Helge Hafstad » ons 04.03.2015 21:44

Her er en litt utfyllende artikkel om hvordan Apple tester for feil i forhold til garanti/reklamasjon. Fuktindikatorer er vel nettopp noe som har kommet for å unngå endeløse diskusjoner med brukere - og er ikke noe som Apple er alene om. Min erfaring med Apple de siste år er at det er lettere å få gjennomslag for reklamasjon nå enn tidligere, så lenge teknikerne har hold for slik løsning. Med utslag på fuktindikatorer har de ikke nødvendigvis det.

Men misforstå meg ikke, jeg har bare rasket sammen noen opplysninger som skal vise at teknikeren ikke uten videre bare kan «synse» noe om saken:

http://www.tested.com/tech/mac-os/45484 ... -coverage/

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Mac book pro med svellende batteri

Innleggav bj2 » ons 04.03.2015 22:35

Intressant: Dersom reperatørene jobber etter disse rutinene, så vil de trolig avslå reklamasjon uavhengig om feilen kan skyldes fuktighet eller ikke. Også uavhengig av om hvorvidt fuktigheten kommer fra batteriet eller ikke. Det høres jo egentlig ikke ok ut.

Brukerens avatar
medlem i 183 måneder
 


Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]