Merkelig oppløsning på Apple TV

Diskusjon rundt Apple TV

Merkelig oppløsning på Apple TV

Innleggav magnerlu90 » ons 04.04.2007 14:15

Hei!
Da jeg installerte Mac OS X på min Apple TV merket jeg at oppløsningen var litt merkelig. Proposjonene var helt riktige, men bildet gikk litt utenfor skjermen, slik at jeg enten bare kunne se docken eller bare menylinjen.

Jeg installerte Apple TV OS igjen og fant ut at det var samme problem her. Bildet går utenfor skjermen, ikke mye, men litt. Jeg ser det veldig tydelig på divx-filer med undertekst, da noe av teksten legger seg utenfor skjermen.

TV-en er en 720p-skjerm og jeg har valgt 720p under instillingene på Apple TV. Jeg har også prøvd andre oppløsninger (1080i, 480p, 576p osv), uten hell.

Hva kan være feil?
Apple TV hardware-feil?
...siden feilen oppsto både i Mac OS X 10.4.9 og i Apple TV OS.

Feil med komponent-kabelen?
...jeg har også prøvd med en HDMI til DVI-kabel, uten hell.

Feil med TV-en?
...når jeg kobler til MacBook-en via VGA, fungerer alt helt smertefritt.

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Innleggav minkulf » ons 04.04.2007 14:39

Høres ut som tv´en din kjører litt overscan på komponentinngangen. På noen tv´er går det an å skru av dette, på andre ikke.

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Innleggav magnerlu90 » ons 04.04.2007 14:49

Ok..
Jeg har gått gjennom alle instillingene, men finner ikke noe som kan hindre dette. Det er som sagt samme feil på HDMI-DVI

Burde jeg gå over fra komponent til HDMI-VGA?
(VGA virker problemfritt med MacBook hvertfall...)

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Innleggav minkulf » ons 04.04.2007 16:41

Flere tv´er har samme problem via HDMI ja, men av en eller annen grunn ikke via VGA. Dette er et kjent tema for de som driver med HTPC på AVforum.no. Problemer med å få til 1:1 pixelmapping er et kjent tema der. Tv´en din er desverre ikke unormal i dette henseendet. Hvorfor produsentene velger å gjøre det slik uten å gi forbrukerene en mulighet til å skru det av er ikke helt klart.

En HDMI-utgang kan kun overføre digitale signaler, i motsetning til DVI-I og DVI-A. Dermed er ikke HDMI->VGA mulig.

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 


Returner til Apple TV



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]