Hvorfor velge ATV?

Diskusjon rundt Apple TV

Hvorfor velge ATV?

Innleggav Bjornebassen » tir 23.07.2013 21:19

Jeg spør...trenger jeg STRENGT tatt ATV når jeg har smart-tv og nettverksdisk?
medlem i 166 måneder
 

Re: Hvorfor velge ATV?

Innleggav MCSE » tir 23.07.2013 21:22

Nei.
medlem i 166 måneder
 

Re: Hvorfor velge ATV?

Innleggav T.B.Hansen » tir 23.07.2013 22:05

Apple TV er vanedannende. Om du allerede har faste vaner og ikke ønsker å forandre dem, trenger du den antagelig ikke.

Men: Om du har en nyere Mac, kan du bruke TV'en som trådløs skjerm. Du kan streame musikk til musikkanlegget trådløst fra Mac, PC og iDingser (og i teorien Android-dingser — men programvaren her er visstnok håpløs). Det vil si, at du ikke bare kan spille det du har på nettverksdisken din, men også at folk på besøk kan spille sin musikk og sine filmer på anlegget ditt. Du kan leie, kjøpe og streame film fra iTunes, Netflix, YouTube (som har mye film og serier i akseptabel billedkvalitet etterhvert, og ikke minst mye historisk materiale som aldri kommer til de kommersielle tjenestene) — og etterhvert andre kilder, når tilbyderne får somlet seg til å tilby tjenestene (ryktene sier at man kan laste ned programvare fra App Store en gang iløpet av året). Og kommer det nye tilbud og ny teknologi, behøver du ikke en ny smart-TV som koster deg en månedslønn, men kan kjøpe neste generasjon Apple TV for etpar timelønner...

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Hvorfor velge ATV?

Innleggav Hopalong » tir 23.07.2013 22:05

Jeg bruker min til Netflix + å vise bilder og filmer fra iPhonen min.

Koster 595 på elkjop.no - ikke akkurat en stor avgjørelse :-)
medlem i 202 måneder
 

Re: Hvorfor velge ATV?

Innleggav hanordg » tir 23.07.2013 23:53

Dette er vanskelig å svare ett ja eller ett nei på. Det tipset jeg gir deg, dersom du ser nytten i airplay så kjøp ATV. Airplay er fantastisk til å streame musikke med også. Få CD kvalitet rett fra din pad, phone eller annet apple utstyr, helt fantastisk å dele iTunes bibiloteket rett fra hjemme nettverket.


Jeg bruker den også til å streame filmer med som er lagret på min NAS via en server.
Regner med at du er interessert i lyd og bilde da du er villig til å legge så mye i TV. En ATV spiller liten rolle kostnadsmessig i forhold til resten av anlegget
medlem i 197 måneder
 

Re: Hvorfor velge ATV?

Innleggav nosey » ons 24.07.2013 1:11

Jeg har hørt den med at hvis man alltid skal vente fordi det kanskje kommer noe nytt snart, så får man aldri kjøpt. Men, i den situasjonen jeg er i så er ikke jeg noen "storbruker", og jeg ser ikke for meg at en ATV vil bli brukt veldig mye, men den kan være kjekk noen ganger. Spørsmålet er: bør jeg kjøpe nå eller vente på neste generasjon? Og hvor mange år vil jeg kunne ha den før den blir utdatert sammenlignet med daværende nyeste generasjon? En Mac kan man jo ha i mange, mange år før den blir utdatert, men hva med ATV?

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

Re: Hvorfor velge ATV?

Innleggav Bjornebassen » ons 24.07.2013 10:25

T.B.Hansen skrev:Apple TV er vanedannende. Om du allerede har faste vaner og ikke ønsker å forandre dem, trenger du den antagelig ikke.

Men: Om du har en nyere Mac, kan du bruke TV'en som trådløs skjerm. Du kan streame musikk til musikkanlegget trådløst fra Mac, PC og iDingser (og i teorien Android-dingser — men programvaren her er visstnok håpløs). Det vil si, at du ikke bare kan spille det du har på nettverksdisken din, men også at folk på besøk kan spille sin musikk og sine filmer på anlegget ditt. Du kan leie, kjøpe og streame film fra iTunes, Netflix, YouTube (som har mye film og serier i akseptabel billedkvalitet etterhvert, og ikke minst mye historisk materiale som aldri kommer til de kommersielle tjenestene) — og etterhvert andre kilder, når tilbyderne får somlet seg til å tilby tjenestene (ryktene sier at man kan laste ned programvare fra App Store en gang iløpet av året). Og kommer det nye tilbud og ny teknologi, behøver du ikke en ny smart-TV som koster deg en månedslønn, men kan kjøpe neste generasjon Apple TV for etpar timelønner...


Hva mener du med "nyere mac"?
medlem i 166 måneder
 

Re: Hvorfor velge ATV?

Innleggav el-nico » ons 24.07.2013 10:47

Svarer jeg også, selv om jeg ikke er like oppegående på teknisk utstyr som trådstarter.

Jeg visste ikke at jeg trengte en ATV. Ikke før jeg fikk en i julegave.
Med gammel TV åpnet det seg en helt ny verden for min del, med bilder rullende over TV-skjermen fra Aperturebiblioteket mitt og strømming av musikk og filmer fra iTunes.
Enkelt, lekkert og smertefritt.
Jeg har tilgang til Flickr via TV-skjermen. Og YouTube.
Netflix gjorde det enda bedre.

Jeg trenger ATV i livet mitt. Den gjør mitt liv rikere ;)
medlem i 178 måneder
 

Re: Hvorfor velge ATV?

Innleggav T.B.Hansen » ons 24.07.2013 12:58

Bjornebassen skrev:Hva mener du med "nyere mac"?

Jeg vet ikke når funksjonen med trådløs speiling av skjerm kom. Min samboers 2012-modell MBP har den, mens min 2009-modell bare kan vise film fra iTunes.

Nosey skrev:Spørsmålet er: bør jeg kjøpe nå eller vente på neste generasjon? Og hvor mange år vil jeg kunne ha den før den blir utdatert sammenlignet med daværende nyeste generasjon?

Den blir ikke fortere utdatert enn en smart-TV. Og den koster en brøkdel.

Min eldste Apple TV er fire år gammel. Den har ikke alle funksjonene de nyere modellene har, men virker fint til det den er laget for.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Hvorfor velge ATV?

Innleggav HEFJELLS » ons 24.07.2013 14:10

Min beste grunn for å kjøpe Atv er at det er veldig enkelt å se bilder, tatt med min iPhone, på tven. Er man på besøk hos venner og familie og skal vise bilder er det bare å koble til, enkelt og greit.
medlem i 164 måneder
 

Re: Hvorfor velge ATV?

Innleggav T.B.Hansen » ons 24.07.2013 15:02

Friheten fra faste lagringsmedier er nok alt i alt den største fordelen ved ATV. TV og musikkanlegg er alltid tilgjengelig for alle med en bærbar datamaskin eller iDings; ikke bare for fast montert utstyr i et lukket system...

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Hvorfor velge ATV?

Innleggav Bjornebassen » ons 24.07.2013 17:13

OK!! Jeg har da handlet meg en snerten liten svart boks...men seriøst, kan ingen i husstanden ha lokket åpent på maccen uten at fjernkontrollen tar overhånd over de?? Trykker jeg play på fjernkontrollen starter iTunes opp og spiller musikk...samtidig som det starter en film på TV? Det uansett hvem som sitter med en mac åpen...

Sikkert bare en bagatell, men jeg finner ikke den innstillingen...hender jo jeg surfer litt og ser på tv samtidig...
medlem i 166 måneder
 

Re: Hvorfor velge ATV?

Innleggav kimern68 » ons 24.07.2013 17:29

Siden det er en apple remote, som også fungerer til mac så må man skru av den infrarøde mottageren på macen. Det gjør du ved å åpne Systemvalg > Sikkerhet og Personvern > Avansert (her må du antagligvis låse opp for endringer så du får klikket deg inn på avansert menyen) også huke av "Deaktiver infrarød mottager for fjernkontroll". Når du har gjort dette så skal det bare være å trykke OK og velge om du skal låse for endringer eller ikke, også lukke Systemvalg.
medlem i 141 måneder
 

Re: Hvorfor velge ATV?

Innleggav T.B.Hansen » ons 24.07.2013 17:31

Eller, du kan «låse» en bestemt fjernkontroll til hver Mac/Apple TV.

IR-funksjonen på Mac har forøvrig vært såpass lite populær, at den er sløyfes på de nyeste modellene.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Hvorfor velge ATV?

Innleggav Bjornebassen » ons 24.07.2013 17:37

:-[ :-[ :-[ :-[ :-[

Takk.....

Noen som har noen lure tips og triks også eller?
medlem i 166 måneder
 


Returner til Apple TV



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]