Apple TV 3 og bruk i Spania

Diskusjon rundt Apple TV

Apple TV 3 og bruk i Spania

Innleggav ebbe77 » tir 28.06.2016 10:14

Hei!

Har en Apple TV 3 som jeg bruker Netflix/TV2 Sumo/NRK TV og Viaplay på i Norge.
Ønsker å ta med meg denne til Spania og bruke den der for å se på de samme kanalene, hvordan gjør jeg det?
Takker så mye på forhånd!
medlem i 196 måneder
 

Re: Apple TV 3 og bruk i Spania

Innleggav Molekyl » tir 28.06.2016 20:35

For å se på NRK i utlandet må du enten ha en VPN tilkobling integrert i ruteren eller speile innhold fra en iOS / OS X enhet med VPN tilkobling til Norge. Det samme gjelder de andre kanalene/programmene.

Brukerens avatar
medlem i 119 måneder
 

Re: Apple TV 3 og bruk i Spania

Innleggav dflyer » ons 29.06.2016 22:22

Det finnes og en annen løsning. Har en søster som bor i sør-europa og hun bruker appletv for å strømme netflix, tv2 sumo, nrk, hbo nordic og viaplay, samtlige norske kontoer.

Det jeg har gjort, er å sette opp en proxy på min hjemmemaskin, som er squidman. Bruker brukernavn og passord på proxyen, da det er roboter på nett som sjekker åpne proxyer for å dele den informasjonen med omverden.

I tillegg så har jeg brukt https://itunes.apple.com/no/app/apple-configurator-2/id1037126344?mt=12 for å sette opp en profil på AppleTV for å koble til min maskin i Norge. Da vil all trafikk bli rutet gjennom min maskin slik at ho får en norsk ip-adresse. Fordelen med dette, er at det ikke er noe hastighetstap, kun det svakeste ledd på linja som setter begrensingen.

Macen min går 24/7 og har enda ikke hatt ett systemkrasj, og ikke opplevd noen problemer sålangt. Jeg satt opp dette i februar i år. Både squidman og El-Capitan er dønn stabilt.

Hvis ønskelig så kan jeg sette opp en bruksanvisning på min wiki, så slipper du å finne ut av det selv slik jeg gjorde. Spesielt det med passord og brukernavn var litt tricky når man ikke hadde gjort det før.

Kan og nevne at jeg kjører OS X server, og har man da nyeste appltv kombinert med profilemanager, så kan jeg installere apper på hennes appletv fra Norge, eller der jeg har tilgang til en nettleser hvor som helst i verden.

Brukerens avatar
medlem i 201 måneder
 

Re: Apple TV 3 og bruk i Spania

Innleggav Moliten » tir 09.08.2016 17:05

Ja takk. Det vil jeg gjerne ha.

Brukerens avatar
medlem i 129 måneder
 

Re: Apple TV 3 og bruk i Spania

Innleggav dflyer » tir 09.08.2016 23:26

Da skal jeg lage en kort bruksanvisning. Klar imorgen eller i overmorgen.

Brukerens avatar
medlem i 201 måneder
 

Re: Apple TV 3 og bruk i Spania

Innleggav jag » ons 10.08.2016 19:23

Tenkte jeg kunne skissere en annen løsning som også fungerer, med ATV fra Spania (eller andre land).
I Norge, har jeg en router hjemme, ASUS, som er satt opp som en VPN-server.
I Spania, har jeg satt opp nok en ASUS router, med VPN-klent. VPN-klienten kobler seg automatisk opp til routeren i Norge.

Routeren i Spania står i tillegg til den som er levert av bredbåndsleverandøren, slik at man velge å koble seg til internett enten i Norge elle Spania.
Med denne koblingen fungerer norsk Netflix, NRK og Sumo.

Det er heller ikke nødvendig å ha en PC påslått hele tiden i Norge.

/Jan
medlem i 185 måneder
 

Re: Apple TV 3 og bruk i Spania

Innleggav Apache » ons 10.08.2016 22:10

Hei.
Har du mulighet til å gi en litt meire inngående beskrivelse av hvordan du har satt opp ruteren din. Eg har og ein asus ruter, men har ikkje fått vpn til å virke.

Mvh

Ove H
medlem i 92 måneder
 

Re: Apple TV 3 og bruk i Spania

Innleggav dflyer » tor 11.08.2016 2:09

Da har jeg en kort veiledning for oppsett av en proxy på OSX.

For AppleTV og konfiguering av den mtp bruk, er jeg ikke helt ferdig med enda. Antar imorgen engang.

her er ihvertfall linken.

https://www.dflyerserver.com/wiki/pages ... PROXY.html

Brukerens avatar
medlem i 201 måneder
 

Re: Apple TV 3 og bruk i Spania

Innleggav jag » tor 11.08.2016 10:00

Apache skrev:Hei.
Har du mulighet til å gi en litt meire inngående beskrivelse av hvordan du har satt opp ruteren din. Eg har og ein asus ruter, men har ikkje fått vpn til å virke.


Min Router er en AS RT-AC68U, men softwaren er ganske lik på de fleste.
VPN-Serveren har jeg testet med klienter fra iOS, Windows 7/10.
Sørg for at du har nyeste firmware på routeren din.

Oppsett av VPN Server
Bilde

Oppsett av DDNS, dersom du ikke har fast IP.
Bilde

Du kan selvsagt velge annen DDNS løsning, men siden jeg ikke presenterer noe annet ut, så bruker jeg Asus sin.

/Jan
medlem i 185 måneder
 

Re: Apple TV 3 og bruk i Spania

Innleggav odin » man 09.01.2017 16:49

Veldig enkelt å se NRK, SUMO og Netflix i Spania. Bare går til nettstedet Overplay el. tilsvarende. Ved hjelp av produktet Overplay smart DNS er det veldig enkelt å sette opp Apple TV sin DNS, slik at det ser ut som den befinner seg i Norge. Kan selvsagt bruke VPN, men den begrenser ofte båndbredden unødvendig
medlem i 187 måneder
 

Re: Apple TV 3 og bruk i Spania

Innleggav TapOut » fre 16.06.2017 15:48

Jeg bor i Spania og har prøvd mange forskjellige løsninger til nå, men Apple TV 4de generasjon + den nye riksTV appen overgår alt.

Dersom du har riksTV & en AppleTV 4de generasjon , mangler du bare smart DNS fra overplay som koster 4,16 USD pr mnd.
Dette fungerer utmerket i Spania, og gir mye bedre bilde samt kanal info som overgår kvaliteten til firmaer som tillbyr IP bokser i spania for +/- 30 Euro i mnd.

Smart DNS finner du her
http://overplay.net/?a_aid=vpn-enkelt-o ... d=3ea62643

HBO Nordic , NRK , Viaplay, fungerer også med smart DNS på ATV (Netflix fungerer ikke, men det er bare å slå av DNS så funker spansk netflix)

Brukerens avatar
medlem i 148 måneder
 


Returner til Apple TV



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron