Time capsule eller nas??

Time capsule eller nas??

Innleggav pjonvik » lør 21.07.2012 19:06

Hei, jeg er ganske fersk på området og trenger noen råd fra ekspertene her.

Jeg skal kjøpe en retina mbp og ønsker samtidig å sette opp et nettverk hjemme. Nettverket skal brukes til å lagre bilder og dokumenter. Jeg ønsker å kunne vise bildene på TVen gjennom Apple TVen.

Egentlig så hadde jeg tenkt å kjøpe en time capsule til denne bruken, men lurer på om jeg skal kjøpe en nas i stedet. Er det noen flere funksjoner jeg kan få ved å bruke en nas mot en time capsule? Og noen grunner til hvorfor jeg skulle velge den ene framfor den andre?

Har vurdert å jailbrake Apple TVen for å kunne vise flere filformater, vil jeg kunne da kunne hente filmer som ligger på time capsulen og vise de på TVen gjennom Apple TVen?

mvh
Petter
medlem i 141 måneder
 

Re: Time capsule eller nas??

Innleggav Stereo Mac » lør 21.07.2012 19:38

TC er uten tvil enklest å sette opp. Når det er sagt så er nok en NAS løsning mye mer fleksibel.

Jeg har TC nå og er kjempe fornøyd med det.
Sitter akkurat nå og tenker om jeg skal slå til på et tilbud MPX kjører i dag.
Noe jeg tror jeg kommer til å gjøre.

Situasjonen min er noe mer komplisert. Da vi har en mba, mbp, imac og en mac mini på vei inn når Apple slipper den nye. Tenker da at en multimedia løsning der alle Macene kan dele info via NAS er en god løsning. Samt at nyere NAS også gir deg muligheten til å hente informasjon fra de når du er ute å reiser, noe som kan være veldig praktisk.
En annen viktig ting med flere NAS løsninger er muligheten for 2 eller flere disker som gjør det enda sikrere.

Når det kommer til cracking / hacking av atv tror jeg dette blir unødvendig når ML blir sluppet da vi kan speile hele innholdet på skjermen over til ATV. Spørs jo hvor god kvaliteten er, men er den god nok spiller du jo ganske enkelt skjermbildet direkte over til ATV.

Håper dette hjalp noe, men tenker det fører til enda mer forvirring :P

Brukerens avatar
medlem i 155 måneder
 

Re: Time capsule eller nas??

Innleggav pjonvik » lør 21.07.2012 21:11

Hei, takk for svar.

Nå er jeg opplyst og litt forvirret.

Er det slik at det ikke er mulig å dele filer fra TC mellom flere maskiner eller enheter? Jeg ønsker å kunne få tilgang til bilder og annet innhold lagret på TCen fra ATV, iPhone, MBP og PC. Etter det jeg trodde kan jeg koble meg på TCen utenfor hjemmet og få tak i filer?

Hvilke andre begrensinger er det på TC i forhold til en nas?

Mvh
Petter
medlem i 141 måneder
 

Re: Time capsule eller nas??

Innleggav Stereo Mac » lør 21.07.2012 21:29

Alt du nevner der skal gå med Time Capsule.

Problemet er, slik jeg ser det.

1. Det er en 5200 disk i den, altså ganske treg.
2. Den har ikke mulighet for raid. Altså noe mer sårbar for diskhavari.

Jeg kommer uansett til å ha TC for rein backup løsning for macene. Samtidig så kommer jeg til å kjøre NAS parallelt for deling av media og backup av bilder, film, musikk o.s.v.

Om jeg kun skulle ha en ting så hadde jeg nok valgt en NAS løsning.
Har nettopp bestilt meg NAS i for to timer siden.

Brukerens avatar
medlem i 155 måneder
 

Re: Time capsule eller nas??

Innleggav csharp » lør 21.07.2012 21:47

NAS er best da den kan gjøre samme som TC, og i tillegg mye mer. Har selv Netgear ReadyNas Duo v2, og den kan sette opp en del av diskplassen som en TC-del som mac'en kjenner igjen, og kjøre backup dit. Selv har jeg 2x2TB med speiling så om en disk ryker kan jeg bare bytte uten å miste data.

Har reservert en halv TB til TC, og resten til felles filområde for alle maskinene på nettet.
medlem i 213 måneder
 

Re: Time capsule eller nas??

Innleggav Janjaya » lør 21.07.2012 21:49

Jeg har en TC som jeg bruker til hjemmenettverket mitt, og det er en NAS koblet til den. TC bruker jeg til backup, og NAS inneholder en del filer.

En "ulempe" med NAS er at den ikke kan settes opp et eget nettverk som det TC kan gjøre. Det er åpenbart når man også tenker på at de er to forskjellige enheter (dvs. at NAS bare er et lagringsmedium). NAS har den fordelen at den kan bli satt opp i RAID, og konfigurert til å sikre filene/harddiskene dine. Jeg regner med at en NAS kan bli "kontaktet" over Internett, slik at du får sett bildene dine på en annen datamaskin. Jeg er bare usikker på hvordan dette gjøres, fordi jeg ikke har gjort dette selv. Jeg tror TC kan gjøre det samme, men at du trenger en ekstra router og kan ikke bruke den innebygde routeren i TC. Du kan dele TC sine filer med andre maskiner (og ikke enheter) på samme nettverket, og kanskje over Internett (gjør et Google-søk). En "ulempe" med TV er at den krever at iTunes kjører på en maskin for at du skal få tilgang til filene dine (og bare filene på iTunes).

Med jailbreak av TV vil jeg regne med at du kan bla i filene på både NAS og TV. Jeg har ikke gjort dette selv, så jeg kan ikke gi deg noen tips her. TV kan uansett vise bilder (m.m.) via iTunes.
medlem i 175 måneder
 

Re: Time capsule eller nas??

Innleggav csharp » lør 21.07.2012 23:48

Jeg har ATV2 som er hacket med ATVFlash fra Firecore og det funker kjempebra! Kan bla gjennom filene på NASen og spille av det aller meste. Har også lagt inn XBMC som også er genialt.
medlem i 213 måneder
 

Re: Time capsule eller nas??

Innleggav Stereo Mac » lør 21.07.2012 23:55

Jeg kommer muligens til å jailbreake min atv.

Men venter til ML er ute og ser hvordan speilingen fungerer.

Kan jo hende vi ikke trenger å jailbreake når det er på plass.

Krysser fingre.

Brukerens avatar
medlem i 155 måneder
 

Re: Time capsule eller nas??

Innleggav pjonvik » man 23.07.2012 19:42

Hei, takk for svar.

Jeg har lest meg opp litt rundt om på nettet og ser at det er stort sett nas som anbefales.

Mitt ønske er å ha alt så "cleant" som mulig hjemme med minst mulig bokser og definitivt ikke kjøpe noe med viftestøy. Jeg vil også ha et så enkelt som mulig system hjemme, at ting bare virker og at alle i hjemme kan se bilder og filmer på alle devicer uten å måtte spørre meg om hvordan de skal gjøre dette hver eneste gang. Derfor er TC veldig fristende (selv om jeg skjønner at den har mange begrensinger i forhold til en nas). Det som kan bekymrer meg mest med det jeg har lest er at TCen kan være for treg til dette. Noen sier at ved å streame video fra den er ikke hastigheten noen ganger mer enn 1m/s, det er jo ikke nok til å vise bilder fra engang.

Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette? Evt en stille og liten nas å anbefale?

mvh
Petter
medlem i 141 måneder
 

Re: Time capsule eller nas??

Innleggav Gwog » man 23.07.2012 20:01

TC er alt for sakte til å bruke til nettdeling av bilder, filmer og musikk. Den er jo ikke lagd for dette heller. TC er en grei backup-løsning med TM, men ellers er det et "dårlig" produkt grunnet dette:

-Harddisken som brukes er IKKE såkalt "server graded", noe selv Steve Jobs hevded skulle være på plass da produktet ble lansert i 2008.
-Den har ikke kraftig nok prosessor til å kunne dele ut mediafiler, selv ved kablet nettverk (gigabit-nettverk).
-Den blir naturlig nok veldig fort varm grunnet kompakt størrelse.
-Den er ikke støyfri. Både viften og harddisken bråker mer enn ønskelig på min TC. Ikke veldig sjenerende, men jeg ønsker ikke å ha den i stua for å si det slik.
-I forhold til de fleste NASer er det ikke mulighet for raid, speiling eller annen form av backup av selve enheten. Ryker disken, ryker filene for godt. Bruker du den som backup med TM er jo ikke dette et problem, men lagrer du f.eks. mediafiler på TC du ikke har lokalt på macen, men kun på TC, lever du et farlig liv.

Jeg hadde iPhoto og iTunes-biblioteket på TC en periode kun for å teste. Grufull opplevelse. Ikke å anbefale!

Synology har gode NASer;)

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Time capsule eller nas??

Innleggav Sandboy74 » man 23.07.2012 20:18

Jeg har en TC som jeg utelukkende bruker til lagring av filmer, dokumenter etc. Har også ekstra backup av det jeg er redd for i "skyen" . TC bråker litt så jeg har den i kjelleren. Har ikke funnet det nødvendig å jailbreake min ATV2 da jeg bruker en app på ipad/iphone som heter air video server. Samt laster ned ett tilleggsprogram på mac. Så kan du sende filmer i alle formater rett til ditt tv via ATV. Deler TC med alle enheter (PC og mac) vi har hjemme. Til hjemmebruk synes jeg den duger helt greit. Men våger ikke bruke den som eneste backupløsning. Har også slått av Time Machine backup på mine to MBP da jeg har lest så mye om at dette belaster TC og fører til en tidlig "død" (http://timecapsuledead.org/).

Så som du ser av andre svar også så avhenger alt av tiltenkt bruk.

Konklusjon: Som en total og eneste backup løsning hadde jeg valgt et annet alternativ, evntuelt supplert med å lagre i skyen slik som jeg gjør.
Til bruk for å ha store filmfiler etc. og dele mellom PC/mac i husstanden og streame til ATV2 så er jeg fornøyd med TC. Er også fornøyd med nettverksløsingen som den gir. Har god rekkevidde.
medlem i 141 måneder
 

Re: Time capsule eller nas??

Innleggav jerry.c.bush » man 23.07.2012 21:23

Om din TC bråker så hadde jeg fått den sjekket med en gang. Den skal ikke gi mye lyd fra seg. Og sammenlignet med en NAS så bråker den i alle fall ikke. Jeg har hatt 2 stk TC og jeg kan, om jeg legger godviljen til, si at jeg av og til hører at disken starter opp. Der slutter det. Noen annen lyd har ikke jeg hørt fra mine TC i alle fall.
Om din bråker så tenker jeg på at det kan være noe galt med disken i din TC.

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: Time capsule eller nas??

Innleggav Gwog » man 23.07.2012 21:30

Diskusjonen ang. opplevelsen av støy er selvsagt basert på subjektive meninger. Min TC bråker ikke på samme måte som f.eks. vaskemaskinen, eller noe tilsvarende med høy desibel, men den merkes, og i mine ører oppleves den som sjenerende i et stuemiljø hvor det generelle volumet ofte er lavt. Har vi besøk, kan jeg høre at disken starter eller spinner. Tar den kopi av større filer over lengre tid, kan jeg høre viften. Hvis TVet står på hører jeg ikke TCen, så den er jo som sagt ikke kritisk høy. Men den ble allikevel puttet på loftet sammen med en switch:)

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Time capsule eller nas??

Innleggav denyngregarden » ons 25.07.2012 13:01

Ikkje meininga å kuppe tråden her, men det ser ut som her er mange som har litt greie på Time Capsule.

Er det nokon som veit korleis ein finn WAN-mac-adressa på TCen? ISPen min fekk dei tre adressene som står under TCen, men det var ingen av desse.

Saka er nemleg at eg har fibernett frå Tussafiber.no og har ein Zhone heimestasjon på veggen som normalt er kopla til ein Thompson modem/accesspunkt. iflg Tussa skal ein fint kunne kople vekk Thompsonen og bruke TC, men då må dei legge inn mac-adressa til TC i sitt system.
Takksam for tips.
medlem i 141 måneder
 

Re: Time capsule eller nas??

Innleggav MegaOctane » tir 07.08.2012 11:53

Har satt opp synology NAS 2x2TB harddisker. Har en dedikert mappe for timemachine backup. Har to mac i huset, og begge har hvert sitt brukernavn og dedikert minneplass for backup. Fungerer kjempefint.

Har også ATV2 jailbreaket med xbmc installert. Denne henter filmer og tv serier fra NAS via SMB og laster ned "poster" og filminfo fra nett. Med NAS trenger ikke noen av mac'ene å være online eller på for at ATV2 skal kunne spille filmer.
Har også aktivert iTunes server slik at all musikk og film dukker opp på alle iTunes i huset.

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Neste

Returner til Ny på Mac / Bestilling og kjøp av Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron