Time capsule eller nas??

Re: Time capsule eller nas??

Innleggav hammond » tor 27.09.2012 19:59

kjøpte en synology DS411j og det er en altfor treg løsning.
medlem i 175 måneder
 

Re: Time capsule eller nas??

Innleggav bohdi » lør 14.09.2013 18:07

Hei!

Fyrer opp denne tråden igjen då eg framleis ser behov i huset for eit NAS, men lurer fælt på korleis eg skulle få til dette når eg aller helst vil kunne:

* Legge iTunes der, slik at dei andre iDevices (herunder ATV utan å jailbreake) kan streame direkte frå librariet der

* Legge iPhoto der, evt sette på smart sync slik at det eksisterande iPhoto biblioteket som eg primært brukar blir teke backup av til NASet ved oppdatering

* Bruke som filserver (men dette trur eg er uproblematisk - det er dei 2 punkta over som vil vere utfordring slik eg har lest meg til)

Og - eg har IKKJE tenkt at NASet skal vere min backup - eg vil uansett ta backup av NASet tett og ofte, og ha dette på ein annan fysisk lokasjon.

Anyone?

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Re: Time capsule eller nas??

Innleggav svar » søn 15.09.2013 0:41

1: Det er mulig, men du må da ha en maskin som bruker en lokasjon på NAS som iTunes lagring. Denne må da stå på for at ATV skal få kontakt med den, siden den så vidt jeg vet bare snakker med iTunes direkte.
Selv bruker jeg Sonos, da jeg da kan hoppe over iTunes.

2: iPhoto bibilotek oppfører seg som 1fil, så den er litt dum å kjøre direkte fra NAS selv om det går. På Synology hadde jeg brukt CouldStation, men den støtter bare filer på 10GB, og jeg er usikker på om den ser iPhoto bibilotek som 1 fil eller mange.
Men rsync skulle vell fikse det tror jeg.

:)

Personlig liker jeg Synology best, de er ikke de rimeligeste, men har gode muligheter.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Time capsule eller nas??

Innleggav bohdi » søn 15.09.2013 10:12

Litt dumt at dette ikkje er meir kompatibelt - men etter snart 15 år med mac så har eg vel innsett at det ikkje er a l t som er bright and shiny her heller ;)

Vel - det du skriv er i tråd med det eg har tenkt - så eit alternativ for meg vil vere å ha ein mac mini på toppen av NASet - slik at eg kan bruke den som motor til iTunes.

Mtp iPhoto libraries har eg ikkje 100% god løysning der, men det vert vel som du skisserer - ein form for backup jobb som kan gå til NASet, slik at når iMac'en gir opp ånden - så ligg det oppdatert backup der (og så har eg backup av NASet ein annan plass).

Har TimeCapsule, men stolar lik 0 på det - dette då eg har kjennskap til mange som har blitt erfaringar rikare i form av å "rulle tilbake" frå denne backupen.

Nokon som har DS413j?

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Re: Time capsule eller nas??

Innleggav svar » søn 15.09.2013 14:00

Det som er dumt er at OSX ikke har en innebygget iSCSI driver, da hadde mye av problemene dine vært løst, for da kunne du brukt ett NAS som en DAS mot en mac mini eks.

Slik jeg har det, så bruker jeg som sagt Sonos til lyd, filene ligger på NAS.
Til TV har jeg en liten PC som kjører XBMC, alle filer ligger igjen på NAS.
Til mobile enheter, bruker jeg DSAudio for å streame lyd, fungerer både på iOS og Android.

Jeg skulle ønske jeg kunne brukt ATV, men den er alt for avhengig av iTunes til å være brukbar for meg.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Time capsule eller nas??

Innleggav bohdi » tor 28.11.2013 0:56

Då må eg snart ta ein beslutning her.

Har forsåvidt landa på DS412+, men lurar fælt på kor mykje dette vil skape problemer for meg.

Hovudgrunnen er dette:

Mac brukar HFS+. DS412+ brukar EXT4. HFS+ støttar mellom anna extended metadata (som mellom anna gjer at Spotlight virkar som det skal), og ved å bruke EXT4 vil dette skrelle vekk slike funksjonar - noko som også vil gjere at iPhoto ikkje vil fungere slik som det er 100% tenkt til.

Ein workaround vil vere å bruke .dmg container-filer som ein igjen kan formattere til HFS+, og deretter legge filer i. Desse må monterast "før bruk", og eg er relativt usikker på kor bra dette vil bli.

Men - er det nokon her som surrar med slikt, eller er det b e r r e meg?

All the best,

bohdi.

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Re: Time capsule eller nas??

Innleggav MCSE » tor 28.11.2013 4:32

Mulig jeg er helt på bærtur mister Moderator men på Qnap kan man sette opp iSCSI på en Mac. Man setter opp en "globalSAN iSCSI initiator" og jeg tror den er spesifikk for OS versjon. Vi forsker på dette nå for å få feks "taging" på bildene våre for enklere søk osv..

Mer om iSCSI initiator her

iSCSI target Drive On a Qnap NAS.
medlem i 165 måneder
 

Re: Time capsule eller nas??

Innleggav nflaaten » tor 28.11.2013 9:23

Jeg kjøpte et Techus 5200 NAS for noen år siden, og kommer neppe til å kjøpe NAS igjen.
http://www.thecus.com/product.php?PROD_ID=9

Problemet med NAS synes jeg er at de har et fremmed filformat, og mitt nas er ikke lenger kompatibelt med osx, så der fungerer kun gjeste bruker. Det går tregt på nettverket selv med dual ethernet kobling. Skjer det et havari så er man prisgitt leverandørens filformat og kan ikke bruke noen osx rescueverktøy. Min løsning er eksterne disker, de blir stadig billigere og bedre, sprer backup av viktige data på eksterne disk med backupdisk. Kopiering går mye raskere. Skulle jeg valgt NAS eller TimeCapsule ville jeg valgt Time Capsule, eventuelt en mac med flere disker tilkoblet. Jeg bruker også Chronosync til å ta backup og holde diskene uptodate. Men kanskje noen kan opplyse meg om NAS verden har blitt bedre og mer macvennlig?
medlem i 194 måneder
 

Re: Time capsule eller nas??

Innleggav MCSE » tor 28.11.2013 17:23

Kjøper man NAS bør man gjøre skikkelig forarbeide. Det kan fort bli dyrt å handle billig men dyrt behøver ikke være best heller. Vi hører alltid på veldig proffe folk og handler godt utstyr privat også. Det koster men vi har aldri hatt noen problemer med noe av det "dyre utstyret". Vi er ikke spesielt flinke på det tekniske heller, proffutstyr er en lek å sette opp.

Vi handlet Qnap for å slippe fremtidig knoting med OS X men det koster litt over gjennomsnittet. Qnap er flinke til å oppdatere drivere etc. De kan også OS X og har et særdeles oppegående forum. Vi vurderte Synology men valgte Qnap da de fleste proffer anbefalte dette samt Drobo, Synology er vist ikke helt 100 på OS X systemer. (i følge proffene vi kjenner og fikk anbefalinger fra). Husk også at selv om de tekniske spesifikasjonene er "nesten like" på Synology og Qnap så er det tidvis store forskjeller likevel, kvalitet koster, du sitter tross alt med en Mac foran deg!
Man kan kjøpe noe ferdig eller bruke vinter og vår på å knote noe sammen, for de som tjener kroner på Mac'en sin eller har et "vanlig" forhold til sin mekkelyst, er sistnevnte løsning vanligvis et dødfødt prosjekt.

Hva er en NAS?

Det er viktig å huske at en NAS er bare en "diger dum nettverks-disk" og selv om man kjører RAID5+ på den så må man ta backup av innholdet. RAID er bare en måte å sikre data på NASen og med RAID 5 kan 1 av harddiskene krasje uten at man mister noe, man bytter disken og etter noe tid er alt oppe å hoppe igjen. Vi tar backup av våre NASer til andre NASer dedikert til formålet. Superviktige data går i tillegg til en TimeCapsule + 2-3 kontoer i skyen. De fleste trenger ikke dette men de fleste trenger noe! -vanligvis når det er for sent ;)

Man kjøper ikke NAS for å bruke den som ekstern arbeidsdisk (Pro-foto,video og musikk redigering). En NAS er kun for å samle store mengder data der overføringshastighet kommer et stykke ned på ønskelisten. Hvis du vil ha rask NAS -> se lengre ned.

Type harddisker, er det viktig?

Mange kjøper billige "green disker" til sine NASer, altså suppe trege disker av 100% feil kaliber for en NAS og produsentene informerer grundig om dette. I dag får man WD RED disker spesiallaget for NAS-bruk til lave priser og ok ytelse.
Vår arbeids-NAS kostet ca 5-6K og diskene ca 4000.- pr stk altså ca 22K komplett for noen år siden (i dag tipper jeg ca 8-10K). Her er det sikkerhet og oppetid som er viktig! Et tips må være å kjøpe disker fra ulike produksjons-batcher det gjør proffene! Ryker en disk så ryker ikke alle :)

Filmstreaming fra NAS?

Vi bruker våre NASer til bilder, videoklipp og film. Vi streamer film til Apple-TV med Xbmc uten problemer (2 samtidige streams) men bruker kun kat6 trådnett og har en dedikert Film-NAS.

RRRRRrrrrrrrask NAS?

Man kjøper det verktøyet man trenger til den spesifikke jobben. Kjøper man feil, ja da får man feil resultat. Vil man ha mye lagringsplass og høy fart må man betale heftig for det om sikkerhet er viktig (vi snakker seddelpresse her) ;) Fibre Channel er et ord du må lære deg -og surf på bedrifts sidene til Apple's Store ;) Er du alene på jobben vil noen Enterprise disker i Mac Pro'n din gjøre jobben men husk at du er prisgitt at backuper funker der også.

Hvis dette ikke virker forlokkende så få deg en middels ekstern Thunderbolt disk og en TimeCapsule, da har du fart og sikkerhet nok for den gjennomsnittlige bruker.
For de som fortsatt tror at man får Gull Gratis
- Well, keep on believing ;)

L.
medlem i 165 måneder
 

Re: Time capsule eller nas??

Innleggav svar » tor 28.11.2013 18:16

MCSE: bare for å korrigere litt, da Apple oppdaterte AFP protokollen, det var vell i 10.7 mener jeg, var Synology de første til å komme med en oppdatering for sine NAS`er til å støtte dette.
De kundene jeg hadde da dette sjedde der jeg jobbet før som hadde qnap NAS, hadde problemer med å koble til fra OSX, tok litt tid før de var ute med en oppdateing.

Det du snakker om på slutten, da snakker man egentlig ikke NAS men SAN, noe som er for dyrt og unødvendig til privat brukt. Sats heller, som du er inne på, en DAS, vist det er fart/arbeidsdisk man er ute etter.
NAS handler om å samle data.

Ellers er jeg enig med deg, :)

Ps, jeg har aldri sagt at man IKKE kan sette opp iSCSI på OSX, det jeg sa var at det ikke er en innebygget iSCSI Initiator i OSX og de som finnes koster mer enn det som man kansje er villig til å betale for til privat bruk.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Time capsule eller nas??

Innleggav MCSE » tor 28.11.2013 18:32

Moderator:

1: Jeg skal filleriste proffene mine :-)
2: Jeg sliter seriøst med å definere "pris til privat bruk" :-D

Rett meg gjerne folkens - hva er for dyrt osv. Her har jeg åpenbart en del å lære :)

PS: Jeg kommer nok til å kjøpe den iSCSI Initiator'en - mulig den blir litt rimeligere hvis alle vet at det funker :) Ingenting er mer irriterende en sw som ikke gjør jobben. Kommer med Update-
medlem i 165 måneder
 

Re: Time capsule eller nas??

Innleggav svar » tor 28.11.2013 18:41

Hehe :D
Vell, jeg vet bare om 2 drivere, den ene koster ca 90USD, den andre ca 130USD.
Jeg vill nok tror at folk flest synes 5-600kr minimum er dyrt for en driver.

Jeg vet ikke hvor mye du har lest om iSCSI, men det er kjekt å vite at iSCSI mer eller mindre gjør om hele eller deler av en NAS til en DAS.
Optimalt sett trenger man eget nettkort med dedikert kabel mellom enhetene, eventuelt også en dedikert switch. Man snakker mao om å lage ett eget lagringsnettverk.
Du kan kjøre iSCSI over LAN også, men iSCSI lager såpass mye data trafikk at det i en proff sammenheng ikke er ønskelig å blande iSCSI nettet med LAN.
Igjen, det kommer ann på størelsen på nettet.
Men tenknisk sett regnes vell iSCSI, FiberChannel ol som SAN protokoller.
Det fine med iSCSI er at det skalerer på nettkortet, så iSCSi med 10Gbit kort er veldig morro, mens FC går for å være mer stabilt blant annet, men er sykt dyrt.


En av de fine tingene med Synolog er at man kan installere Crashplan direkte på boksen, for de som bruker Crashplan.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Forrige

Returner til Ny på Mac / Bestilling og kjøp av Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere