Macbook Air 13" vs Macbook Pro Retina 13"

Macbook Air 13" vs Macbook Pro Retina 13"

Innleggav oddlef » tir 19.03.2013 21:00

Hei! :-)

Skal endelig gå fra min gamle winblows- pc til mac :-D
Jeg står imellom Macbook Air 13" og Macbook Pro Retina 13"(de billigste utgavene av hver) Bruksområdene er surfing, FM13 og skolearbeid(teknisk fagskole, så er noen tegneprogrammer o.l)

Air'en er 2000kr billigere enn Pro Retina'en, er det verd det til mitt bruk?

Tusen takk for alle svar:-)
medlem i 134 måneder
 

Re: Macbook Air 13" vs Macbook Pro Retina 13"

Innleggav petrus764 » tir 19.03.2013 21:10

Til det du lister opp er Air 13" en like god kandidat som Pro 13", så med mindre du absolutt må ha retina-skjerm er air 13" er godt valg.

Husk også at optimal oppløsning på air 13" er 1440 900, mens den på retina er å skalere 1280 800 fordi det akkurat er 4 ganger så høy oppløsning, dermed må du i praksis kjøre lavere oppløsning for best skalering (1 piksel = 4 piksler) på retina. Du kan selvsagt velge høyere oppløsning, men da vil ikke skaleringen være like optimal.

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: Macbook Air 13" vs Macbook Pro Retina 13"

Innleggav Akg90 » ons 20.03.2013 2:51

Har hatt min 13" rMBP en liten stund nå å jeg angrer ikke et sekund på valget fremfor MBA. Skjermen er sylskarp og nettsidene/apps som støtter retina oppløsningen er en fryd å se på i forhold. hver gang jeg går tilbake til en annen skjerm så føles det som den skjermen er fra steinalderen :p Men når det er sagdt så er det et hav av nettsider og apps som ikke støtter retina (enda) å de ser helt rævva ut..

Det det i teorien skjermen du vil betale 2000,- ekstra for. Ytelsen på de du nevner er nærmest identisk. Hvis du har hatt en air i hånda så vil den tykkeste delen av MBA være like tykk som hele rMBP 13" med andre ord; den er veldig tynn og portabel.

Minus med maskinen er at den kommer med 128GB flash minne å vil du dobble det til 256 så koster det deg 1.500! Det finnes muligheter for å oppgradere Flash minnet men det er dyrt per dags dato. De andre komponentene kan du derimot ikke gjøre noe med.

- Den sluker en del strøm. 7 timer blir litt naiv tankegang med denne maskinen desverre.
- Det er på ingen måte en spill maskin den har ikke et dedikert grafikk kort. FM vil jeg påstå den klarer greit.
- Som sagdt så er det en del nettsider og apps som er uskarpe å pixlet enda.

Uansett valget så er det kun lommeboka di som kommer til å angre ;)
Spør om du lurer på noe mer :)

Brukerens avatar
medlem i 145 måneder
 

Re: Macbook Air 13" vs Macbook Pro Retina 13"

Innleggav mck » ons 20.03.2013 9:29

Har nylig vært i akkurat samme situasjon som deg. Du kan lese flere tanker om valget her: http://mac1.no/forum/viewtopic.php?f=125&t=286489

Jeg har hatt min rMBP 13" i en uke, og er ikke i tvil om at det var riktig å returnere min MBA til fordel for rMBP.

Kjører maskinen på 1440x900 (samme som MBA), men for meg virker skjermen skarpere, mindre "glossy", samtidig som maskinen er svært rask og fungerer godt så langt.

Du skriver at du er student, og du kan da få rMBP med 256 GB til 11.950. Hvis dette er for mye kan du få en MBA med 256 GB og 8 GB ram til tusen kroner mindre.

Lykke til!
medlem i 187 måneder
 

Re: Macbook Air 13" vs Macbook Pro Retina 13"

Innleggav Hertis » ons 20.03.2013 19:39

http://buyersguide.macrumors.com/

De anbefaler kun å kjøpe air idag om du absolutt må ha en idag.
medlem i 139 måneder
 


Returner til Ny på Mac / Bestilling og kjøp av Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron