Macbook Pro vs Macbook Pro Retina

Macbook Pro vs Macbook Pro Retina

Innleggav nordahl498 » tor 28.03.2013 11:59

Heisann :)
Skal starte på skole til høsten og vurderer å skaffe meg en Mac. Problemet er bare at jeg vet ikke hvilken type jeg skal ha?

Datamaskinen skal brukes til studier, og eventuelt litt Netflix. Alt av bilder, filmer ol har jeg lagret på en ekstern harddisk, og dokumentene har jeg i 3 år nå klart å oppbevare på en Dropbox-konto.

Spørsmålet er; skulle jeg ha valg en Mac med eller uten Retina? Kravet mitt er at datamaskinen må være rask nok, og ikke henge seg opp like mye som skoledataen jeg har nå... Er det nok med 128 GB, eller burde jeg ha valgt en Mac uten Retina og fått en harddisk på enten 500 GB eller 750 GB? :-D
medlem i 132 måneder
 

Re: Macbook Pro vs Macbook Pro Retina

Innleggav petrus764 » tor 28.03.2013 12:10

Velg retina.

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: Macbook Pro vs Macbook Pro Retina

Innleggav Kildal » tor 28.03.2013 12:32

I og med at alt du har av dokumenter, bilder, filer, filmer og musikk er på en ekstern harddisk og/eller dropbox, så gjør det svaret lettere. Hvis du investerer i en retina med litt mindre lagringskapasitet, så vil du få mer igjen for det i det lengre løp. Kjøpte selv en Retina på grunnlag av det, og har ikke angret ikke i ett sekund.

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Re: Macbook Pro vs Macbook Pro Retina

Innleggav Akg90 » tor 28.03.2013 13:12

Kommer til å angre på MBP u retina i det lange løpet. vær obs på at 258 (halvparten av 128) koster deg 1.500,- å oppgradere. det sies at du kan oppgradere den billigere selv.

Brukerens avatar
medlem i 145 måneder
 

Re: Macbook Pro vs Macbook Pro Retina

Innleggav Dorkfish » tor 28.03.2013 14:48

Prisforskjellen gjorde at jeg gikk for MBP uten retina. Ser rett og slett ikke poenget med å få mindre ytelse til høyere pris bare pga skjermen. Vanlig skjerm er mer enn bra nok.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Macbook Pro vs Macbook Pro Retina

Innleggav nordahl498 » tor 28.03.2013 14:52

Fikk et tips fra en kompis om at man burde gå for 8 GB RAM. Dette må man isåfall kjøpe ekstra på den billigste MacBook'en. På den med Retinaskjerm så var det 8 og på den med størst lagringsplass uten retina. Kan lagringsplassen påvirke hvor rask og effektiv datamaskinen er?
medlem i 132 måneder
 

Re: Macbook Pro vs Macbook Pro Retina

Innleggav jerry.c.bush » tor 28.03.2013 15:04

https://www.eplehuset.no/produkt/3756_m ... ilbud.aspx
Jeg ville valgt denne.
Godt tilbud dette. 512GB Flashminne. 8GB RAM.

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: Macbook Pro vs Macbook Pro Retina

Innleggav Dorkfish » tor 28.03.2013 16:05

Tviler ikke på at ytelsen er topp, men jeg betalte nylig 7795 for en MBP 13, med 500 GB harddisk uten retinaskjerm. Ytelsen er sikkert ikke den samme, men det er jo rundt halv pris også da! Og ting som CPU, GPU og rem er av samme type.

Så du må spørre degselv om du er villig til å nesten doble prisen for retina og ssd. Ssd kan jeg sette inn i min mye billigere enn som så. Det kan du ikke på en retina MBP.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Macbook Pro vs Macbook Pro Retina

Innleggav Alfred.Woodden » tor 28.03.2013 16:29

Bare husk det at MBPr er et førstegenerasjonsprodukt med sikkert flere "barnesykdommer".

Blant annet vet jeg at Marco Arment og John Siracusa fra henholdsvis Build & Analyze og Hypercritical podcastene har klagd over at grafikkortet i Retina MBP kommer til kort flere ganger ved vanlig bruk - f.eks. hakking av system animasjoner etc.

Hvis du kan vente til neste generasjons MBP Retina ville jeg gjort det. Da vil grafikkortet garantert være oppgradert og ha flere muskler å dra grafikken med.

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Re: Macbook Pro vs Macbook Pro Retina

Innleggav MichaelSe » tor 28.03.2013 20:39

Ikke gå for 13" med retina. Som sagt er den et førstegenerasjonsprodukt med barnesykdommer. Den integrerte grafikken er ikke sterk nok til å takle et 2560x1600 display, og du vil oppleve lag og dårlig ytelse i Safari hvis du f.eks. spiller av video.

15"-versjonen er veldig balansert med separat GT 650M-grafikk.

Du vil klare deg fint uten retina-versjonen. Det skal sies at den kommer uten 8GB ram og SSD, men dette kan du fint oppgradere selv billigere.

Brukerens avatar
medlem i 158 måneder
 

Re: Macbook Pro vs Macbook Pro Retina

Innleggav Akg90 » fre 29.03.2013 9:53

MichaelSe skrev:Ikke gå for 13" med retina. Som sagt er den et førstegenerasjonsprodukt med barnesykdommer. Den integrerte grafikken er ikke sterk nok til å takle et 2560x1600 display, og du vil oppleve lag og dårlig ytelse i Safari hvis du f.eks. spiller av video.


den kommer med skalerte innstillingene som gjør den optimal for retina. Å si at den ikke takler 2560x1600 som 95% av alle som eier en 13" retina ikke kommer til å bruke, er misvisende for å si det mildt. bruker du hvilken så helst oppløsning som den kommer med, vil du ikke oppleve de problemene du nevner ;)

13" rMBP holder til den over gjennomsnittet bruker. Og den holder milevis til de kriteriene trådstarter nevner. Han blir mest fornøyd med retina men han får mer for pengene uten. Eneste grunnen til at jeg ikke ventet til neste sesong av 13" retina er fordi min gamle streiket :/

PS. hvilke barnesykdommer?

Brukerens avatar
medlem i 145 måneder
 

Re: Macbook Pro vs Macbook Pro Retina

Innleggav Mr-OlseN » fre 26.07.2013 17:10

Har hatt min rMBP 15" i ett år nå, og angrer ikke ett sekund!
Dette var også min første Mac, og elsker skjermen!
Har testet en litt eldre MBP uten Retina-skjermen, og er glad jeg kjøpte med Retina :)
Jeg anbefaler sterkt 15" Retina!
medlem i 139 måneder
 

Re: Macbook Pro vs Macbook Pro Retina

Innleggav Romy » lør 27.07.2013 8:11

Jeg har både mb air 11 og 13, mcbook pro, og mbpr 15
Jeg ville egentlig anbefale deg en mb air (den nye). Du merker stor forskjell på oppløsningen i forhold til en mbp, og liten forskjell fra en mbpr. Prisen er lavere. Holdbarheten på mb air er etter min erfaring enn de andre mbp og mbpr. Og jeg ennå ikke opplevd noen oppgaver som mbp air med 4gb ram og 1,3ghz prosessor ikke har mestret. Og med den lave vekten, og med batterilevetid på 8 timer på 11tommer, og 12 timer på 13 tommer, er den i praksis like mobil som en iPad.
Måtte jeg kvitte meg med alle datamaskinene mine, bortsett fra en, ville jeg beholdt mba air 11 tommer. Skal du ha en større arbeidsskjerm hjemme, er det bare å kjøpe en bra skjerm, og koble til.
medlem i 154 måneder
 


Returner til Ny på Mac / Bestilling og kjøp av Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]