kjøpe meg min første mac. 13"mbp?

kjøpe meg min første mac. 13"mbp?

Innleggav hansol123 » tir 02.04.2013 19:19

Hei.

tenkte å gå i innkjøp av min første mac imorgen, har sett å lest mye rundt på nett om hvilken jeg skal velge å holder på å havne på en 13" MBP MD101 Mid2012.

den skal i hovedsak brukes til skolearbeid og slik men også litt film og streaming av filmer musikk til apple tv'n.

har jo veldig lyst på retina men budsjettet strekker ikke til.

kommer jeg til å angre på kjøpet?

planen var å kjøpe en standard utgave med 2.5Ghz i5, 4Gb ram samt 500GB HDD og oppgradere til en SSD om en 1mnd tid.


holder ikke på med videoredigering osv. spiller litt spill men er i hovedsak counter strike og dette takler tilogmed asus pcen jeg sitter på nå med en pentium b960 prosessor og intel hd2500.
medlem i 132 måneder
 

Re: kjøpe meg min første mac. 13"mbp?

Innleggav Ovit82 » tir 02.04.2013 19:52

Det er en god maskin det, hvilket skoleår er du på? Det kommer nok en oppdatering av maskinene etterhvert, men det kan ta sin tid så om du trenger ny maskin nå så kjør på! Budsjett er også viktig, du har sikkert ikke råd til å bruke mye mer penger enn det du absolutt må, så da er 13"mbp et godt valg.

Men om du bor i Oslo kan det være en tanke å stikke innom eplehuset på torsdag morgen, da har de salg, men de har bare 20 stykk, så det gjelder å stille tidlig i køen.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: kjøpe meg min første mac. 13"mbp?

Innleggav hansol123 » tir 02.04.2013 20:10

er på første året teknisk fagskole for å bli maskinist ;)

ja hadde først sett på en 15" retina men prisen er alt for dyr enda.

hadde jeg bodd i oslo skulle jeg gjort det ja :P men bor i nordland så utvalget av butikker er minimalt! :-[

hvordan er det med oppgradering av hdd til ssd? følger vel ikke med noe cd for å installere os X?
medlem i 132 måneder
 

Re: kjøpe meg min første mac. 13"mbp?

Innleggav Ovit82 » tir 02.04.2013 20:21

Da ville jeg ikke investert mer enn det i en datamaskin. ser forresten at elkjøp selger de til 8000, det er vel der du har tenkt å handle? Det er 1300 under normalpris så da er det egentlig ikke noe å tenke på.

Så vidt jeg vet kommer det ikke CD med. Det skal gå greit å oppgradere til SSD senere, men du må først lage en bootable USB drive vil jeg tro, for selve oppstartspartisjonen ligger på HDD om jeg ikke tar helt feil.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: kjøpe meg min første mac. 13"mbp?

Innleggav eee » tir 02.04.2013 20:25

Det er ingen problemer med å skifte til SSD. Du kan lage en minnepenn eller en DVD med OS X.
http://mac1.no/artikkel/10522/slik-lager-du-en-bootable-mountain-lion-disk

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: kjøpe meg min første mac. 13"mbp?

Innleggav hansol123 » tir 02.04.2013 20:51

takker for svar :)

ja men det tilbudet går ut idag. har ringt elkjøp å sport.
expert har også et lignende tilbud så skal ned å ordne det der i morgen. men får neppe samme prisen da de er et franchise og ikke en "Del" av expert -_- rare regler i expert.
men skal på pruta den ned litt :bitchin:

kan man bruke det som henter gjenopprette via Internett?
medlem i 132 måneder
 

Re: kjøpe meg min første mac. 13"mbp?

Innleggav Ovit82 » tir 02.04.2013 21:13

Da er det bare å kjøpe på nett nå i kveld!

Angående franchise så er det enkelt, noen av expertbutikkene er bare tilknyttet expert og får varene fra kjeden, men de er ikke med på de kampanjene som sendes ut i avisen, spesielt butikkene i Nord er kun tilknyttede butikker, ikke det beste systemet egentlig, men det er en annen sak.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: kjøpe meg min første mac. 13"mbp?

Innleggav hansol123 » ons 03.04.2013 21:37

da var macen bestilt! :D
ble den på elkjøp til 7990,- ^^

skal også ta å gå i innkjøp av en sånn ssd tray til superdrive skuffen. kan man kjøpe dette i norge eller ebay det letteste alternativet?

tenkte noe ále dette http://www.ebay.com/itm/Apple-Macbook-Pro-13-2-HDD-SSD-Adapter-Kit-Caddy-Superdrive-USB-Gehause-SATA-/400347435804?pt=DE_Computing_Notebook_Geh%C3%A4use_Touchpads&hash=item5d3691131c
medlem i 132 måneder
 


Returner til Ny på Mac / Bestilling og kjøp av Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]