Mac som mediacenter

Mac som mediacenter

Innleggav neWhouZe » tor 04.04.2013 11:11

Jeg vurderer å kjøpe meg en mac for første gang. Fra før så har jeg iPad, iPhone 4s og atv3. Jeg bruker nå en pc til surfing, musikk og film.

Det jeg lurer på er om det fins en enkel måte å bruke macen som avspiller for rippede filmer trådløst til mitt hjemmekinoanlegg? Vil helst slippe å konvertere til mp4 og legge dette inn i itunes. Syns det er for tungvindt.

En annen ting jeg lurer på er hvilken mac jeg bør velge? Det eneste kriteriet jeg har er at den må være bærbar.
medlem i 171 måneder
 

Re: Mac som mediacenter

Innleggav njadve » tor 04.04.2013 11:48

Plex er et godt alternativ. Det finnes en lang tråd her om akkurat dette, står mye fornuftig der...

viewtopic.php?f=353&t=215762&hilit=+mediasenter

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Mac som mediacenter

Innleggav petrus764 » tor 04.04.2013 11:55

XBMC!

http://xbmc.org/

Er langt bedre enn plex imo, mye bedre biblioteksløsning og den spiller av .rar.

Du klarer deg fint med billigste mac mini til denne jobben.

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: Mac som mediacenter

Innleggav exprainy » tor 04.04.2013 12:22

Beamer for Mac lar deg spille av slike videofiler til Apple TV uten å konvertere dem.

Brukerens avatar
medlem i 183 måneder
 

Re: Mac som mediacenter

Innleggav petrus764 » tor 04.04.2013 12:27

Vel, det stemmer ikke helt. Beamer bruker airplay, dermed må maskinen transcode videoen (konvertere den) on the fly når videoen streames til enheten. Det er en fungerende, men ikke optimal løsning.

Alternativet med mac mini og xbmc er langt bedre og mer funksjonelt, men dog også dyrere. Mac mini kan man også fint hive opp en nettleser på hvis man vil bruke hulu, viaplay, tv2 sumo, nrk nett-tv, tv norge nett-tv, tv3play, spille noen spill el.l.

Forøvrig kan du bygge deg en langt rimeligere maskin selv og bruke som HTPC i stedet for å kjøpe en mac til jobben. Da kan du også putte i bluray-drev hvis ønskelig.

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: Mac som mediacenter

Innleggav exprainy » tor 04.04.2013 12:45

Beamer kan være en optimal løsning hvis man ikke ønsker å vente på at et program konverterer hele fila, og dessuten ikke ønsker å ta vare på fila etter å ha sett filmen/programmet.

Brukerens avatar
medlem i 183 måneder
 

Re: Mac som mediacenter

Innleggav neWhouZe » tor 04.04.2013 13:31

Mini er ikke et alternativ for meg. Jeg vil ha en laptop. Tror jeg heller mest mot en mba 13". Så spørsmålet blir da egentlig hvordan jeg kan streame film fra laptopen til tven min uten å putte en kabel i macen?

Er mba et greit alternativ til hjemmebruk, eller bør jeg kjøpe retina?

edit: Jeg kan også til nød koble meg til en hdmi kabel ut fra reciveren min hvis kvaliteten blir vesentlig nedskalert trådløst
medlem i 171 måneder
 

Re: Mac som mediacenter

Innleggav petrus764 » tor 04.04.2013 13:40

MBA er veldig god til hjemmebruk.

Vil du ha det trådløst må du bruke airplay (enten mirroring eller f.eks beamer til en AppleTV (2 eller 3). Det er nok folk som synes det er helt grei kvalitet, men jeg synes det er rimelig shitty. Å dra en HDMI-kabel fra macen til skjermen er så absolutt å foretrekke kvalitetsmessig.

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: Mac som mediacenter

Innleggav neWhouZe » tor 04.04.2013 13:57

Jeg ser at det er litt begrenset med lagringsplass på disse mac bookene. Er det mulig å kable en f.eks NAS disk til altibox ruteren min som jeg fyller med bilder, musikk, film og at jeg styrer denne med macen? Sikkert et teit spørsmål, men jeg er ikke noe god på sånne ting:)

En annen løsning for meg kan være å kjøpe en standard ekstern harddisk som jeg plugger i macen de gangene jeg skal se en film jeg har lagret. Bruker jo egentlig mest netflix via atv3.
medlem i 171 måneder
 


Returner til Ny på Mac / Bestilling og kjøp av Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere