Pro vs Air

Re: Pro vs Air

Innleggav kristinodegard » ons 01.05.2013 15:57

Ting jeg skal tenke på neste gang jeg kjøper mac:-)

Takk for alle svar!:-)
Ser frem til å få en mac igjen...
medlem i 157 måneder
 

Re: Pro vs Air

Innleggav nosey » ons 01.05.2013 17:08

petrus764 skrev:Jeg ville ikke ha kjøpt den gamle macbook proen. Feit, jævlig, tung og treg (uten SSD).

Kjøp en Air eller retina pro 13" også har du heller familiebildene på en ekstern harddisk. Langt bedre maskinvare.

Er du student er dette Apples studentpriser med studenttorgets rabatt.

http://store.apple.com/no_edu_117665


@freddjoh:
er helt enig med deg her. har selv en MBP 13" 2012-modell. har ikke prøvd en Air annet enn i butikk, men det er klart den er mye tynnere og lettere og sikkert enda mer behagelig å bruke, hvertfall til lettere oppgaver. MBP er en knall maskin, absolutt ikke feit og tung/treig, så lenge man har SSD hvertfall. HDD duger jo det også, hvis det kun er til lett/vanlig bruk (tekstbehandling, mail og surfing etc.). kanten plager meg ikke i det hele tatt. er enig i at skjermen godt kunne hatt høyere oppløsning, men det er ikke noe problem for meg. sammenlignet med r-MBP er jo ikke skjermen noe å skryte av, men likevel har ikke vanlig MBP direkte dårlig oppløsning. ÈN ting jeg liker ved Apple er at de ikke driver med sånne småoppgraderinger av produktene sine. når de først oppgraderer gjør de det skikkelig. hvis de hadde kjørt på med høyere oppløsning på MBP ikke lenge før r-MBP kom, så ville ikke overgangen til r-MBP vært fult så stor, selv om den ville vært veldig merkbar :)

det stod dårlig til med kunnskap da jeg kjøpte Mac-en og har nå oppgradert fra 500 GB HDD til 256 GB SSD, og fra 4 GB RAM til 16 GB (selv om Apple sier at maks er 8 GB). i skrivende stund har jeg faktisk 7,5 GB ledig RAM, av 16. det vil si at 8 ikke hadde holdt for meg. nå driver jeg ikke med redigering av noe slag eller lignende, men har derimot noe ENORMT med innhold i Safari, noe som ikke vil være sånn hele tiden. likevel, RAM er det absolutt viktigste som flere nevner. har i5 prosessor, men før jeg oppgraderte RAM gikk det utrolig tregt fordi nesten alt minnet ble skrevet overpå disken. jeg oppgraderte første til SSD, og etter noen uker til oppgraderte jeg RAM: først ble jeg veldig skuffet over SSD-en, merket nesten ikke forskjell utenom oppstartstiden som var 15 sekunder mot nærmere minuttet tidligere. nå går Mac-en som bare det.
det er forøvrig kjempelett å oppgradere både SSD (ikke i Air) og RAM selv, mye lettere enn jeg hadde trodd. fikk riktignok en del veiledning, men etter jeg har gjort det en gang nå blir det ikke så skummelt neste gang. når jeg tenker meg om nå så burde jeg kanskje ha kjørt på med 512 GB SSD med en gang jeg også, men foreløpig er 256 GB mer enn nok til mitt bruk. men det blir stadig mer bildefiler, video, filmer og andre programmer som fyller opp disken, men da får jeg bare ta meg råd til å kjøpe en større disk når det blir nødvendig. om ikke lenge får vi vel TB-SSD til samme pris som en på 512 GB... :) det blir suverent å få s store SSD-disker! :D
og angående RAM igjen, 4 GB holder såfremt du ikke har opptil flere hundre faner oppe i Safari SAMTIDIG.. :p

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

Re: Pro vs Air

Innleggav petrus764 » ons 01.05.2013 18:10

Det er stor forskjell på reservert minne og i bruk, du bruker neppe over 8gb ram på osx + safari, men systemet reserverer såpass siden du har 16gb totalt. Hadde du ikke hatt like mye ram ville ikke systemet reservert like mye, dermed hadde du fremdeles hatt en god del minne ledig og samme mengde i bruk.

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: Pro vs Air

Innleggav gurwen » ons 01.05.2013 21:18

Jeg har selv en mid 2012 mba, og bruker den til studier (lærer). Enig i at disken kan være litt liten. Jeg har 128gb. Kommer til å oppgradere til 480gb i sommer. Størrelsen på disken blir jo ikke noe problem for deg da :-) Gratulerer med et kjempegodt kjøpt! Du kommer ikke til å angre!! :-)

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: Pro vs Air

Innleggav nosey » ons 01.05.2013 22:00

petrus764 skrev:Det er stor forskjell på reservert minne og i bruk, du bruker neppe over 8gb ram på osx + safari, men systemet reserverer såpass siden du har 16gb totalt. Hadde du ikke hatt like mye ram ville ikke systemet reservert like mye, dermed hadde du fremdeles hatt en god del minne ledig og samme mengde i bruk.


Takk for opplysningen! :D
sjekket i Aktivitetsmonitor nå, og du har rett. jeg har omtrent 6 GB i bruk, og omtrent 2 GB ekstra som er satt av, som du sier.

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

Re: Pro vs Air

Innleggav Criz » ons 01.05.2013 22:56

Jazz på med en verdisakforsikring eller Apple-care på den så går det nok fint uten norsk forbrukerkjøpslov. (If har slik forsikring hvis du er totalkunde hos de, tror de fleste andre forsikringsselskaper har det også, jeg betaler ikke mange kronene ekstra i mnd for dette.)

Brukerens avatar
medlem i 160 måneder
 

Re: Pro vs Air

Innleggav Bjarne80 » ons 01.05.2013 23:17

Heisann!!! Jeg hadde PBP 13" mid 2010 eller 2011, oppgraderte den med fult ram og satt i en 120 GB SSD og satt så i en 500 GB HDD der CD rommen var.

JEg merket en stor ytelseforskjell. Maskina brukte ca 10-12 sekunder på å starte opp. Photoshop brukte noen få sekunder på å starte. På SSD så opperativsystemet og programmene installert. På HDD er alle dokumenter, bilder o.l. lagret. Det er verdt å ha SSD, kunne ikke tenkt meg uten.

Kjøpte ny MB 15" uten retina skjerm i sommer. Flyttet over SSD og HDD til den nye maskina og oppgraderte til max ram. Grunnen til dette er at jeg følte at jeg måtte sitte nermt skjermen for alt ble så lite.

Valget på at det ble 15" MBP uten retina var at jeg hater ledninger med take på at lagringsplassen blir så liten, uten desse modifikasjoner jeg har gjort. Eneste jeg savne er oppløsningen til retinaskjermen.

Spennende å høre hva du kommer til å gjøre. Jeg har ikke fått lest gjennom alle inleggene.
medlem i 156 måneder
 

Re: Pro vs Air

Innleggav kristinodegard » tir 07.05.2013 15:18

Kommer fra en familie hvor alt er forsikret, så skal nok gå bra det! Nå er det ikke lenge til maskinen kommer, og jeg ser frem til å legge vekk samsungen min :-)
Tusen takk for alle svar!

I tillegg påsto en kar at det gjorde nok ikke noe for mitt bruk at jeg ikke oppgraderte ram ;-D
medlem i 157 måneder
 

Re: Pro vs Air

Innleggav jeje » tir 07.05.2013 15:46

4 gb ram holder for mange brukere pr dd, men jeg vil tro at om et par år så vil du ønske du oppgraderte. Tror mange går i fella og ikke tenker at maskiner gjerne skal klare å kjøre de nødvendige programmer om fire-fem år. Håper uansett du blir fornøyd.
medlem i 169 måneder
 

Forrige

Returner til Ny på Mac / Bestilling og kjøp av Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron