Pro vs Air

Pro vs Air

Innleggav kristinodegard » lør 06.04.2013 15:14

Once you go Mac you never go back?
Startet med macbook pro, men valgte etter hvert å prøver meg på Samsung.
Er nå klar for å dra tilbake til macverdnen, men er i tvil på om jeg bør velge pro eller air?

Fra høsten av blir jeg student, og skal studere for å bli barnehagelærer. Så den vil bli brukt en god del til oppgaveskriving.

Airen er lettere og enklere og ta med seg.
men har tidligere vært veldig fornøyd med mbp..

noen innspill? :rolls eyes:
medlem i 158 måneder
 

Re: Pro vs Air

Innleggav T.B.Hansen » lør 06.04.2013 15:27

Du må rett og slett vurdere størrelse/vekt opp mot redusert ytelse. Straks du ønsker å lagre eller redigere bilder, eller musikk, for ikke å snakke om video, stanger Air'en i taket.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Pro vs Air

Innleggav kristinodegard » lør 06.04.2013 15:28

Der sa du noe! Alt av familiebilder, og feriebilder vil bli lagret på maskinen. Tidligere ble også photoshop brukt, så kanskje bare best å satse på en Macbook pro! På tilbud er den jo så.
medlem i 158 måneder
 

Re: Pro vs Air

Innleggav T.B.Hansen » lør 06.04.2013 15:36

Lagringskapasiet er undervurdert i vår SSD-tid... Selv vil jeg ikke anbefale noen å kjøpe en Mac med mindre enn 500 GB.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Pro vs Air

Innleggav kristinodegard » lør 06.04.2013 15:38

medlem i 158 måneder
 

Re: Pro vs Air

Innleggav Simm » lør 06.04.2013 17:33

Ville ikke kjøpt noen mac (eller pc for den saks skyld) uten SSD idag...
medlem i 208 måneder
 

Re: Pro vs Air

Innleggav petrus764 » lør 06.04.2013 17:45

Jeg ville ikke ha kjøpt den gamle macbook proen. Feit, jævlig, tung og treg (uten SSD).

Kjøp en Air eller retina pro 13" også har du heller familiebildene på en ekstern harddisk. Langt bedre maskinvare.

Er du student er dette Apples studentpriser med studenttorgets rabatt.

http://store.apple.com/no_edu_117665

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: Pro vs Air

Innleggav T.B.Hansen » lør 06.04.2013 21:07

Jeg skjønner at ingen av dere er ivrige fotografer, eller liker å ha med mye musikk eller filmer på reise... Jeg har reist mye, og vet hvor vanskelig alt blir, om man skal være avhengig av ekstern lagring. Skal Mac'en brukes mest hjemme, og bare tas med til skole eller arbeid en gang imellom, eller bare brukes som skrivemaskin, er saken naturligvis en annen.

Ulik bruk har ulike krav; vurder dine egne behov.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Pro vs Air

Innleggav freddjoh » lør 06.04.2013 21:22

Morsomt å lese at noen mener at en MBP plutselig er både feit, tung og treg bare fordi det er forrige modell. For noen måneder siden var det en drømmemaskin.

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Re: Pro vs Air

Innleggav petrus764 » lør 06.04.2013 22:11

Mulig du mener det var en drømmemaskin, men jeg har aldri likt mbp 13". Den har alltid vært for feit, kanten på den gjør den ubehagelig å bruke, i tillegg har den bedriten oppløsning til en maskin i den prisklassen, gir alt for lite arbeidsområde. Air 13" er mye bedre.

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: Pro vs Air

Innleggav kristinodegard » ons 01.05.2013 13:18

Det ble en air "13 med i7 4gb ram og 512gb flash lagring:-) bestilt fra USA, venter i spenning til juni :rolls eyes:
medlem i 158 måneder
 

Re: Pro vs Air

Innleggav jerry.c.bush » ons 01.05.2013 13:35

Gratulerer med valget.
Men ikke med valget om hvor du har kjøpt den.
Mister reklamasjonsrett, ikke så veldig lett å selge om noen år.
Du taper det du sparer rett og slett om noe skulle skje etter ett år da du ikke har Norsk forbrukerkjøpslov i bakhånd. Og "ingen" vil kjøpe en maskin brukt som ikke har Norsk tastatur nesten uansett hvor billig den måtte være. Spesielt også siden man ikke har reklamasjonsretten inntil 5 år.
Beklager om jeg er negativ, men vil bare informere om du ikke visste dette.

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: Pro vs Air

Innleggav kristinodegard » ons 01.05.2013 13:50

jerry.c.bush skrev:Gratulerer med valget.
Men ikke med valget om hvor du har kjøpt den.
Mister reklamasjonsrett, ikke så veldig lett å selge om noen år.
Du taper det du sparer rett og slett om noe skulle skje etter ett år da du ikke har Norsk forbrukerkjøpslov i bakhånd. Og "ingen" vil kjøpe en maskin brukt som ikke har Norsk tastatur nesten uansett hvor billig den måtte være. Spesielt også siden man ikke har reklamasjonsretten inntil 5 år.
Beklager om jeg er negativ, men vil bare informere om du ikke visste dette.

Maskinen blir levert med norsk tastatur, ett år garanti og om noe skulle oppstå vil jeg få levere den inn igjen i USA så de fikser det. Har forsikret meg om alt, og har alt skriftlig:-)

I tillegg har jeg ingen planer om å selge den, da jeg nå skal gå fire år på skole :-)


Har lest her inne at endel anbefaler å oppgradere ram istedenfor prossessor? Gjorde jeg noe dumt der?
medlem i 158 måneder
 

Re: Pro vs Air

Innleggav T.B.Hansen » ons 01.05.2013 14:39

På private kjøp i Norge har du 5 års reklamasjonsrett. Det er mye mer enn 1 års garanti, og en god del mer enn 3 års Apple Care (som dessuten koster penger). Om noe går galt med Mac'en din etter utløpt garanti, evt Apple Care, må du betale reparasjonen selv. Det koster fort veldig mye mer enn det du sparte på å kjøpe fra utlandet.

De fleste Mac'er går ikke i stykker — men det forekommer én og annen «mandagsmodell».

Og ja — du vil nok savne mer RAM, mer enn du ville savnet en marginalt raskere prosessor. Men 4 GB holder en stund, om du ikke jobber med store billedfiler o.l.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Pro vs Air

Innleggav petrus764 » ons 01.05.2013 15:11

Som t.b hansen skriver, 5 års reklamasjonsrett er gull verdt. Det er mye som kan gå i stykker i løpet av 5 år. I tillegg er 8gb ram å foretrekke kontra en såvidt raskere CPU.

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Neste

Returner til Ny på Mac / Bestilling og kjøp av Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron