iMac eller Mac Mini

Re: iMac eller Mac Mini

Innleggav Stereo Mac » tor 11.04.2013 23:02

Det rare for meg er at jeg har hatt mindre problemer med word / powerpoint mellom Mac / Pc en jeg hadde mellom Pc / Pc. Men at det skjer ting av og til. Enig. Kjenner til problemstilling Macrell, men den er ikke unik Mac / PC

Ja, min mor synes at OSX var lettere og forstå en Win 8. I rettferdighetens navn så har jeg aldri prøvd Win 8, så det er mye lettere for meg å lære henne OSX.

@ Imperator Om du skrur av Macen ofte (av en eller annen grunn) legger inn mye bilder / film så ja, da ville jeg vurdert fusion drive. Men om det er normalt bruk. Litt lekser, word og surfe litt så mener jeg nok at det ikke er vært investeringen.

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: iMac eller Mac Mini

Innleggav Imperator » tor 11.04.2013 23:09

Stereo Mac skrev:Det rare for meg er at jeg har hatt mindre problemer med word / powerpoint mellom Mac / Pc en jeg hadde mellom Pc / Pc. Men at det skjer ting av og til. Enig. Kjenner til problemstilling Macrell, men den er ikke unik Mac / PC

Ja, min mor synes at OSX var lettere og forstå en Win 8. I rettferdighetens navn så har jeg aldri prøvd Win 8, så det er mye lettere for meg å lære henne OSX.

@ Imperator Om du skrur av Macen ofte (av en eller annen grunn) legger inn mye bilder / film så ja, da ville jeg vurdert fusion drive. Men om det er normalt bruk. Litt lekser, word og surfe litt så mener jeg nok at det ikke er vært investeringen.


Jeg skrur av maskinene jeg har nå og da. Ser ikke poeng med å ha dem stående på når de ikke er i bruk. Når det er sagt blir ikke maskinen slått av for hver gang den har vært i bruk. Kanskje snakk om til kvelden når det er leggetid.

Maskinen vil bli mottager av bilder jeg dumper fra kamera, for så å laste opp til nettlagring. Av video har jeg brukt en jailbreaket apple tv mot videoarkivet på en pc jeg har. Det samme blir for den nye maskinen.

SSD har jeg "desverre" vent meg til på jobb og tror jeg kommer til å savne det på en ny maskin uten.
medlem i 211 måneder
 

Re: iMac eller Mac Mini

Innleggav Peteru » tor 11.04.2013 23:24

Min mor på 83 har vært Macbruker i alle år, hennes første mac var dog a road apple, en av de derre integrerte maskinene som kom til mens Jobs var ute i kulden. Seienere fikk hun en 8100 elns og en løs skjerm av Apple som kompangasasjon, seinere fikk hun min avdanke PM 6500 m/g3 prosessorakselleratorkort (så den ble en riktig fin OS9-mac). Så ettehvert kjøpte hun seg en macbook og arvet også en MacPro med 10.4 på av en kompis. Hun har mange venner med wintelbokser, og det er mange Seniornettbrukere med wintelbokser som sliter med dem. Min mor bare sørfer og laster ned bilder fra kameraet sitt og mailer og slektsforsker lykkelig ivei.

Å skru og mekke på Mac’en min har jeg slutta med. Jeg satte i G3-kort & TV-kort i 6500’en, ekstra HD’er i en pannekake-G3 og mere ram i en iMac G5. Men alt det andre de skruhappye folka driver med? Låt dom hålla på bara, så kan vi som vil bruke maskinene til å jobbe med, ikke mekke på, gjøre det.

Jeg tror du blir fornøyd med din iMac. Så kan spillgutta bygge seg sine hyperspatiale wintelbokser med vannkjøling (og dra seg i håret mens de feilsøker) mens vi sørfer på kakeoppskrifter i ro og mak på våre "dølle" iMacer eller laptoper. ;)
medlem i 216 måneder
 

Re: iMac eller Mac Mini

Innleggav Criz » tor 11.04.2013 23:49

Maccrell skrev:Stereo Mac sin konklusjon om at det er større forskjell mellom Windows 7 og 8, enn mellom Windows 7 og Mac OS x er for meg ubegripelig.
Mac OS x er jo på en annen planet, feil planet.
Windows 7 og 8 er etter min mening raskere å jobbe med og mer behagelig å jobbe med.


Etter en liten sjekk inne på profilen din og dine tidligere svar på innlegg er det jo klart at du er en av de som mener pc er et bedre valg uansett. Hva gjør du egentlig inne på dette forumet da? Trådstarter ber om hjelp til å velge mellom iMac og Mac Mini, også ber du han kjøpe en windows-pc?

Innleggene dine er gjennomsyret av apple-hat, så jeg tar egentlig alt du sier med en klype salt pga. dette.

Valg av OS er en smaksak, og jeg er ikke i tvil om at tråstarter her vil bli fornøyd med valget sitt av mac uansett modell. Min siste erfaring med Windows var Vista, noe som selvfølgelig farger min oppfatning av det OS-et, jeg antar det er forbedret stort siden det, men det å gå derifra til å påstå at mac er et dårlig valg uansett, er et stort steg, og å forsøke å overtale alt og alle til å bli enig med deg om dette (noe jeg ikke skjønner at du gidder å gjøre, men det er jo en typisk holdning fra den "andre leiren") er ikke til hjelp for den som faktisk spør om noe konkret.

Edit: Dette blir det siste jeg skriver om dette konkret for ikke å spore tråden helt av. PC vs. mac-diskusjonen hører hjemme på et helt annet forum.

Brukerens avatar
medlem i 161 måneder
 

Re: iMac eller Mac Mini

Innleggav jerry.c.bush » fre 12.04.2013 7:49

Til trådstarter så vil jeg anbefale en iMac. Man får "mer for pengene" enn en Mac mini rett og slett.
Jeg har hatt en 27" siden sent 2009 og er storfornøyd med den. Den er nå solgt, men det var ikke pga at den var dårlig. Det var bare pga at jeg gikk tilbake til bærbar arbeidsmaskin i stedet. Og en ekstern skjerm på 27" i tillegg.
I tillegg så er det ikke noen grunn til å slå maskinen helt av, bare la den gå i dvale. Dette er hva jeg og mange andre Macere gjør. Maskinen har det ikke noe dårligere av den grunn.

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: iMac eller Mac Mini

Innleggav FrankDrebin » fre 12.04.2013 8:35

Stereo Mac skrev:
Ja, min mor synes at OSX var lettere og forstå en Win 8.



Det er for meg helt utrolig. Overgangen fra Win7 til Win8 tok jeg på få minutter, men jeg rotet i timesvis for å finne ut av ting da jeg kjøpte min iMac høsten 2011. Hadde da aldri rørt en Mac før.
medlem i 149 måneder
 

Re: iMac eller Mac Mini

Innleggav njadve » fre 12.04.2013 9:08

Hva som er enklest å bruke er vel en vanesak. Jeg selv har ikke brukt Windows på snart 10 år, og når jeg for noen måneder siden skulle installere og sette opp en maskin med Windows 8 må jeg innrømme at jeg knota litt rundt. Det gjorde jeg selvsagt også når jeg kjøpte mac første gang.

Til trådstarter så virker iMac for å være det mest elegante valget her. På et arbeidsrom/kontor ville jeg heller valgt Mini på grunn av valgfrihet og fleksibilitet, da gjerne med to skjermer, men på et kjøkken er det mest ryddig og pent med en iMac.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: iMac eller Mac Mini

Innleggav FrankDrebin » fre 12.04.2013 9:23

Criz skrev:Min siste erfaring med Windows var Vista, noe som selvfølgelig farger min oppfatning av det OS-et, jeg antar det er forbedret stort siden det


Vista er vel det tregeste og dårligste OS'et MS har lagd. Kan garantere deg at Win7 og Win8 er ekstremt mye bedre og raskere. Særlig oppstart går sykt fort med Win8. Min Ultrabook starter på 8sek. fra kaldstart. Til sammenligning bruker iMac'en 45sek.
medlem i 149 måneder
 

Re: Re: iMac eller Mac Mini

Innleggav mr.macnus » fre 12.04.2013 9:28

Imperator skrev:Tror jeg lander på iMac, men så må det tas en avgjørelse om fusiondrive er verdt 2000 kr ekstra. Er godt vant med SSD fra jobbmaskin og synes dette er knall. Derfor er det fristende, men må gjøre litt research på om den er verdt pengene.



Fin liten video som sammenligner iMac med og uten FD. Riktignok med 27" vs 7200 rpm disk.
http://www.youtube.com/watch?v=mdmo2aB5 ... ata_player

Ettersom 21,5" iMac bruker en 5400rpm fysisk disk mot 7200rpm i 27" vil jeg påstå det er en enda mer aktuell oppgradering.

I tillegg hvis du slår maskinen helt av etter bruk, er det jo alright at den er kvikk i oppstarten. Min (riktignok fullspecet) 27" med FD kaldstarter på 15-20 sek.

Forskjellene ligger altså i oppstartstid, kopiering av filer, åpning av programmer, lagring av dokumenter etc. Altså harddisk relaterte oppgaver. Derimot til vanlig surf og spill (når du først er i gang) vil ikke forskjellen være særlig merkbar.

Jeg er veldig glad jeg valgte FD. Og siden du alt har ssd på jobb tror jeg du ikke vil angre på en FD.

Etter min mening står det om pris og budsjett. Det er helt klart en dyr oppgradering da man i teorien kun får en ekstra 120-ish gb ssd i tillegg til den fysiske som allerede følger med. Apple er litt lure (kjipe) sånn :)
medlem i 133 måneder
 

Re: iMac eller Mac Mini

Innleggav Criz » fre 12.04.2013 10:46

Enig i at en iMac nok er best estetisk sett, selv om det kanskje er i dyreste laget for den bruken du ser for deg?

I alle fall, jeg bruker min mbp mye i dock hjemme, noe som kan sammenliknes nært med å ha en mac mini stående, dette funker rimelig bra.

Problemet er:
1. at du selv må ordne deg en skikkelig skjerm, tastatur og mus. På iMac følger jo magicmouse og trådløst tastatur med i pakka. Ikke at det er store kostnaden eller noe, men skal en ha magicmouse eller trackpad og apple-trådløst bluetooth-tastatur, eller tilsvarende: logitech k811, så koster det jo litt ekstra. Skjerm kommer jo i tillegg.
2. det er jo snakk om litt ekstra kabelkrøll i mellom "boks" og skjerm pga. det ekstra leddet, kan se litt sjuskete ut på en kjøkkenbenk? Kabelsurret er det største estetiske problemet for min del.
3. For min del er det alltid det stadig tilbakevendende problemet: hvor skal jeg gjøre av den j*** boksen (aka selve maskinen). Har den i skrivende stund i en twelvesouth-dock, men det er klart at en "ekstra boks" gir mer "clutter" i det hele bildet og man føler man må flytte det rundt. iMacen står jo bare der og ser deilig ut.

Så er det neste en må tenke på specs i forhold til pris. Det kan jeg ikke uttale meg om. :)

Brukerens avatar
medlem i 161 måneder
 

Re: iMac eller Mac Mini

Innleggav Mumle » fre 12.04.2013 11:24

Powerpoint skaper problemer når du har lagret bilder i quicktimeformat på mac og forsøker å åpne dette på en Windows-PC som ikke har installert tillegget som leser Quictime.
Løsningen er å lagre alle bilder som pdf eller jpeg før de legges inn i Powerpoint.

Det har neppe ungene klart.

Jeg har ikke funnet en generell innstilling som gjør dette automatisk i Powerpoint, men det er kanskje jeg som synes programmet er for kronglete til å finne fram i innstillingene.
medlem i 221 måneder
 

Re: iMac eller Mac Mini

Innleggav Maccrell » fre 12.04.2013 11:29

Når en skal ut å kjøpe seg en datamaskin er det fornuftig å først se på hvilke behov en har.
Mitt råd til trådstarter og om at han skulle gå for en kraftig bærbar pc er ut ifra hva hele familien hans skal bruke datamaskinen til.
Selv har jeg valg å bruke Macmini i stua for å se filmer bilder høre på musikk og surfe på nettet. Til dette bruket er en Macmini det rette valget for meg, ikke en pc.
Ja jeg har kritisert Apple og Mac for de er absolutt ikke perfekte, men jeg hater ikke Apple eller Mac.
Men Windows 98, Milenium og Vista var komplett helt ubrukelig og lett å hate. Windows XP var som å komme til himmelen og når Windows 7 kom åpnet perleporten seg.
Uansett er det en smakssak hvilket OS en liker best, men det virker som at mange her uttaler seg uten å ha erfaring med Windows 7 og 8. Det blir helt feil.
medlem i 143 måneder
 

Re: iMac eller Mac Mini

Innleggav njadve » fre 12.04.2013 11:52

Mumle skrev:Powerpoint skaper problemer når du har lagret bilder i quicktimeformat på mac og forsøker å åpne dette på en Windows-PC som ikke har installert tillegget som leser Quictime.
Løsningen er å lagre alle bilder som pdf eller jpeg før de legges inn i Powerpoint.

Det har neppe ungene klart.

Jeg har ikke funnet en generell innstilling som gjør dette automatisk i Powerpoint, men det er kanskje jeg som synes programmet er for kronglete til å finne fram i innstillingene.


Dette kan da neppe være et stort problem. Hva er quicktime-format forresten og når lagres bilder i dette formatet? Jeg har aldri sett dette i bruk noe sted...

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: iMac eller Mac Mini

Innleggav Mumle » fre 12.04.2013 12:00

Quicktime er et knippe formater som er utviklet av Apple. Jeg har fått blanke sider på windows-pcer når jeg bare har dratt bilder rett inn i Powerpoint på macen. Med beskjed om at windowspc-en mangler quicktime.
medlem i 221 måneder
 

Re: iMac eller Mac Mini

Innleggav Blå-tann » fre 12.04.2013 12:37

Maccrell skrev:Power Point til Mac fungerer ikke knirkefritt mellom Mac og pc. Det er utprøvd her i huset. Barna jobber ofte i grupper og har ofte pp presentasjoner. De sammarbeider ofte om å lage disse og sender de fram og tilbake mellom seg. Dersom den ene jobber på Mac og den andre på pc er det ingen selvfølge at den samme pp presentasjonen er lik på begge platformer.


Opplever faktisk det samme mellom to Win maskiner.
Og da, særlig Excel med formatering for utskrift. Samme dokument flytter på tabeller mellom to PC'er og samme Office versjon. Og Word er uansett et lite H.... når det kommer til layout i dokumentet (bilder, tabeller etc).
MS har nok ikke gjort en veldig presis jobb i forhold til layout funksjoner i Office.
medlem i 197 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Ny på Mac / Bestilling og kjøp av Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]