iMac eller Mac Mini

Re: iMac eller Mac Mini

Innleggav jerry.c.bush » tir 16.04.2013 10:34

iWork, iLife, Final Cut Pro X osv... dette fungerer dårlig på Windows.

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: iMac eller Mac Mini

Innleggav Maccrell » tir 16.04.2013 12:58

Med Mac har kostnadene her i huset vært mye større enn med Pc .
Først og fremst mye dyrere i innkjøp, og om jeg regner på utgiftene ved å kjøre mange ganger frem og tilbake til Eplebutikken for å få reparert iMac og diverse Apple dubetitter, blir utgiftene enda større.
Om noe ryker på en av pcene bestiller jeg nye deler fra netonnet eller lignende. Kjører 5min til posten for å hente varene.
Det er jo enkelt å skifte en del i en pc, mens på en iMac er det mye mer problematisk.
Fornuftige mennesker begynner ikke å fikle med en iMac om den er under 5år og en har reklamasjonsrett.
Ingen katastrofe at de programmene du nevner her jerry ikke kan kjøres i Windows.
Det finnes tilsvarende programmer til Windows og noen er faktisk bedre-.
Programutvalget for Windows er større og det finnes flere gratisprogrammer også.
Og spillutvalget for Windows er mye større.
Du trenger jo Windows jerry du som kjører det på Macen 8-)
medlem i 143 måneder
 

Re: iMac eller Mac Mini

Innleggav freddjoh » tir 16.04.2013 15:12

@Maccrell - Ok, alle har fått med seg at du har vært uheldig med Mac. Noe av det kan skyldes produksjonsfeil, men noe har sikkert vært din egen manglende kunnskaps feil også. Men jeg må bare få spørre: Er du så bitter mot Apple at du må forpeste hver eneste tråd her på forumet med edder og galle om hvor forferdelig Apple har vært mot deg?

Tror du kunne ha spart deg selv for mye bitterhet om du bare kunne selge Mac'en din og holde deg til PC som du tydeligvis kan mye bedre. Og da slipper vi som ikke har vært så uheldige med Mac, eller som kanskje HAR SKJØNT åssen vi skal fikse det å lese alt dette vrøvlet som er 100% din subjektive bitre messing om hvor forferdelig alt er.

Selg Macen, kjøp deg PC og lev lykkelig. For det begynner å bli veldig trettende for oss andre å høre den bitre klaginga di på alt. Du har jo aldri noe ok å si om Mac, så hvorfor du henger på et Mac-forum kan jeg rett og slett ikke skjønne i det hele tatt.

Jeg liker ikke Windows noe særlig, men jeg har da ikke laget meg en konto i Windowsforum for å slenge dritt der.

Mener ikke dette vondt Maccrell, men du må komme deg videre i livet og drive med noe du liker. Livet er for kort til å drive med ting du hater og så klage over det.

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Re: iMac eller Mac Mini

Innleggav njadve » tir 16.04.2013 15:26

Maccrell skrev:Med Mac har kostnadene her i huset vært mye større enn med Pc .
Først og fremst mye dyrere i innkjøp, og om jeg regner på utgiftene ved å kjøre mange ganger frem og tilbake til Eplebutikken for å få reparert iMac og diverse Apple dubetitter, blir utgiftene enda større.


Hvor mye ting og tang er det egentlig som har blitt ødelagt hos deg? Jeg har selv hatt en del Macer etter hvert, og med unntak av en harddisk som er gåen så har jeg aldri hatt maskinvarefeil, og da inkluderer jeg også en håndfull av annet Apple-utstyr som iPods/iPhone/iPad, mus, tastatur osv.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: iMac eller Mac Mini

Innleggav Maccrell » tir 16.04.2013 15:50

Siden du spør så får du svar njadve.
Første iMac var til rep. 5 ganger med hardwarefeil.
6. gangen til Eplebutikken var det for å hente en ny fordi nok er nok.
2. iMac har til nå vært til rep. 2 ganger med hardwarefeil.
Utenom dette har iPhone vært inne 2 ganger til rep. og iPoder mer enn 6 ganger.
Mac minien har virket som den skal.
Om min første iMac var en mandagsmaskin så finnes det mange slike når flere jeg kjenner har opplevd lignende med iMac.
Det kan være greit for trådstarter at han ikke bare får den vanlige overoptimistiske skryte vise her, men også litt om medaljens bakside før han kjøper seg en iMac.
medlem i 143 måneder
 

Re: iMac eller Mac Mini

Innleggav freddjoh » tir 16.04.2013 15:52

Men samtidig skryter du hemningsløst av at alt er så fantastisk i Windowsverden. Så det fremstår for meg som om du bare er her for å klage egentlig.

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Re: iMac eller Mac Mini

Innleggav Maccrell » tir 16.04.2013 16:01

Nei freddjoh Macmini er i Apples verden og skal jeg ha meg nettbrett blir det iPad.
medlem i 143 måneder
 

Re: iMac eller Mac Mini

Innleggav jerry.c.bush » tir 16.04.2013 17:05

Maccrell skrev:Ingen katastrofe at de programmene du nevner her jerry ikke kan kjøres i Windows.
Det finnes tilsvarende programmer til Windows og noen er faktisk bedre-.
Programutvalget for Windows er større og det finnes flere gratisprogrammer også.
Og spillutvalget for Windows er mye større.
Du trenger jo Windows jerry du som kjører det på Macen 8-)


Som bruker av disse programmene, tidligere andre programmer på Windows, så må jeg si at for meg er dette noen av mange grunner til at jeg bare bruker OS X. Og det er faktisk noe som ikke fungerer på Windows, så det var bare svar på spørsmålet ditt.
Som jeg skrev tidligere så kjører jeg Windows bare fordi jeg kan, men faktisk litt fordi jeg vil holde meg oppdatert for å hjelpe kolleger og andre som spør om hjelp ganske så ofte. Det er ikke fordi jeg må. Jeg kjører også forskjellige Linux distroer. Dette er fordi det er gøy å utforske de mange forskjellige distroene, samt at det er greit å gi alternativer til kolleger og andre som ønsker seg noe annet enn Windows.

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: iMac eller Mac Mini

Innleggav Maccrell » tir 16.04.2013 17:57

Hva er det som ikke fungerer i Windows jerry ? Word - Exel - Power Point eller Avid ?
Word er mye mer enn det som Apple leverer. Avid er enklere, mer oversiktlig og med flere funksjoner.
Du har helt rett i at mye ikke fungerer under Windows, men da må du flere år tilbake i tid. Før Windows 7.
Forutsetningen for at ting fungerer er at du behersker programmene og ikke minst har en kraftig nok datamaskin. Det gjelder spesielt videoredigering og resurskrevende spill.
Datamaskinene er i dag mye kraftigere enn før i tiden og det er en god grunn til at programvaren kjører bedre.
Nylig forsøkte jeg å kjøre Windows 8 på en eldre pc og den ble som ny.
Kan en gjøre noe tilsvarende, altså kjøre siste OS X på en gammel Mac ?
medlem i 143 måneder
 

Re: iMac eller Mac Mini

Innleggav el-nico » tir 16.04.2013 19:17

Jeg ville gått for en iMac.
Alt-i-ett, i en herlig, trådløs pakke.

Jeg har en datter på 12 som, som så mange andre skoleelver, har oppgaver og ting og tang hun må gjøre - alt skjer med MS-prgrammer.
Men med en outlook-konto (gratis/overtar for hotmail) har hun tilgang til alt hun trenger; Word, Office, PowerPoint) online. Med lagringsmuligheter. Gratis. Hun bruker min seks år gamle MacBook til slikt, om det er i den delen av stuen hun befinner seg i. Er hun på rommet sitt, bruker hun sin Samsung med Windows8. Hun fikser begge maskiner, begge OS like bra (dog foretrekker hun å bruke min Macbook).
Jeg lærte henne aldri Windows, jeg lærte henne aldri OSX. Barn finner ut av det.
Jeg lærte henne heller aldri å bruke AppleTV. Hun bare forsto det.

Min sjef, og alle andre som sitter på kontor m.m.m.m sender meg hele tiden MS-dokumenter. Jeg har iWork, og intet annet, og har aldri opplevd det minste av problemer der.
Jeg kan gjøre alt jeg vil på nettet (bruker ikke java eller flash), jeg kan lese og skrive og korrigere og lagre og videresende.

Min yngste datter bruker iPad, iPhone, Macbook og Samsung (WIndows8) til spill og YouTube. Og også AppleTV. Jeg har aldri gjort annet enn å fortelle henne å si ifra hvis det dukker opp et blått vindu på skjermen (vil jo ikke laste ned/betale for all verdens møkk ;) Hun tar det meste, hun lærer seg det meste.

Mitt poeng: Med mindre det er av de mest krevende spill (har ikke peiling på noe av dette), tror jeg du og din familie kommer til å klare seg helt fint med en Apple-maskin. Hvis det er det dere bestemmer dere for.
Jeg skjønner ikke hva som kan stikke kjepper i de hjulene.

Har ikke brukt Windows siden forrige årtusen, og jeg har da virkelig klart meg. Uten problemer. Kreativ, er jeg også. Mottar, leser, redigerer og sender MSOffice-produkter daglig. Redigerer bilder, skriver, ser film, laster ned, surfer, betaler mine regninger ....
medlem i 178 måneder
 

Re: iMac eller Mac Mini

Innleggav hanharal » ons 17.04.2013 0:07

Maccrell skrev:4. Dine barn bruker pc på skolen og vil nok komme til å få skoleoppgaver de skal lage ved hjelp av Power Point noe som ikke kjører på Mac.


Powerpoint ble faktisk utviklet for Mac og fantes på Mac før det fantes for Windows!
De fleste kompabilitetsproblemene er borte i Powerpoint 2011. Det eneste man må være forsiktig med er uvanlige skrifttyper og video/bildeformater som er Windows-spesifikke.
medlem i 159 måneder
 

Re: iMac eller Mac Mini

Innleggav freddjoh » ons 17.04.2013 8:34

En som har bestemt seg for at alle andre tar feil kan man ikke diskutere med. Dere bare kaster bort tiden. Maccrell har vært uheldig, så da vet han bedre enn alle andre.

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Re: iMac eller Mac Mini

Innleggav mr.macnus » ons 17.04.2013 10:34

Jeez. Dette begynner å ligne på kommentarfeltet under en apple artikkel hos itavisen.no.
medlem i 133 måneder
 

Re: iMac eller Mac Mini

Innleggav el-nico » ons 17.04.2013 11:33

mr.macnus skrev:Jeez. Dette begynner å ligne på kommentarfeltet under en apple artikkel hos itavisen.no.


:-D
DER skulle det vært en "like"-knapp!!

Jeg vil ha en "like"-knapp i dette forumet.
medlem i 178 måneder
 

Re: iMac eller Mac Mini

Innleggav Maccrell » ons 17.04.2013 12:46

Det visste jeg ikke at PP først ble utviklet for Mac.
Det du skriver om meg er feil freddjoh.
Det må være tillatt å fortelle om egne erfaringer med Mac på godt og vondt.
Siden jeg nå sitter ved en iMac og skriver så er det fordi den er stille i motsetning til mer lyd fra en pc.
Den nye typen iMac er usedvanlig tynn og for moro skyld skreddersydde jeg en ny 27" til en pris av kun kroner 25.000,-. Den kunne jeg faktisk tenkt meg og så får en av barna overta den gamle iMacen.
Kan jeg foreslå at det innføres like-knapp og at den som klikker samtidig belaste med kr. 100 pr.klikk som går til den som klikkes ? 8-)
Siden alle er så overbegeistret over mine innlegg regner jeg med at det snart har kommet inn nok penger til en ny iMac.
medlem i 143 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Ny på Mac / Bestilling og kjøp av Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere