iMac eller Mac Mini

Re: iMac eller Mac Mini

Innleggav svenanders » fre 12.04.2013 12:58

Maccrell skrev:Familien din bør ikke kjøpe en Mac.
Personlig har jeg både iMac Macmini og flere pcer stasjonære og bærbare.
Om jeg var deg ville jeg kjøpt en kraftig bærbar pc som takler spilling.
Hvorfor ikke Mac ?
1. Krever nettbanken din Java så er Mac et helvete (unnskyld uttrykket)
2. Flere spill krever Java et nytt h...,
3. En Pc egner seg mye bedre til spilling
4. Dine barn bruker pc på skolen og vil nok komme til å få skoleoppgaver de skal lage ved hjelp av Power Point noe som ikke kjører på Mac.
5. Familien din er sikkert vant med windows og du må regne med protester når pc skiftes ut med Mac, spesielt barna vil steile når det viser seg at spill på Mac ikke virker som de skal og noe skolearbeid ikke kan gjøres på en Mac.
6. Prisen. Dyrt i forhold til en tilsvarende Pc.
7. iMac er lite driftsikker og en reperasjon kan ta ufattelig lang tid. Det er min og flere av mine bekjentskapers erfaring.

Skal du likevel velge mellom iMac og Macmini vil en iMac egne seg best til spilling.


1. Nei, oppdateringer av Java gjøres via java.com. Problemet ligger ikke hos Apple, men at Java har vært spesielt usikker i nyere i tid, og derfor har det kommet mange oppdateringer på kort tid. Normale brukere får ikke med seg alle disse oppdateringer, ergo, vil de plages med Java, siden de kanskje ikke har oppdatert til siste versjon. Jeg har aldri hatt problemer med å logge meg inn via nettbank med java. Kort oppsummert, brukerfeil kombinert med alt for hyppig oppdateringssyklus på Java.

2. Se 1.

3. Det er forsåvidt sant, men de nye iMacene duger fint til å spille nye titler på ganske høy setting.

4. Dette er regelrett feil. Microsoft har laget, og har hatt lenge, Microsoft Office for Mac, som er 100% kompatibel med Officeversjonen som er til Windows. Den inneholder Word, Excel, Powerpoint og Outlook*.

*Outlook finnes bare i Home & Business-versjonen.

5. Spill virker på Mac og skolearbeidet kan fullt utføres. Så det er også helt feil.

6. Prisen er ikke høy i forhold til hva du får. Dette viser bare at din erfaring med maskiner fra Apple er for å liten til å uttale deg.

7. Denne påstanden er også helt bak mål. Macene har i snitt høyere levetid enn PC, dvs. at folk generelt bytter oftere ut sin PC, enn folk bytter ut sin Mac. Reperasjonstiden avhenger av hvilket verksted som brukes, om det er mye pågang, hva problemet er, osv. Reperasjonstid på en mac er ikke høyere enn på en PC. Hvis du mener dette er generelt, må du gjerne komme med kilder til dette.

Brukerens avatar
medlem i 181 måneder
 

Re: iMac eller Mac Mini

Innleggav Maccrell » fre 12.04.2013 13:28

Nå har jeg Office for Mac og dersom jeg prøver å spille av Power Point presentasjoner som er laget med P.P. i Windows så opplever jeg at ingen av disse spilles av riktig på min iMac.
Angående Java så oppdateres selvfølgelig fra http://www.java.com men det nytter jo ikke så lenge Apple hindrer bruk av java i nettleseren.
iMac er ingen gamermaskin selv om en kan spille enkelte spill.
Ikke rart om folk ikke bytter Mac så ofte som en Pc når en ser hvor dyrt det er å kjøpe seg en Mac.
Behovet og økonomien er nok det som bestemmer hvor ofte en kjøper ny datamaskin.
Alle de stasjonære pc maskinene kan jeg oppdatere selv med ny innmat.
Hva kan jeg gjøre med min iMac 27" 2012 eller Macmini ? Stort sett ikke noe av betydning. Har nok ram. Du er håpløst låst med Mac om du ikke har Mac Pro stasjonær.
medlem i 143 måneder
 

Re: iMac eller Mac Mini

Innleggav njadve » fre 12.04.2013 14:06

Med mindre man skal samarbeide om en PP og derfor må sende frem og tilbake, så er det mye enklere å lagre presentasjonen som PDF og kjøre presentasjonen i Adobe Acrobat eller Preview på Macen. Dette gjør det dessuten enklere å distribuere presentasjonen til folk som sitter på nettbrett/smartphones og er generelt mye bedre enn å knote med Microsofts formater...

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: iMac eller Mac Mini

Innleggav Maccrell » fre 12.04.2013 14:26

Det er dette som er problemet i skolen. Når elevene jobber i grupper og sammen skal lage en PP så sender de ofte denne mellom seg. A gjør noe på mandag og sender det videre til B som jobber med det og sender det tilbake på torsdag osv.
De som bare har Mac hjemme kan ikke være med på dette. De må da sitte på skolen og jobbe med PP og/eller sitte hos en elev med Windows pc og Office pakken. Noen ganger sitter de her og andre ganger hos andre.
Slik er det bare.
Selv lager jeg dette som en film, som gir flere muligheter og kan spilles over alt.
medlem i 143 måneder
 

Re: iMac eller Mac Mini

Innleggav njadve » fre 12.04.2013 19:49

Vel, det er forsåvidt ikke noe problem det heller. La alle lage hver sin del av presentasjonen i PDF, åpne i Preview og dra alle over i ett og samme dokument. Alt vil bli seende ut slik som det skal, og ikke minst blir det seende slik ut på alle plattformer.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: iMac eller Mac Mini

Innleggav Hopalong » fre 12.04.2013 20:16

Jeg stemmer helhjertet for en iMac med 1tb fusiondrive. Jeg har hatt en "maxed-out" 27" med 3tb fusiondrive siden desember - beste maskinen ever :-)

Logger forøvrig 10-11 timer med XP på jobben hver dag, samt litt windows 8 på en laptop når jeg er på jobbtur. Ville aldri vurdert noen av dem over OSX på en hjemmemaskin - og ja, jeg bruker både PowerPoint og nettbanker uten problemer på iMacen ;)

Lykke til med valget!
medlem i 202 måneder
 

Re: iMac eller Mac Mini

Innleggav jeje » søn 14.04.2013 0:18

Greit at Maccrell svartmaler litt, men det er merkelig å lese argumentasjonen hos enkelte fanbois her inne.
1. Java er et problem. En kan argumentere så mye en vil om at dette ikke ligger "hos apple". Problemet rammer allikevel de som har mac. Jeg har hatt Mac i fire år, og har utallige ganger revet meg i håret over Java og nettbank. Samtlige macbrukere i vennekretsen min har hatt problemer med dette. Å påstå at det er brukerfeil, når dette rammer de fleste brukere av mac, er tåpelig.
2. Maccrell påpeker helt riktig problemer med powerpoint. Med andre ord funker ikke Office helt perfekt mellom Windows og OSX. Det er selvfølgelig mulig å gjøre det slik njadve skriver, men jeg vil tro det er litt kjipt å være den i gruppearbeidet som får trøbbel om de andre ikke gjør ekstraarbeidet med å lagre som pdf.

Jeg er strålende fornøyd med min hjemme-mac, men holder på pc med W7 på jobb (Universitet) fordi supporten ikke er 100% fra IT-avd, og fordi det kan dukke opp enkelte kompabilitetsproblemer på tvers av plattformene. Det er godt mulig at trådstarter blir fornøyd med overgang til mac, men Maccrell har delvis rett i samtlige påstander, og livet med mac er ikke alltid rosenrødt.
medlem i 170 måneder
 

Re: iMac eller Mac Mini

Innleggav premium2006 » søn 14.04.2013 7:51

Java er et problem, men hvis man ikke oppdaterer med en gang det kommer noe nytt, oppleves ikke dette som et problem.

Ang office og pp som dere sier ikke fungerer sikkelig på mac. Hvorfor ikke kjøre bootcamp med windows på de programmer som ikke er 100% på mac?

Har hatt pc i alle år, men har nå kvittet meg med den siste pc'n i huset og har kun mac. For meg er det helt problemfritt men kun mac. Er det et prog som ikke funker, er det bare å finne et annet.

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: iMac eller Mac Mini

Innleggav Maccrell » søn 14.04.2013 11:08

Dersom en trenger Java, så er Java et problem på Mac fordi en aldri vet hva Apple finner på. Apple blokkerer jo Java i hytt og pine og hindrer dermed de som kun har Mac i å komme inn i nettbanken. At en går inn på http://www.java.com og laster ned siste oppdaterte Java er ingen garanti for at Java fungerer på en Mac. Sist jeg prøvde å logge inn i nettbankene med Mac virket ikke Java selv med siste oppdaterte.
Nå er jeg dritt lei av å bruke tid på å få Java til å virke på Mac fordi det kun varer en kort tid, og så er det Java problemer igjen.
En av forutsetningene for å kjøpe meg en stilig iMac for ca. 5 år siden var at alt bare virket på Mac. Det var det jeg fikk høre.
Erfaringer så langt er at det er mye som ikke virker på Mac. Enkelte programmer kjører ikke under OS X og en del eksternt utstyr f.eks. skrivere kan jeg ikke bruke på Mac.
I tillegg har det vært så mye hardware problemer med det første iMacen som resulterte i at jeg fikk en ny til slutt. Den nye har det også vært problemer med.
Mac minien har fungert eksemplarisk på den måten at den ikke har vært inne til reparasjon.
Nå kjøpte jeg ikke Mac for å kjøre Windows på den.
medlem i 143 måneder
 

Re: iMac eller Mac Mini

Innleggav freddjoh » søn 14.04.2013 11:13

PowerPoint på Mac er ikke 100% kompatibel med PowerPoint på Windows. Men nå er ikke PowerPoint i Windows 100% kompatibel med PowerPoint i Windows heller.

En kollega av meg har nettopp troppet opp med en PP presentasjon på et seminar for å oppleve at den PP versjonen de hadde tilgjengelig der ikke klarte å spille av hans presentasjon. Begge var fra PP for Windows.

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Re: iMac eller Mac Mini

Innleggav njadve » søn 14.04.2013 11:14

Det er vel nesten ingen som kjøper Mac for å kjøre Windows på den, men man bør vel kunne være såpass pragmatisk at man kan ha Parallels/BootCamp eller lignende som reserveløsning. De gangene jeg ikke kommer meg inn i nettbanken logger jeg meg på en remote desktop på skolen, fungerer kjempebra og er kjapt. Jeg har også en Fusion-sak installert. Det er ikke ofte de blir brukt, men noen få ganger kan det være hendig.

Det er greit nok at ikke alt fungerer optimalt på Mac, men for å si det sånn, det gjør det ikke på Windows heller. Spørsmålet er vel da hva som er "the lesser evil". I mitt tilfelle så vil jeg helt klart si at Macen har færre mangler enn Windows, men det er meg.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: iMac eller Mac Mini

Innleggav Maccrell » man 15.04.2013 18:27

Ofte har en nyere programvarer hjemme enn på slike steder freddjoh, noe jeg selv også har erfart.
Han som skulle spille av denne Power Pointen har trolig laget den med en nyere PP enn den som ble brukt for avspilling på seminaret og da kan det bli problemer. Det kan jo også være at utstyret ikke virket som det skulle.

Ikke lett å finne noe som ikke fungerer med Windows 7 og 8, men har du noen eksempel njadve ?

Har inntrykk av det er en del som kjører Windows på Mac og det må jo være fordi OS X ikke dekker alle behov.
medlem i 143 måneder
 

Re: iMac eller Mac Mini

Innleggav Stereo Mac » man 15.04.2013 19:41

For noen er glasset halvtomt.
For andre er glasse halvfullt

Macrell, skal ikke pålege folk for mange egenskaper, men det er helt tydelig at du er veldig misfornøyd med iMacen du kjøpte. Noe som er lett å forstå. Du kjøpte tydeligvis et mandagsprodukt.

Der mange ser løsninger ser du kun utfordringer eller dårlige egenskaper.

Vet at noen legger inn windows for de at de tror at Mac ikke støtter office, citrix, exhange, outlook o.s.v. Det er svært få grunner til å legge inn windows på en Mac i dag om man ikke må ha det ENE MS programmet. Ofte så finnes det tilsvarene alternativer for Mac. Ikke det samme, men jobben blir gjort.

I det store og det hele så føler jeg de fleste som går over til Mac er fornøyde, men det finnes alltids unntak.

Brukerens avatar
medlem i 155 måneder
 

Re: iMac eller Mac Mini

Innleggav jerry.c.bush » tir 16.04.2013 0:00

Jeg kjører Windows på Mac fordi jeg kan. Og det er den eneste grunnen.

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: iMac eller Mac Mini

Innleggav njadve » tir 16.04.2013 10:24

Maccrell skrev:Ikke lett å finne noe som ikke fungerer med Windows 7 og 8, men har du noen eksempel njadve ?

Har inntrykk av det er en del som kjører Windows på Mac og det må jo være fordi OS X ikke dekker alle behov.


Vel, det er mulig at det meste fungerer med Win7/8, jeg ikke brukt det så mye, men selv om det fungerer til alt, så er det ikke sikkert at det er bra. For å dra en bilanalogi; Ta f.eks. en LandRover Defender. Dette er en bil som vil kunne gjøre alt; du kan dra hestehenger opp til den veiløse hytta, du kan kjøre til butikken for å handle melk og du kan dra på ferie med den. Jeg ville likevel aldri hatt en LR Defender som eneste bil fordi den er ukomfortabel, bråkete, gammeldags osv. Jeg trenger veldig sjeldent å trekke den hestehengeren opp til den veiløse hytta, så jeg kjøper heller en BMW 5-serie eller noe sånt. Hvordan kan dette sammenlignes med Windows og OSX? Jo, Windows er LR Defender; kan gjøre alt, men er litt tungvindt og lite elegant. OSX derimot er for min del mye bedre til det aller meste; det er ytterst sjeldent jeg møter begrensninger. For min del er det derfor langt større kostnader enn gevinster ved å velge Windows...

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Ny på Mac / Bestilling og kjøp av Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]