Fra PC til MAC (les)

Re: Fra PC til MAC (les)

Innleggav Maccrell » fre 10.05.2013 13:57

Billige bærbare maskiner kan fungere perfekt til enkle ting som å være på nettet, se filmer, tekstbehandling osv.
Det finnes bra alternativer til Mac for en mye lavere pris.
En gutt på 16år må ikke ha en så dyr maskin når han kan kjøpe en bedre til halve prisen.
Om 3-4 år er den gått ut på dato, uansett om det er en Mac eller Pc.
Søler du Cola på tastaturet gjør du like mye skade på en dyr Mac som en billig Pc.
En Mac går like mye varm som en Pc ved å sette den på dyna.
Brukes den med vett så holder en billig bærbar like godt som en dobbelt så dyr Mac.
Byggekvalitetargumentet på Mac sammenlignet med Pc er totalt urealistisk. I praktisk bruk får du like lett skader på en Mac skjerm eller på aluminiumen, som plasten og skjermen på en billig pc.
Kjerringa har nøyaktig samme pc som trådstarter og den fungerer perfekt til hennes bruk. Hører den ikke så hvor er viftestøyen du fabler om njadve ? Men sett den på dyna så blir det nok viftestøy, men det blir det med en Mac også.
medlem i 143 måneder
 

Re: Fra PC til MAC (les)

Innleggav njadve » fre 10.05.2013 14:17

Det kommer an på hvor kresen man er. Noen foretrekker dyre merkebukser mens andre klarer seg med cordfløyel fra Dressmann. Funksjonen er den samme.

Jeg personlig kan ikke huske å ha brukt PCer som føles så solidt bygget som en unibody; de er utrolig stive, ingen slark eller noe form for knirk. Når det gjelder viftestøy; til vanlig bruk hører man nok aldri viften på nyere maskiner, men sett i gang med litt tyngre ting, bilderedigering etc. så ser du fort hva jeg mener. De fleste PCer jeg har brukt har hatt støyende og hvinende vifter. Macen min støyer mindre og dessuten er støyen som kommer mer "behagelig" for ørene.
Det du snakker om er unormal bruk; søling, slag mot skjerm osv. Det er ikke det jeg snakker om. Det handler om at Macenes gode design gjør dem til et godt arbeidsverktøy. Jeg kan fort sitte 10-12 timer foran MBPen i løpet av en vanlig dag, og jeg vektlegger da f.eks. at trackpaden er stor og veldig behagelig å bruke, bedre enn på noen Windows-laptop jeg har brukt.
Det samme med tastaturet, at det ikke gir etter som på flere rimelige laptoper, at det er opplyst osv. Det er detaljer, men det er detaljer som gjør at jeg gladelig betaler noen tusenlapper ekstra.
Vi kan dra en sammenligning til biler; det er en grunn til at de aller fleste taxisjåfører kjører rundt i Mercedes og Volvo. Det er ikke fordi de er billige, en Kia eller Hyundai ville gjort jobben like godt til en langt rimeligere penge. Det er på grunn av god design; konfort og gjennomtenkte løsninger. Det er ikke at Mercedesen får mindre skader om de kjører i grøfta eller kjører ned en uteligger.

Jeg er forresten helt enig med deg i at en 16-åring ikke trenger en dyr MBP, men folk må få bruke pengene sine på det de vil...

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Fra PC til MAC (les)

Innleggav DanielXX » lør 11.05.2013 10:54

Jeg klarte ikke å vente, så jeg kjøpte retina. Herregud jeg har aldri sett bedre skjerm! Den er lynrask, den er pen, den er bedre enn jeg forventet.

Er utrolig glad - selvom det kommer en ny retina (kanskje) til sommer så angrer jeg ikke. Men tusen takk uansett folkens! Once you go mac you never go back? Føler i OS systemet er veldig bra i forhold til Windows.
medlem i 131 måneder
 

Re: Fra PC til MAC (les)

Innleggav Anders0077 » lør 11.05.2013 14:34

Gratulerer med ny mac, min kommer på tirsdag, klarer selv nesten ikke vente med å komme igang ;-)

Daniel: Hvordan synes du denne er i forhold til dine forventninger? Har du opplevd hakking i safari eller andre apps?


Anders

Brukerens avatar
medlem i 181 måneder
 

Re: Fra PC til MAC (les)

Innleggav DanielXX » lør 11.05.2013 19:58

Anders0077 skrev:Gratulerer med ny mac, min kommer på tirsdag, klarer selv nesten ikke vente med å komme igang ;-)

Daniel: Hvordan synes du denne er i forhold til dine forventninger? Har du opplevd hakking i safari eller andre apps?


Anders
Tusen takk! Og du burde glede deg - forventningene jeg hadde var absolutt verdt det, og allerede etter én dag med bruk foretrekker jeg i OS over Windows.

Jeg har absolutt ikke opplevd hakking. Jeg har kun hatt den én dag så dette spørsmålet håper jeg noen som har hatt retina litt lenger kan svare på. Jeg ante ikke at den skulle være rask i det hele tatt! Jeg foretrekker chrome og den går som et lyn. Gled deg spesielt til å se bilder!
medlem i 131 måneder
 

Re: Fra PC til MAC (les)

Innleggav Anders0077 » lør 11.05.2013 20:36

Ja, gleder meg som bare det, til å starte opp igjen med Aperture og alle mine bilder!

Brukerens avatar
medlem i 181 måneder
 

Re: Fra PC til MAC (les)

Innleggav hdaniels » man 10.06.2013 23:15

DanielXX skrev:Og du burde glede deg - forventningene jeg hadde var absolutt verdt det, og allerede etter én dag med bruk foretrekker jeg i OS over Windows.


Signed. Etter en drøy uke satt jeg på jobb-pc og irriterte meg over hvor dårlig trackpaden på windowsmaskiner fungerer.
medlem i 146 måneder
 

Re: Fra PC til MAC (les)

Innleggav Martin Ekse » fre 14.06.2013 11:15

Visst jeg skulle valgt mellom 13" og 15" MacBook Retina, hadde jeg valgt 15". Ettersom du får mer for pengene, sammenlignet med 13".
medlem i 130 måneder
 

Forrige

Returner til Ny på Mac / Bestilling og kjøp av Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]