Fra PC til MAC (les)

Fra PC til MAC (les)

Innleggav DanielXX » man 06.05.2013 18:15

Heisann! Jeg er da en gutt som skal kjøpe Macbook pro retina 13'' på fredag, og lurer på om det er noe spesielt jeg må kunne? Jeg har en stygg, dårlig og bråkete Toshiba PC jeg hater (misliker Toshiba)

http://bilde.dinside.no/test-toshiba+sa ... 1305277120

Den er verdt 3000, så det er ikke rart at den er dårlig. Uansett, jeg har en av de dårligste skjermene som finnes på en datamaskin, tror dere jeg vil merke en stor forskjell? Har testa ut retinan og øynene mine ropte bare ''Must have!!!''.

Verdt det eller ikke? Er ikke interessert i vanlig macbook eller air. Er lei av windows so er interessert i Macbook og apple generelt nå.
medlem i 130 måneder
 

Re: Fra PC til MAC (les)

Innleggav Wavelength » man 06.05.2013 18:32

Om det er verdt det?

Om du har økonomien til det så.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Fra PC til MAC (les)

Innleggav ddybing » man 06.05.2013 19:55

Er vel ikke noe spesielt å kunne utenom å sette seg inn i Windows.
Det er en en del annerledes, men mye vil nok være likt.

Om du vil ha retina eller en vanlig MacBook Pro må du se selv, men så lenge du har økonomien til det, som Wavelength nevner, ser ikke jeg noen hindring :)

Brukerens avatar
medlem i 164 måneder
 

Re: Fra PC til MAC (les)

Innleggav DanielXX » ons 08.05.2013 19:41

Har bestemt meg for å kjøpe den på fredag. Nå har jeg ikke tid, og i morgen er det helldig-dag. Er et par ting jeg gjerne vil vite;

- Er viften veldig irriterendes?
- Vil den bli kjempevarm?
- Er den rask når det gjelder nettsurfing? Og vil den takle 1080p videoer uten problemer?
- Blir den fort støvete eller ødelagt?

Jeg er ikke interessert i å game på en mac - hadde jeg ville brukt PC til spill ville jeg selvfølgelig kjøpt gaming PC. - hva jeg gjør er vel det alle vanlige folk gjør på nettet, er bare interessert i mac OS og skjermen.
medlem i 130 måneder
 

Re: Fra PC til MAC (les)

Innleggav jerry.c.bush » ons 08.05.2013 20:00

DanielXX skrev:- Er viften veldig irriterendes?

På ingen måte

- Vil den bli kjempevarm?

Det kommer helt an på hva du bruker maskinen til, men kjempevarm? Nei.

- Er den rask når det gjelder nettsurfing?

Ja.

- Og vil den takle 1080p videoer uten problemer?

Absolutt uten problemer

- Blir den fort støvete eller ødelagt?

Det kommer HELT an på hvordan du BEHANDLER den.

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: Fra PC til MAC (les)

Innleggav petrus764 » ons 08.05.2013 21:10

Jeg ville ventet, Intels Haswell-generasjon kommer i juni, da er det nok ikke lenge etter at apple oppdaterer retina-serien, spesielt siden dagens HD4000-skjermkort sliter litt med å drive alle pikslene. Haswell sin GPU er vesentlig bedre, ytelsen er også bedre mens strømforbruket er lavere.

Med mindre du må ha macen i morgen lønner det seg altså å vente på neste generasjon.

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: Fra PC til MAC (les)

Innleggav DanielXX » tor 09.05.2013 13:42

@jerry.c.bush: Tusen takk! Jeg har flere sppørsmål, hvis du vil gjerne ta deg tid til å svare på dem.

- Hvis jeg velger å kjøre windows 7, vil den fortsatt ha 2560 x 1600 oppløsning? Liksom at alt vil se bra ut?

- Er det lett å få virus på mac? Har hørt at det er mye vanskeligere å få virus på mac.

- Er systemet vanskelig å lære?

- Har google chrome blitt oppdatert i en sånn 2560 x 1600 oppløsning? Har sett noen reviews, og når den kom ut var chrome(?) ikke oppdatert.

^ Det er det viktigste jeg lurer på. Jeg skal kjøpe den i morgen. :-)

@Petrus764: Hva er Haswell? Tviler på at det er noe viktig jeg trenger uansett.
medlem i 130 måneder
 

Re: Fra PC til MAC (les)

Innleggav ddybing » tor 09.05.2013 14:48

Haswell er navnet på den nye generasjonen av Intel CPU-er som er, slik som Petrus skriver, mer effektiv(og selve maskinen mer oppdatert) enn den gjeldende. Jeg ville også ventet, istedenfor å sitte en måned senere med en maskin som allerede er "utdatert".

Brukerens avatar
medlem i 164 måneder
 

Re: Fra PC til MAC (les)

Innleggav jerry.c.bush » tor 09.05.2013 16:38

DanielXX skrev:@jerry.c.bush: Tusen takk! Jeg har flere sppørsmål, hvis du vil gjerne ta deg tid til å svare på dem.

- Hvis jeg velger å kjøre windows 7, vil den fortsatt ha 2560 x 1600 oppløsning? Liksom at alt vil se bra ut?

Om du mener via installasjon med Bootcamp assistenten så vet jeg ikke. Jeg bruker Parallels desktop til å kjøre Windows 7 og 8 og det er ikke noe problem der i alle fall.

- Er det lett å få virus på mac? Har hørt at det er mye vanskeligere å få virus på mac.

Det finnes ikke virus for Mac, men det finnes noen få trojanere. Men om du trenger å installere noe antivirus på en Mac så mener jeg at svaret er Nei! Bruk heller litt sunn fornuft og ikke klikk på hva som helst uten å tenke deg om. Selv om det skal noe til likevel sett i forhold til på Windows.

- Er systemet vanskelig å lære?

Nei, men det kommer helt an på hvor mye du har brukt Windows og hvor lenge du har brukt det. Noen ting er annerledes, heldigvis, og trenger kanskje litt tid på å synke inn. Men når du først har kommet inn i det så er det bare herlig.

- Har google chrome blitt oppdatert i en sånn 2560 x 1600 oppløsning? Har sett noen reviews, og når den kom ut var chrome(?) ikke oppdatert.

Tror nok det ja.... har i alle fall sett bra ut her. Men jeg bruker ikke Chrome, jeg bruker bare Safari. For min del er det den beste nettleseren på Mac.

^ Det er det viktigste jeg lurer på. Jeg skal kjøpe den i morgen. :-)

@Petrus764: Hva er Haswell? Tviler på at det er noe viktig jeg trenger uansett.

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: Fra PC til MAC (les)

Innleggav T.B.Hansen » tor 09.05.2013 16:51

DanielXX skrev:- Er det lett å få virus på mac? Har hørt at det er mye vanskeligere å få virus på mac.

Det finnes ikke virus på Mac. Det finnes noen få «trojanere», men disse unngår du om du holder Java oppdatert og krysser av i Systemvalg for ikke å tillate installasjon av programmer fra andre kilder enn App Store (du kan forandre denne innstillingen midlertidig de gangene du vil installere programvare fra andre kilder).

- Er systemet vanskelig å lære?

Ikke hvis du glemmer Windows-vanene og finner ut hvordan det er lettest å gjøre ting på Mac fra dag én. Forsøker du å finne Windows-lignende fremgangsmåter, kan det bli plundrete.

Når det gjelder å vente på lansering av nye versjoner av maskinvare, er det et håpløst prosjekt. Det vil alltid komme noe nytt og bedre. Kjøp når du har råd og lyst — med mindre en større oppgradering er ventet om veldig kort tid.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Fra PC til MAC (les)

Innleggav Anders0077 » tor 09.05.2013 17:32

Kaprer tråden litt om det er i orden.

Hva er sjangsen for ny gpu i midten av juni messen ?

Jeg står selv på tampen (15mai) skal jeg kjøpe meg 13 mb p retina, men skal handle på elkjøp, så om det kommer oppgradering i midten av juni kan jeg bare bruke 30 dagersen, for det går det ?


Anders
Sist endret av Anders0077 den tor 09.05.2013 17:36, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 181 måneder
 

Re: Fra PC til MAC (les)

Innleggav DanielXX » tor 09.05.2013 17:35

ddybing skrev:Haswell er navnet på den nye generasjonen av Intel CPU-er som er, slik som Petrus skriver, mer effektiv(og selve maskinen mer oppdatert) enn den gjeldende. Jeg ville også ventet, istedenfor å sitte en måned senere med en maskin som allerede er "utdatert".
Men macbook pro retina 13'' kom jo i oktober? Jeg tviler på at den vil oppdateres i sommer.

Dere er herlige! Noen få spørsmål til;

- Hvordan er lyden? Tviler på at den kan bli verre enn min Toshiba.

- Blir den veldig varm hvis du har den på fanget en god stund/senga?
medlem i 130 måneder
 

Re: Fra PC til MAC (les)

Innleggav petrus764 » tor 09.05.2013 17:40

Som sagt, dagens skjermkort i 13" retina sliter med å drive pikslene når det blir intensivt, det er nærliggende å anta at en ny macbook pro retina kommer mer eller mindre med en gang etter at intel har lansert sine nye prosessorer med vesentlig bedre skjermkort.

De siste 2 år har apple vært ganske ivrig på å få nye macbooker ut døra med en gang intel kommer med en ny prosessorgenerasjon, slik var det både da sandy bridge og da ivy bridge kom, det er dermed lite som tilsier at det ikke kommer en ny versjon i nærmeste fremtid.

For all del, dagens maskin er ikke dårlig, men mtp at den faktisk sliter med å drive pikslene til tider og at det er en vesentlig bedre prosessor-generasjon på vei er det etter min mening dumt å kjøpe ny maskin i dag, med mindre man på død og liv må ha den maskina i morgen.

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: Fra PC til MAC (les)

Innleggav DanielXX » tor 09.05.2013 18:28

Anders0077 skrev:Kaprer tråden litt om det er i orden.

Hva er sjangsen for ny gpu i midten av juni messen ?

Jeg står selv på tampen (15mai) skal jeg kjøpe meg 13 mb p retina, men skal handle på elkjøp, så om det kommer oppgradering i midten av juni kan jeg bare bruke 30 dagersen, for det går det ?


Anders
Skal selv kjøpe på elkjøp - men jeg tviler at Apple wil oppdatere 13 rmp i juni siden den kom i Oktober.

@petrus764: Jeg må på liv og død ha den. Altså ingen maskiner er perfekte, men jeg vil ha en macbook asap. Er kanskje smartere å vente - men da vil samtidig prisen gå opp?
medlem i 130 måneder
 

Re: Fra PC til MAC (les)

Innleggav petrus764 » tor 09.05.2013 18:56

Nei, prisen går sjelden opp på apple-maskiner. I det siste har apple heller presset prisene ned på nye maskiner.

Andre produsenter har relativt sammenlignbar introduksjonspris, mens over tid går prisen ned, det kommer tilbud osv.

Apple har som regel fast pris året rundt, slik at når det kommer en ny modell er prisen for den tilnærmet den samme som det fjorårets modell kostet forrige uke. Slik er det også for iPhone og iPad.

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Neste

Returner til Ny på Mac / Bestilling og kjøp av Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere