Fra PC til MAC (les)

Re: Fra PC til MAC (les)

Innleggav ddybing » tor 09.05.2013 20:26

DanielXX skrev:- Blir den veldig varm hvis du har den på fanget en god stund/senga?


Er vel ikke å anbefale å ha noen som helst bærbar i senga da det blokkerer for luftsirkulasjonen. Å ha den inni en dyne er enda verre. Min kusine gjorde det over lengre tid og smeltet viften sin :P Det var dog ikke en Mac, men jeg ville vært forsiktig med å bruke den på noe annet enn fanget eller et bord.

Brukerens avatar
medlem i 164 måneder
 

Re: Fra PC til MAC (les)

Innleggav DanielXX » tor 09.05.2013 20:38

ddybing skrev:
DanielXX skrev:- Blir den veldig varm hvis du har den på fanget en god stund/senga?


Er vel ikke å anbefale å ha noen som helst bærbar i senga da det blokkerer for luftsirkulasjonen. Å ha den inni en dyne er enda verre. Min kusine gjorde det over lengre tid og smeltet viften sin :P Det var dog ikke en Mac, men jeg ville vært forsiktig med å bruke den på noe annet enn fanget eller et bord.
Har min Toshiba på senga og fanget, hvis jeg merker den blir 'for varm' flytter jeg den til fanget.

Æææ gleder meg ass, skjermen på denne er liksom 1366 × 768 - og i morgen har jeg 2560 × 1600! Blir deilig å kunne se HD filmer/serier/videoer uten at det skal hakke. Kan jo søren ikke se full HD pga da stopper pcn!
medlem i 130 måneder
 


Re: Fra PC til MAC (les)

Innleggav ddybing » tor 09.05.2013 21:27

Og:
Bilde

Brukerens avatar
medlem i 164 måneder
 

Re: Fra PC til MAC (les)

Innleggav DanielXX » tor 09.05.2013 21:51

Det er nok 15''. 13'' kom jo i Oktober, da er det naturlig at de oppdaterer den da.

Uansett jeg kjøper en i morgen. 8-)
medlem i 130 måneder
 

Re: Fra PC til MAC (les)

Innleggav petrus764 » tor 09.05.2013 21:54

Nei, det er naturlig at de oppdaterer den når det kommer ny generasjon. De kommer ikke til å vente helt til oktober med å oppdatere 13".

For all del, du må gjerne kjøpe en 13" i morgen, men den kommer til å bli oppdatert i nærmeste fremtid og den oppdaterte versjonen kommer til å ha lavere varmegang, bedre prosessorytelse og vesentlig bedre grafikkytelse, til samme pris som 13" koster i dag.

Hvis du ikke har noen problemer med det, så kan du godt kjøpe en i morgen og kose deg med maskina, jeg hadde derimot ikke kjøpt ny maskin nå.

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: Fra PC til MAC (les)

Innleggav DanielXX » tor 09.05.2013 21:56

petrus764 skrev:Nei, det er naturlig at de oppdaterer den når det kommer ny generasjon. De kommer ikke til å vente helt til oktober med å oppdatere 13".

For all del, du må gjerne kjøpe en 13" i morgen, men den kommer til å bli oppdatert i nærmeste fremtid og den oppdaterte versjonen kommer til å ha lavere varmegang, bedre prosessorytelse og vesentlig bedre grafikkytelse, til samme pris som 13" koster i dag.

Hvis du ikke har noen problemer med det, så kan du godt kjøpe en i morgen og kose deg med maskina, jeg hadde derimot ikke kjøpt ny maskin nå.
Åssen maskin har du da?
medlem i 130 måneder
 

Re: Fra PC til MAC (les)

Innleggav petrus764 » tor 09.05.2013 21:57

I dag har jeg en mid-2011 MacBook Air.

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: Fra PC til MAC (les)

Innleggav DanielXX » tor 09.05.2013 22:02

petrus764 skrev:I dag har jeg en mid-2011 MacBook Air.
Jeg er ikke den personen som er ute etter det beste eller nyeste; jeg vil ha en datamaskin med bra design, bra tastatur, bra trackpad og bra skjerm.

Vurderte forresten Air, men så fikk jeg låne litt penger av mamma (heheh, er 16).
medlem i 130 måneder
 

Re: Fra PC til MAC (les)

Innleggav petrus764 » tor 09.05.2013 22:23

Jeg skjønner at det er veldig vanskelig å vente når du har muligheten til å kjøpe maskina nå, vi prøver bare å gi deg gode råd. En nyere maskin vil også ha lengre levetid, noe som ikke er så dumt mtp at du er 16, da kan det gå en del år før du får råd til en ny maskin av tilsvarende kaliber.

Det er ikke snakk om at du må ha bedre gaming-ytelse, hvis du googler litt rundt så ser du at enkle ting som scrolling i nettleseren har en tendenes til å bli for mye for dagens retina-maskiner noen ganger. Det er et 1. generasjons-produkt, og som alle 1. generasjonsprodukter fra Apple lønner det seg ofte å vente til det kommer en oppgradering som fikser barnesykdommene. Se bare på den enorme forskjellen mellom ipad 1 og ipad 2, macbook air 2010 og 2011 (de hadde helt nytt design), iphone 3g og 3gs (3g var første modell her i norge, 3gs får fremdeles oppdateringer mens 3g ble pensjonert for 3 år siden).

Som sagt så er det bare for å gi deg et godt råd før du svir av en så stor sum på ny datamaskin, den er på vei til å bli erstattet av en nyere modell. WWDC starter 10. juni, altså om bare 1 mnd, hvis en ny retina går i salg med en gang da kan det være så lite som 6 uker før du sitter med en vesentlig bedre maskin i fanget, og mtp at du skal kjøpe en maskin til over 10 000kr lønner det seg å ha tunga rett i munnen i stedet for å falle for fristelsen og kjøpe dagens utgave.

Det betyr ikke at dagens utgave er en dårlig maskin, men prisen er mer eller mindre konstant og den nærmer seg slutten på sin karriere som utstillingsmodell.

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: Fra PC til MAC (les)

Innleggav joheri » tor 09.05.2013 22:41

Vil ikke ødelegge morroa, men jeg har gått fra Air til retina Pro og tilbake til Air igjen. Du kommer sannsynligvis til å bli like irritert som meg på lagginga som forårsakes av en altfor svak GPU. Jeg hadde retina Pro i kun få dager før jeg visste at det var en feilkjøp. Air har samme skjermoppløsning som standard 15" Pro (1440x900) og lagger ikke!

Har hørt at 15" retina Pro er noe bedre, da den har dedikert GPU i tillegg. Men selv der har jeg hørt folk klage på lagg.

Tålmodighet vil absolutt lønne seg her, men det er vanskelig når en har ventet en stund og en er sååå nære å kunne kjøpe ny. Og kommer det en oppdatert versjon snart så vil den "gamle" bli vanskelig å selge til en fornuftig pris.

Brukerens avatar
medlem i 170 måneder
 

Re: Fra PC til MAC (les)

Innleggav DanielXX » fre 10.05.2013 0:03

petrus764 skrev:Jeg skjønner at det er veldig vanskelig å vente når du har muligheten til å kjøpe maskina nå, vi prøver bare å gi deg gode råd. En nyere maskin vil også ha lengre levetid, noe som ikke er så dumt mtp at du er 16, da kan det gå en del år før du får råd til en ny maskin av tilsvarende kaliber.

Det er ikke snakk om at du må ha bedre gaming-ytelse, hvis du googler litt rundt så ser du at enkle ting som scrolling i nettleseren har en tendenes til å bli for mye for dagens retina-maskiner noen ganger. Det er et 1. generasjons-produkt, og som alle 1. generasjonsprodukter fra Apple lønner det seg ofte å vente til det kommer en oppgradering som fikser barnesykdommene. Se bare på den enorme forskjellen mellom ipad 1 og ipad 2, macbook air 2010 og 2011 (de hadde helt nytt design), iphone 3g og 3gs (3g var første modell her i norge, 3gs får fremdeles oppdateringer mens 3g ble pensjonert for 3 år siden).

Som sagt så er det bare for å gi deg et godt råd før du svir av en så stor sum på ny datamaskin, den er på vei til å bli erstattet av en nyere modell. WWDC starter 10. juni, altså om bare 1 mnd, hvis en ny retina går i salg med en gang da kan det være så lite som 6 uker før du sitter med en vesentlig bedre maskin i fanget, og mtp at du skal kjøpe en maskin til over 10 000kr lønner det seg å ha tunga rett i munnen i stedet for å falle for fristelsen og kjøpe dagens utgave.

Det betyr ikke at dagens utgave er en dårlig maskin, men prisen er mer eller mindre konstant og den nærmer seg slutten på sin karriere som utstillingsmodell.
Hmm, du fikk meg til å tenke litt ja. Jeg er en person med verdens verste tålmodighet, og 4 måneder (eller mer) er nok.

Men... Du ga meg noen kloke ord og jeg setter stor pris på det. Skal tenke på det til i morgen og gi beskjed om jeg kjøper eller ikke. :)

Er det sikkert at retina oppdateres? Sjekket en rumor-side og den sa ingenting om retina.
medlem i 130 måneder
 

Re: Fra PC til MAC (les)

Innleggav petrus764 » fre 10.05.2013 9:44

100% sikker kan man aldri være, Apple annonserer ikke noen nyheter på forhånd for å skape blest om egen lansering. Men det er veldig sannsynlig.

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: Fra PC til MAC (les)

Innleggav njadve » fre 10.05.2013 13:29

Du forstår tydeligvis ikke hva design handler om, det er langt mer enn utseende. Jeg gidder ikke å starte en lang diskusjon om dette, men billige laptoper med samme ytelse til lavere pris er ikke sammenlignbare. God design i Macene kjennetegnes av gode tastaturer, støysvake vifter, god kjøling, gode skjermer, superbe trackpader osv.; alt det som ikke kan sammenlignes i en tabell med klokkehastigheter og kapasiteter. At de ser pene ut er en del av det, men det er kanskje den minst viktige delen av et godt design...

Uansett, når det kommer til om man skal vente eller ikke. Hvis man vil ha ny maskin i dag, hvorfor ikke handle i dag? Det er ikke sånn at dagens retina er ubrukelig fordi det kommer en ny versjon om et par måneder. Jeg sitter selv på en 4 år gammel Mac. Den er sikkert ikke like kjapp som en ny Retina, den lugger litt når jeg scroller i tunge nettsider, men jevnt over kan jeg ikke si at jeg har noe behov for raskere maskin, og da snakker vi om en gammel Mac. Hvor stor forskjell er det mellom to små iterasjoner av Retina? Jeg hadde gitt blanke og handlet når det passet meg...

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Fra PC til MAC (les)

Innleggav rattata12 » fre 10.05.2013 13:39

Støtter petrus her, hadde selv ventet. Har en MBPr 15" 1. gen, og den hadde MYE tull i starten. Det kom diverse oppdateringer som fikset det, og nå funker den som en klokkke. Men den henger seg litt ved scrolling og om jeg bruker iTunes og visualizer der da henger den seg etter ca. 20s.

VENT på ny MBP, for det kommer, vær du sikker, og så kjøp den og kos deg med den :)
medlem i 173 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Ny på Mac / Bestilling og kjøp av Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron