Helt nybegynner på Mac

Re: Helt nybegynner på Mac

Innleggav nosey » ons 05.06.2013 11:32

Jeg skal ikke si noe egentlig, da jeg var sånn selv her inne i starten (og kanskje litt fortsatt). Noen ganger får man veldig sperre og forstår ikke selv de enkleste ting. Kan likevel ikke skjønne at dette er så vanskelig å forstå.

Skjønner nå hvordan dere har hatt det med meg med alle de tåpelige innleggene og spørsmålene mine. Jeg begynner forhåpentligvis å bli litt bedre.

Du må holde trykke på programsymbomet i Launchpad og fortsette og hold nede, ikke slipp. Så drar du objektet med fingeren, ned til Dock-en og slipper den i Dock-en. Evt. kan du bruke en finger til å trykke og en til å dra hvis det er vanskelig med én finger på Trackpaden :)

Jeg like forsvarlig tastatur-løsningene til Apple veldig godt. For eksempel det med at man ikke trenger å bruke flere knapper/en kommando for å få @, men kun trykke på én knapp som er smart plassert. Man blir vant til det!

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

Re: Helt nybegynner på Mac

Innleggav iPotato » ons 05.06.2013 15:57

Gå inn i systemvalg og gå inn der det står styreflate og der vil du kunne se hvordan du kan bruke styreflaten til å flytte på ting og høyreklikke
medlem i 133 måneder
 

Re: Helt nybegynner på Mac

Innleggav svano » ons 05.06.2013 16:44

Når jeg klikker med 1 finger på objektet åpner programmet seg.
..
Hva skal jeg gjøre for å "HOLDE" objektet?????


Klikker du ned trackpaden og holder, eller bare "toucher" du den? Mulig du alt vet det, men om ikke: trackpaden på en Mac er også en fysisk knapp. For "drag n' drop" må du fysisk trykke ned paden på den siden av den som er mot deg (f.eks. med tommelen som nevnt over) mens du flytter musepekeren med en annen finger. Denne er også framgangsmåten for å merke tekste på andre måter enn å klikke/dobbeltklikke.

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Helt nybegynner på Mac

Innleggav jag » ons 05.06.2013 16:48

Anbefaler programmet Cheatsheet, det viser det tastatursnarveier i alle programmer.
Når programmet er aktivert, er det bare å holde inne CMD litt for lenge, så kommer det fram en side som viser alle tilgjengelige tastatursnarveier for det aktive programmet.

/Jan
medlem i 185 måneder
 

Re: Helt nybegynner på Mac

Innleggav nosey » ons 05.06.2013 17:08

@jag: Finnes det flere sånne geniale programmer for de ikke fullt så avanserte brukerne? Det finnes sikkert haugevis, men noen bare? Jeg kom tidligere over noen som nevnte Alfred her inne, og det har jeg lastet ned men ikke rukket å prøvd enda. Hvordan finner dere fram til sånne gode programmer? Tar gjerne imot tips til programmer som kan være nyttige på Mac, som sagt for ikke altfor avansert bruk.

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

Forrige

Returner til Ny på Mac / Bestilling og kjøp av Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]