Helt nybegynner på Mac

Helt nybegynner på Mac

Innleggav Heisan » ons 05.06.2013 8:10

Hei!
Har hatt iPhone og iPad en stund og nå har jeg kjøpt en Macbook Pro 13" brukt 2009 modell. Har jo hørt at en Mac fungerer annerledes en en pc men... Leitet i 1 døgn på @ knappen...

Akkurat nå sliter jeg med å fjerne og legge til ikoner i dokken for jeg finner ikke ut hvordan jeg markerer et objekt og hvordan jeg drar objektet... Eller i samme slengen hvordan jeg markerer en tekst for å f.eks kopiere osv.

Er helt blå når det gjelder Macbook så jeg håper noen har lyst å bruke litt av sin tid å hjelpe meg :)
medlem i 130 måneder
 

Re: Helt nybegynner på Mac

Innleggav Grubasek » ons 05.06.2013 8:50

Velkommen til Mac-verden! :-)

Anbefaler deg å starte med denne guiden:

viewtopic.php?f=109&t=103166

Brukerens avatar
medlem i 155 måneder
 

Re: Helt nybegynner på Mac

Innleggav jerry.c.bush » ons 05.06.2013 8:52

Heisan skrev:Hei!
Har hatt iPhone og iPad en stund og nå har jeg kjøpt en Macbook Pro 13" brukt 2009 modell. Har jo hørt at en Mac fungerer annerledes en en pc men... Leitet i 1 døgn på @ knappen...
Akkurat nå sliter jeg med å fjerne og legge til ikoner i dokken for jeg finner ikke ut hvordan jeg markerer et objekt og hvordan jeg drar objektet...

Klikk objektet du vil ha i docken, hold, dra og slipp den der du vil at den skal være.

Eller i samme slengen hvordan jeg markerer en tekst for å f.eks kopiere osv.

Klikke 1 gang for å sette markøren der du vil, klikke 2 ganger for å markere et ord, klikke tre ganger for å markere en linje/avsnitt. Hold nede tasten CMD og deretter klikke C for å kopiere, hold nede tasten CMD for å lime inn.

Er helt blå når det gjelder Macbook så jeg håper noen har lyst å bruke litt av sin tid å hjelpe meg :)

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: Helt nybegynner på Mac

Innleggav Heisan » ons 05.06.2013 9:06

Grubasek skrev:Velkommen til Mac-verden! :-)

Anbefaler deg å starte med denne guiden:

viewtopic.php?f=109&t=103166


Takk, hooover inn allt jeg finner av tips... ;)

Å så var det dette med å flytte eller "dra" objektet.... Er vant til at når man klikker på et ikon blir den merket med en mørkere farge, skjer ikke dette i mac? Jeg får ikke til å merke ikoner i launchpad, der jeg vil dra ikoner ned til docken fra, når jeg klikker åpner programmet seg. Men er jo som skrevet helt noldus med dette så spørsmålet mitt var egentlig hvordan jeg drar objekter. Jeg finner altså ikke ut hva jeg skal gjøre på denne platen for å få dratt noe, hvordan "holder" jeg ikonet... Har ikke mus.
medlem i 130 måneder
 

Re: Helt nybegynner på Mac

Innleggav Wavelength » ons 05.06.2013 9:55

Det enkleste for deg hvis du skal lagre et program i Docken:
- Åpne programmet (slik at det vises i Docken)
- Høyreklikk på programmet i Docken (du høyreklikker ved å ha to fingre på trackpaden (musa på en bærbar Mac), eller hold inne CTRL mens du klikker).
- I det den lille menyen velger du "Valg" og "Behold i Dock".

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 177 måneder
 

Re: Helt nybegynner på Mac

Innleggav Heisan » ons 05.06.2013 10:12

Wavelength skrev:Det enkleste for deg hvis du skal lagre et program i Docken:
- Åpne programmet (slik at det vises i Docken)
- Høyreklikk på programmet i Docken (du høyreklikker ved å ha to fingre på trackpaden (musa på en bærbar Mac), eller hold inne CTRL mens du klikker).
- I det den lille menyen velger du "Valg" og "Behold i Dock".


Tusen takk! Dette løste problemet.

Ønsker likevel fortsatt å vite hvordan man huker tak i objekter og drar dem til et annet sted :)
medlem i 130 måneder
 

Re: Helt nybegynner på Mac

Innleggav nosey » ons 05.06.2013 10:16

Klikk objektet du vil ha i docken, hold, dra og slipp den der du vil at den skal være.

Sånn drar du programsymboler fra Launchpad til Dock-en.

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

Re: Helt nybegynner på Mac

Innleggav Heisan » ons 05.06.2013 10:26

nosey skrev:Klikk objektet du vil ha i docken, hold, dra og slipp den der du vil at den skal være.

Sånn drar du programsymboler fra Launchpad til Dock-en.


Det er nå helt tydelig noe jeg går glipp av her, dette høres veldig enkelt ut men...

Når jeg klikker med 1 finger på objektet åpner programmet seg. Klikker jeg med 2 fingre skjer ingenting.

Hva skal jeg gjøre for å "HOLDE" objektet?????
medlem i 130 måneder
 

Re: Helt nybegynner på Mac

Innleggav Wavelength » ons 05.06.2013 10:38

Slik gjør jeg det.

- Tenk deg at det er en knapp nederst på trackpadden (slik det pleier å være).
- Ha en finger (pekefingeren) på trackpaden.
- Bruk tommelen på "knappen".

Da kan du "holde inne" ved trykke og holde inne med tommelen mens du flytter med pekefingeren. For å høyreklikker legger du bare en ekstra finger på trackpaden.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 177 måneder
 

Re: Helt nybegynner på Mac

Innleggav Heisan » ons 05.06.2013 10:50

Wavelength skrev:Slik gjør jeg det.

- Tenk deg at det er en knapp nederst på trackpadden (slik det pleier å være).
- Ha en finger (pekefingeren) på trackpaden.
- Bruk tommelen på "knappen".

Da kan du "holde inne" ved trykke og holde inne med tommelen mens du flytter med pekefingeren. For å høyreklikker legger du bare en ekstra finger på trackpaden.


Takk, dette var godt forklart, problemet er bare at når jeg gjør dette så får jeg ikke med meg objektet. Som jeg skrev kan jeg ikke se at ikonet blir "markert" og da skjer ingenting når jeg trykker på "knappen" og drar med 1 finger, heller ikke med 2 fingre.
medlem i 130 måneder
 

Re: Helt nybegynner på Mac

Innleggav Wavelength » ons 05.06.2013 10:52

Har du forsøkt fremgangsmåten jeg skrev litt lenger opp?

Hvilket program er det snakk om?

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 177 måneder
 

Re: Helt nybegynner på Mac

Innleggav Heisan » ons 05.06.2013 10:56

Wavelength skrev:Har du forsøkt fremgangsmåten jeg skrev litt lenger opp?

Hvilket program er det snakk om?


Ja det har jeg og det funker fint men har lyst til å kunne "dra" og :-)

Har prøvd på ulike programmer i launchpad men får ikke til å markere noen...

Prøvde nå i Finder-Programmer der får jeg til å merke av objektet men får fortsatt ikke med ikonet når jeg prøver å dra...er jeg helt dum eller?
medlem i 130 måneder
 

Re: Helt nybegynner på Mac

Innleggav Wavelength » ons 05.06.2013 11:05

Noe gjør du feil.

Det er fryktelig vanskelig å vite hva du gjør feil. Kan du i detalj beskrive hva du gjør?

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 177 måneder
 

Re: Helt nybegynner på Mac

Innleggav Heisan » ons 05.06.2013 11:20

Wavelength skrev:Noe gjør du feil.

Det er fryktelig vanskelig å vite hva du gjør feil. Kan du i detalj beskrive hva du gjør?


Ja det kan du si 8-)

Vel nå fikk jeg det faktisk til, med å markere i Finder og dra med 3 fingre ! Får fortsatt ikke til å dra dem bort fra dokken men får jo til å fjerne dem likevel via menyen som dukker opp når jeg klikker med 2 fingre.

Puh, lurer på hva blir det neste... Leitet jo etter @ i 1 døgn før jeg fant den under knappen ved siden av enter. Helt logisk at @ skal være under en knapp med stjerne og apostrof og ikke under 2 der tegnet er, ikke sant?

Tusen takk så langt for deres hjelp, kommer helt sikkert tilbake med flere ting hvis resten og skal være like ulogisk :-D Kanskje jeg skall begynne å spille piano for man blir jo flink til å bruke 1 finger, 2 fingre, 3 fingre...
medlem i 130 måneder
 

Re: Helt nybegynner på Mac

Innleggav Wavelength » ons 05.06.2013 11:27

Heisan skrev:Helt logisk at @ skal være under en knapp med stjerne og apostrof og ikke under 2 der tegnet er, ikke sant?


For en Mac-bruker er det langt mer logisk at @ er en egen knapp, og ikke at du må holde inne Alt Gr + 2. ;)

Du må nesten bare prøve deg frem. Spør og søk på forumet. Det meste er nok besvart før.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 177 måneder
 

Neste

Returner til Ny på Mac / Bestilling og kjøp av Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]