Mac Pro, MBP eller iMac?

Mac Pro, MBP eller iMac?

Innleggav beccarella » lør 15.06.2013 20:47

Har ventet siden i fjor høst på en Mac Pro, men det drøyer lenger enn jeg liker og har tålmodighet til. Den høres også ut til å bli veldig dyr, dyrere enn jeg har lyst å bruke penger på. (Noen som har en idé om hva man kan vente seg den vil komme til å koste?)

Ettersom jeg har en MBP 2008 som ikke er helt god, tenker jeg dermed å investere i

ENTEN : En ny MBP med de beste valgmulighetene tilgjengelig (uten retina grunnet tilkoplingsmulighetene + muligheter for selv å konfigurere (setter selv inn ekstra ram og ssd disk)) samt at jeg har en Eizo Coloredge CG-241W).

ELLER : En iMac 27" med beste specs (setter selv inn max ram, vet ikke om jeg selv får byttet ssd disk?).

Liker veldig godt portabiliteten med en MBP, og spørsmålet blir derfor om den vil være rask og stabil nok for å jobbe med mange store bildefiler samtidig, samt kjøre flere programmer parallellt. Eller om det ikke er noe spørsmål i det hele tatt, men at iMac er et klart valg. Jeg kommer ikke til å bruke iMac skjermen, så den føler jeg blir "litt i veien/unødvendig".

Prismessig ligger de omtrent likt (iMacen blir noe dyrere om jeg må konfigurere i nettbutikk, og ikke kan sette inn ssd disk selv).

Jeg er VELDIG lei av å ha en vanvittig treig maskin, så det er første pri! Om den i tillegg er portabel og stabil og holder like lenge som en iMac, er valget enkelt. Men er valget så enkelt?

Per i dag har jeg en 2.4GHz Intel Core 2 Duo prosessor med 4 GB DDR2 SDRAM, GeForce 8600M GT grafikkkort. Disken finner jeg ikke info om, men tror det er 7200o/min.

Tenkte det er enklere å uttale seg noe om hvor mye raskere jeg kan forvente meg en ny maskin blir. Eller kan jeg oppgradere eksisterende maskin og få betydelig mer kapasitet/ytelse? 4GB RAM er vel maks, men vinner evt. kanskje noe på å bytte ut disk? Tanken er i så fall å kunne bruke eksisterende maskin som portabel arbeidsmaskin, mens jeg da heller investerer i en iMac som arbeidsstasjon. Slik min gamle MBP er nå, er den ubrukelig til jobb.
medlem i 183 måneder
 

Re: Mac Pro, MBP eller iMac?

Innleggav MCSE » lør 15.06.2013 21:55

Heisan.
Noen tanker..

Nye Mac Pro kommer senere i år men tradisjonelt ligger et stykke utenfor prisene på iMac/MBP.

Alternativet er å kjøpe en av dagens modeller som gir svært gode oppgraderingsmuligheter noe den nye ikke vil gi deg med dine budsjetter. Vi har en fra 2008 -8Core (ca 45.000) og en 12Core fra 2010 (50.000) trur jeg.
Skal du gå for en Mac Pro er nok startprisen mellom 40 & 50.000.- Ettersom den nyeste er basert rundt et helt nytt designkonsept er det vanskelig å anslå pris. Du må gå for eksterne diskRaider som SAS/ThunderBolt noe den støtter i bøtter og spann men dette er for folk med seriøst tung lommebok!

Den MBP du har i dag er forholdvis liten og har lite minne, mer minne gir bedre multitasking og større CPU gir raskere redigering av bildene dine. Går du for en SSD i tillegg vil du oppleve totalt sett en ny verden nesten uansett hva du velger. En Mac Mini kan også være aktuelt! Drop iMac om greia er å ha annen skjerm!

I min 2008 Mac Pro har jeg stappa inn en lynkjapp PCIe SSD fra owc (link under), med 20GB minne og 2 stk 3GHz Xenon chipper har jeg ingen nevneverdige problemer forran min Eizo ;) I dag er selvsagt denne hw'n avlegs for "pro-gutta" og man får dem rimelig rundt om - men det gir en indikasjon til deg på hva som er mulig. Jeg har ikke behov for kule nyheter, det jeg trenger er en stabil Pro-maskin med kjapp disk og mye minne. Den takler FinalCut Studio (HD), Aperture og alt annet meget meget bra. Kona sitter ved en 12Core og ler av meg når hun raser gjennom FinalCut Studio og lager heftige ting i 1080p - jeg kan godt vente de 2-3 sekundene ekstra jeg må vente på min pensjonist. En MBP, iMac eller andre småtasser fra 2014 hadde ikke hjulpet overhodet, snarere tvert imot!

PCIe SSD (en annen planet en alt annet):
http://eshop.macsales.com/shop/SSD/PCIe/OWC/Mercury_Accelsior/RAID
medlem i 166 måneder
 

Re: Mac Pro, MBP eller iMac?

Innleggav beccarella » søn 16.06.2013 9:02

Takker for utfyllende svar! Enig med deg, jeg trenger heller ikke det mest fancy på markedet, men god ytelse og hastighet.

Forstår jeg deg rett, så dropper jeg iMac og MBP til arbeid, men kjøper en brukt Mac Pro? Hva kan jeg evt. bytte selv? Disker, ram, grafikkkort? Prossessor får jeg ikke gjort så mye med? Linker til anbefalt hardware som jeg kan og bør oppgradere? Utover den du sendte? Hvordan finner jeg ut av hva som støttes av hver enkelt maskin?

Og kan jeg putte inn en ssd disk inn i min gamle MBP for å få litt bedre ytelse? I så fall hvilken er å anbefale? Vil uansett beholde den som en surfe/spille musikk-maskin, og for lettere arbeidsoppgaver. Noen som har erfaring med å putte mer ram i enn det den støtter og fått utnyttet dette ekstra minnet?
medlem i 183 måneder
 

Re: Mac Pro, MBP eller iMac?

Innleggav MCSE » søn 16.06.2013 11:22

beccarella skrev:Forstår jeg deg rett, så dropper jeg iMac og MBP til arbeid, men kjøper en brukt Mac Pro? Hva kan jeg evt. bytte selv? Disker, ram, grafikkkort? Prossessor får jeg ikke gjort så mye med? Linker til anbefalt hardware som jeg kan og bør oppgradere? Utover den du sendte? Hvordan finner jeg ut av hva som støttes av hver enkelt maskin?


I en Mac Pro kan du bytte følgende:

- Minne
- Harddisker
- Optiske drev
- Skjermkort
De ulike versjonene av Mac Pro støtter også ulikt antall og teknologi av PCI/PCIe kort. Eks: PCIe SSD harddisker med sATA utganger, SAS-kort (for Raidløsninger), FireWirekort, Videoredigerings kort etc.

Kjøpe brukt: viewforum.php?f=453
Mac1 forumet har en egen kjøp/salg tråd (Link over) der du nok kan finne en god deal. Jeg vil anbefale deg å gå for en nyere modell, gjerne en 12 Core. Det kan være vanskelig å få tak i en Mac Pro, mye fordi dette er maskiner folk kjøper til proff bruk, og de har dem til en nyere maskin er mer lønnsom i produksjon. Et fåtall brukere som vil ha "nytt & fancy" kjøper disse kraftpluggene. Jeg ville ha holdt meg til norske selgere/brukere, sjekk hvor lenge de har vært medlem her og spør andre om hjelp vedr. konfigurasjon. Nyest og størst er alltid best når du trenger en tallknuser.

Når nye modeller kommer er det alltid mange som bytter Mac Pro.

Husk at minneprisene til eldre modeller ofte øker i pris med årene. 8GB til min 2008 koster ca 2600.- 24GB til min kones 2010 koster kun 1900.-

Linker til minne:
2008 Mac Pro 8 Core: 8 GB
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=349850
2010 Mac Pro 12 Core: 24 GB
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=776404

beccarella skrev:Og kan jeg putte inn en ssd disk inn i min gamle MBP for å få litt bedre ytelse? I så fall hvilken er å anbefale? Vil uansett beholde den som en surfe/spille musikk-maskin, og for lettere arbeidsoppgaver. Noen som har erfaring med å putte mer ram i enn det den støtter og fått utnyttet dette ekstra minnet?


En SSD er en god ide ;) Den du har kan fortsatt brukes til mange ting, jeg er ikke 100% sikker men jeg mener mange her på Mac1 forumet snakker varmt om disse diskene: (Popularitet i denne rekkefølge)

Samsung 830
http://www.prisguide.no/sok?pg-q=Samsung+830&n=0
Crucial M4
http://www.prisguide.no/sok?pg-q=Crucial+M4&n=0
Kingston hyperx
http://www.prisguide.no/sok?pg-q=Kingston+hyperx&n=0
medlem i 166 måneder
 

Re: Mac Pro, MBP eller iMac?

Innleggav beccarella » søn 16.06.2013 13:15

Samsung 830 ser ut til å ha gått ut? Men hva med 840? Vil den passe i min maskin? (juni 2008-maskin, 2.4GHz)

http://www.proshop.no/Harddisk/Samsung- ... -SSD-(Bulk)-512GB-2376503.html?utm_source=tekno&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

Ellers så jeg på denne :

http://eshop.macsales.com/shop/internal ... State_Pro/

Ser også at noen booster RAM opptil 6GB :

http://eshop.macsales.com/item/OWC/5300DDR2S6GP/

Evt. annen RAM å anbefale? Kanskje jeg greier å tyne tålmodigheten enda litt til, ved å booste minne og sette i ssd, i påvente av at Mac Pro kommer, og se hva som finnes på markedet da.
medlem i 183 måneder
 

Re: Mac Pro, MBP eller iMac?

Innleggav MCSE » søn 16.06.2013 14:21

Når den nye Mac Pro kommer vil nok mange selge sin gamle ja.

Når det gjelder hardware er ikke jeg den stødigeste her inne, har som regel kjøpt mine oppgraderinger hos OWC som du linker til over (minne og ssd). Det er oversiktlig og greit å kjøpe Mac komponenter der og det er jo spesiallaget for Apple-dingzer alt sammen. Kan nok påløpe noen kroner i mva og toll om det skal til Norge.

Minnet til OWC har livstidsgaranti.
medlem i 166 måneder
 

Re: Mac Pro, MBP eller iMac?

Innleggav LCD » søn 16.06.2013 14:33

Hei

Helt korrekt som mange skriver her om at Mac Pro er en flott maskin å kjøpe brukt om man er på jakt etter en stabil arbeidshest, som man kan kjøre for fullt 24/7 uten å tenke på at det går varmt eller at den kolapser.
Selv en av de eldste Pro maskinene er flotte og stabile maskiner å sette opp som serverløsninger i en garasje eller en bod
Med Apple sin serverprogramvare kan det være et veldig flott alternativ til NAS i pris og ytelse
Nå som Apple har annonsert ny maskin kommer det sikkert til å bli masse billige Pro maskiner på markedet.

Det er også mange oppgraderingsmuligheter som det er nevnt for Mac Pro om litt forskjellig på de forskjellige modellene kan man oppgradere det meste som er nødvendig
Eneste forskjellen er vel at fra 2009> kan man også oppgradere til nyere 6 core prosessorer

Alle maskiner fra og med 2009-2010-2011-2012 er dermed i prinsippet samme maskin
Alle disse bruker billigere RAM brikker enn foreks.. 2008 Mac Pro som nevnt
Alle 2009> kan man også lett oppgrader til nyere prosessorer og bytte til nyere Xeon 6 core ( så en 4-8 core kan dermed bli en 6-12 core )
Dette om man har masse penger....da Xeon 6 core prosessorer er svindyre

2009> har også Sata på DVD interfacet så det er enkelt å legge en SSD som boot ved å legge en disk oppe ved DVD plassen eller noen flere 3.5" disker på samme stedet
2008< har IDE på DVD interfacet og krever et lite kort som gjør om fra IDE til SATA
Det finnes også to ekstra SATA kontakter på hovedkortet som kan brukes
2009> krever en liten overgangskontakt for DVD kontakten selv om den har SATA, eller at man enkelt splitter kombikontakten i to.
( har gjort det selv )
Alle Mac Pro maskiner frem til i dag har kun 3GB/s på diskinterfacet internt i maskin
men......
1) Man kan sette inn et PCIxpress SSD kort for boot

2) Man kan oppgradere en Mac Pro for å få 6GB direkte på diskinterfacet på de 4 interne diskplassene i maskin
OWC og Maxupgrade har kabler og delene

3) Man kan få 6Gb/s på en 2.5" SSD boot om man kjøper seg et enkelt PCI xpresskort hvor man selv kan montere på en SSD og bruke den som boot i maskin.

4) Eller om man at kun er fornøyd med å få kun SSD som boot kan man kun setter inn en SSD i en av de 4 interne diskplassene eller legge den oppe ved DVD plassen

Eksternt på disk er det masse muligheter med PCI xpress korttyper for det meste av interface så som USB 3.0, Sata og SAS for å nevne noen, som vil passe de fleste sitt behov for stor lagring samt hastighet.. om det er ønskelig

Også på skjermkortsiden er blitt flere muligheter enn det var bare for en liten tid tilbake for Mac Pro maskiner.
Siste på den fronten er vel Saphire HD 7950 GDDR5 Mac Edition kortet fra AMD

Det som kan være verdt å merke seg er at 2008 Mac Pro har kun 2 av PCI Xpress slottene på PCI xpress 2.0 mens 2 slotter er på PCI Xpress 1.1
Mens 2009-0g nyere har PCI Xpress 2.0 på alle 4 slottene
......................
Så "kjøpsrådet" må bli å kjøpe en 2009 eller nyere Mac Pro
8 eller 12 core maskin...om man ikke da kun er ute etter oppgraderingsmulighter og masse diskplass internt og ikke kraft, men kan greier seg med en 4 core som ikke drar skinne av pølsa
Da kan en iMac være et mye bedre alternativ om man ønsker litt mere fart enn en 4 core Mac Pro gir
Se også på hvilken GHz det er på prosessorene

Mange selgere prøver seg med å selge de billigste modellene som for.eks..en 2009 4 core med en 2.26GHz prosessor for det samme som en brukt 2009 fullspekket 8 core maskin
Mac Pro kostet vel fra sirka 20-21 lapper for den billigste og opp til sirka 50 lapper for den dyreste i 2009 om jeg ikke husker feil
Samme forholdet er det også prismessig for 2010 eller nyere maskiner på bruktmarkedet
Se på hva det er av spec på maskin før kjøp og.... prutt
medlem i 148 måneder
 

Re: Mac Pro, MBP eller iMac?

Innleggav beccarella » søn 16.06.2013 16:22

Toppers! Takk for alle utfyllende svar. Har nå bestilt meg ssd Samsung 840 Pro + OWC 6GB PC5300 minne for å tyne eksisterende maskin mest mulig. Pluss en oppgradering av OS X. :-)
medlem i 183 måneder
 

Re: Mac Pro, MBP eller iMac?

Innleggav jerry.c.bush » søn 16.06.2013 16:29

Fant denne :https://www.eplehuset.no/eplehuset-moa1.aspx
Se nr 5 ned på listen...

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: Mac Pro, MBP eller iMac?

Innleggav beccarella » søn 16.06.2013 16:57

Kult. Og da kan jeg selv bytte ut til 8-core eller 12-core om jeg vil?
medlem i 183 måneder
 

Re: Mac Pro, MBP eller iMac?

Innleggav jerry.c.bush » søn 16.06.2013 18:07

Det betviler jeg, men det er i alle fall ett sikrere kjøp enn å kjøpe en "brukt" maskin av en hvilken som helst fremmed..

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: Mac Pro, MBP eller iMac?

Innleggav beccarella » søn 16.06.2013 19:07

Men én 2.8GHz quad core prosessor blir kanskje litt lite når jeg først går til det skritt å kjøper meg Mac Pro? Ønsker meg en skikkelig rå og stabil arbeidshest som er lynkjapp, selv ved tunge og omfattende prossesser.
medlem i 183 måneder
 

Re: Mac Pro, MBP eller iMac?

Innleggav Master_Gismo » søn 16.06.2013 19:24

Vurderer du virkelig kjøpe en Mac Pro med start pris på hvertfall 20 000 kroner… Også skal du bruke den til å redigere bilder?
Det kan du gjøre på en Mac-mini til 4890 kroner. Når du ikke skal bruke skjermen på iMac likevel. Kanskje prøve en sånn maskin i en butikk, før du kjøper, hadde vært lurt.

Om du bytter noe selv på en maskin, så er garantien borte. Men selvsagt bare om dem finner ut av det.
Om du kjøper en iMac og ikke bruke skjermen? Det er jo en av de beste skjermene som finnes på markedet. Også skal du ikke bruke den.

Samme hvem ny Mac maskin du kjøper kommer den til å være lynrask i forhold til den du har nå. Maskinene i dag kan du redigere video på en Air-Mac til 10 000 kroner, med standard oppsett. Selv om det sikkert ikke er optimalt…

Virker som du er på vei til å kaste mellom 5 og 10 tusen kroner ut vinduet. Du betaler ikke prisen av en ny maskin, i oppgraderinger for at du skal slippe å bytte ut maskinen din om 4-5 år. Da er det mye bedre å kjøpe billigere maskiner og bytte dem ut oftere.
Kjøpe en datamaskin går ikke ut på å ha den råeste maskinen i gata. Men å kjøpe en maskin som greier gjøre jobben sin tilfredsstillende. Det er greit at maskinen har litt mer kraft enn det du skal bruke. Men om du skal kunne tyne maskinen din og enda ha kraft igjen… Det er idioti. Da kjøper du heller 2 maskiner. Sparer du masse penger, og får gjort jobben helt greit.

Når du sier du skal jobbe med mange store bilder samtidig og bruke flere programmer på engang. Det kan du i dag med et lesebrett eller en telefon.
Alle maskiner greier det uten problemer. Men hva du jobber med på mange store bilder samtidig, gir nok svar til hvordan maskin du må kjøpe. Men det spørs hva du skal gjøre.

Men det en MBP fra 2008 greier, vill jeg tro hvilken som helst maskin i dag greier lett. Og det med mye mindre speks…

Når du sier det er så dyrt å konfigurere maskinen i butikken, har du da tatt med arbeidspenger på jobben. Det er nok pris forskjeller, men om du skal kjøpe RAM selv, så vill ikke jeg anbefale å kjøpe det billigste du finner. Det er som regel også det dårligste, som kan bli det dyreste du noen gang har kjøpt.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Mac Pro, MBP eller iMac?

Innleggav bekiil » søn 16.06.2013 20:21

Tror jeg ville gått for en ny 27'' iMac. Fantastisk skjerm, lydløs (stort sett) og klarer det meste. Minne kan du oppgradere selv.

Brukerens avatar
medlem i 170 måneder
 

Re: Mac Pro, MBP eller iMac?

Innleggav beccarella » søn 16.06.2013 22:20

Master_Gismo skrev:Om du kjøper en iMac og ikke bruke skjermen? Det er jo en av de beste skjermene som finnes på markedet. Også skal du ikke bruke den.


Ja, mange er fornøyd med den skjermen, men flere er fornøyd med ColorEdge som jeg allerede har.

Master_Gismo skrev:Samme hvem ny Mac maskin du kjøper kommer den til å være lynrask i forhold til den du har nå. Maskinene i dag kan du redigere video på en Air-Mac til 10 000 kroner, med standard oppsett. Selv om det sikkert ikke er optimalt…


Nei, det vil ikke være optimalt, derfor er jeg på utkikk etter noe solid!

Master_Gismo skrev:Men om du skal kunne tyne maskinen din og enda ha kraft igjen… Det er idioti. Da kjøper du heller 2 maskiner. Sparer du masse penger, og får gjort jobben helt greit.


Tror ikke du har lest innlegget mitt godt nok. Jeg skal tyne min eksisterende maskin for å øke yteevnen og ha som en sekundærmaskin for enkle oppgaver, mens jeg skal investere i en arbeidsstasjon for kraftigere saker. Eksisterende maskin er tilstrekkelig for word, musikkavspilling etc.

Master_Gismo skrev:Det er nok pris forskjeller, men om du skal kjøpe RAM selv, så vill ikke jeg anbefale å kjøpe det billigste du finner. Det er som regel også det dårligste, som kan bli det dyreste du noen gang har kjøpt.


Selvfølgelig. Har da ikke sagt at jeg er på utkikk etter det billigste heller. Men som regel er det billigere å sette inn samme kvalitet selv (så fremt man ikke fucker opp da).
medlem i 183 måneder
 

Neste

Returner til Ny på Mac / Bestilling og kjøp av Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron