Macbook Pro 2.5GHz eller 2.9GHz?

Macbook Pro 2.5GHz eller 2.9GHz?

Innleggav nicla » tir 18.06.2013 20:38

Jeg har nå bestilt meg ny mac ettersom min "kjære følgesvenn" de siste 5 årene ikke har det så bra lenger.

Før hadde jeg en av de hvite macbookene, og den var kjøpt i 2008 som en gave til meg. Denne gangen er det opp til meg hvilken maskin det blir, og jeg bestemte meg derfor for en 13" Macbook Pro 2.5 ghz som er konfigurert til 8GB hukommelse og 750 GB harddisk (fra 4GB og 500GB). Den ender da opp på 10890,-

Så ser jeg på apple.no at 13" Macbook Pro med 2.9 ghz har samme hukommelse og harddisk som den konfigurerte jeg har bestilt, og koster 600,- mer.

Derfor lurer jeg på: hvor mye har disse 0.4 ghz å si? Er det sånn at det er dumt av meg å konfigurere den med 2.5 ghz, og bør heller punge ut 600,- ekstra for den modellen med 2.9 ghz? (Jeg har på en måte allerede "strukket" budsjettet mitt for å konfigurere)

Skal også sies at den kommer hovedsaklig til å bli brukt til bilder (er litt hobbyfotograf), surfing på nett, e-post, skriving av artikler/oppgaver ol., og netflix osv. Ikke noen tunge programmer som skal kjøres.

Vet ikke sånn kjempemye om akkuratt dette, så setter stor pris på svar :)
medlem i 129 måneder
 

Re: Macbook Pro 2.5GHz eller 2.9GHz?

Innleggav petrus764 » tir 18.06.2013 20:44

Ville vel egentlig ikke kjøpt gamle pro hvis du er ute etter ytelse for pengene eller god skjerm.

Pro har ikke blitt oppgradert til Intel haswell, noe Air ble forrige uke. Venter du til slutten av sommeren har nok Pro Retina blitt oppgradert med Haswell også.

Haswell er en ny arkitektur fra Intel, med bedre cpu-ytelse, lavere strømforbruk og kraftig forbedret skjermkort.

Vanlig Pro 13" har ganske bedriten oppløsning, 1280 800 er latterlig lite, like shitty som 1366 768, bare annen aspect ratio, mtp hva pro 13" koster får du ganske lite for pengene. Hvis du skal jobbe med bilder er dårlig oppløsning din verste fiende.

Jeg ville vurdert kraftigste Air 13" eller ventet på Retina 13" sin oppgradering.

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: Macbook Pro 2.5GHz eller 2.9GHz?

Innleggav nicla » tir 18.06.2013 22:06

Det blir langt over budsjettet dersom jeg skal gå for air. Jeg får jo da mye mindre for pengene? Skjerm er tydeligvis ikke det viktigeste for meg da jeg var kjempefornøyd med skjermen på macbook'en min fra 2008 :rolls eyes:

Slik jeg ser det så må jeg opp i 13490 viss jeg skal ha Macbook air, og får da kun 1.3 GHz, 8GB hukommelse og 512 GB lagring. Med den MBP'en jeg har bestilt hos eplehuset får jeg 2.5GHz, 8GB hukommelse og 750GB harddisk til 10890,-
Selv om skjermen sikkert er mye dårligere, så føler jeg likevel jeg får mer for pengene?

Utenom det så har jeg begrenset budsjett og trenger ny mac NÅ. (Er nemlig helt data-løs og å leve på iPhone'en over sommeren er umulig ettersom jeg har ting jeg må skrive osv). Jeg valgte egentlig den uten retina litt målrettet, for jeg er ganske avhengig av å ha cd-rom uten ekstra styr å drasse på.

Ellers så var det mest det om den 0.4 GHz'en har så mye å si jeg lurte på :)
medlem i 129 måneder
 

Re: Macbook Pro 2.5GHz eller 2.9GHz?

Innleggav petrus764 » tir 18.06.2013 22:28

Det er klart det at en SSD er langt dyrere (fordi den er 50 ganger raskere enn en vanlig harddisk), så med Air lønner det seg å kjøpe liten SSD og heller en ekstern harddisk ved siden av til lagring.

MBA speccet med maks RAM og CPU + 128GB SSD blir 9.742,50 med studentrabatt pluss 900kr for 3TB ekstern USB 3.0-harddisk fra komplett http://i1.no/0f3l/

Ekstern harddisk er selvfølgelig ikke alltid like praktisk, men 3TB er mye mer enn 750GB og du får et vesentlig raskere system med SSD.

Uansett var det bare et forslag, du blir nok fornøyd uansett hva du velger. :-)

Personlig synes jeg ikke Pro 13" er så veldig appelerende da oppløsningen ikke er på topp og maskinen er litt for tjukk for min smak. Retina 13" og Air har vesentlig bedre formfaktor etter min mening.

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 


Returner til Ny på Mac / Bestilling og kjøp av Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]