i5 eller i7? Mac mini som server + programvare

i5 eller i7? Mac mini som server + programvare

Innleggav bzzlink » lør 29.06.2013 8:28

Tiden er inn for å bytte ut min aldrende htpc/hjemmeserver/backup løsning/private cloud tjeneste/mediastreaming.

Det blir en mac mini, som skal ta seg av oppgavene, men skal jeg velge en i5 eller i7? Har jeg noe å vinne på å velge 4 kjerne prosessoren? Den koster 1600,- mer. Man får mere diskplass også, men det er uinteressant for meg. (skal sette inn SSD uansett)

Serveroppgaver
Kjøre OSX server edition
kjøre http://slinkware.com
Nedlasting av tidvis store torrent filer (100GB +)
Plex og eller airvideo server for streaming til ios
En og annen transcoding i handbrake
Timemachine for 2 macer
Offsite backup til Jotta
Muligens spille av medieinnhold til TV (om jeg finner en god løsning for at jeg kan ha plex på 1 skjerm (TV) og samtidig jobbe med på serveren via remotedesktop som skjerm 2)
medlem i 193 måneder
 

Re: i5 eller i7? Mac mini som server + programvare

Innleggav Jaroma » lør 29.06.2013 11:32

Vel, jeg oppgraderte fra en Mac Mini 2010 Server til en Late 2012 Mac Mini i7. I daglig bruk opplever jeg ingen forbedring fra min gamle maskin, kanskje snarere tvert imot. Min gamle var utstyrt med en SSD, og jeg har foreløpig ikke anskaffet en SSD for min i7. Forskjellen ved prosessorintensive oppgaver, derimot ... OMG! Handbrake komprimerer en DVD på 6-8 minutter. I like it!
medlem i 221 måneder
 

Re: i5 eller i7? Mac mini som server + programvare

Innleggav bzzlink » lør 29.06.2013 12:14

Jeg tror jeg tar en i7 med tanke på at den gamle har levd i 6 år, så kommer vel denne til å gjøre det også. Greit å makse ut på det som ikke går an å oppgradere.
medlem i 193 måneder
 


Returner til Ny på Mac / Bestilling og kjøp av Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere