Hva burde jeg gjøre først, og hvilke skrive program?

Hva burde jeg gjøre først, og hvilke skrive program?

Innleggav Moira » søn 14.07.2013 20:59

Etter å vært super fornøyd med både iphone, iphone 4, iphone 4s, ipad 3 og nå sist iphone 5 - har jeg tatt "skrittet" og kjøpt en flunke ny macbook air 13" fra apple.no :-D
Denne var i tr. Heim på torsdags morgen - så regner med å få den i morgen eller tirsdag.

Jeg er student, og trenger et OK skriveprogram, som gjør at jeg kan sende inn dok. Som word (tror jeg... Lærerne bruker vanlig pc og word, og er ikke spesielt data kyndige...).
Hvilke program gjør dette, og hvordan skaffer jeg dem?

Ellers - hva er de første tingene jeg må (burde) gjøre når jeg får pcen? Har aldri vært borti mac før, og er ikke akkurat det jeg vil kalle "data geek" fra før :-p

Er igrunn litt grønn, men har veldig lyst å lære mest mulig, slik at jeg får mest mulig ut av pcen, så håper det fins noen læreR villige sjeler her inne :-)
medlem i 158 måneder
 

Re: Hva burde jeg gjøre først, og hvilke skrive program?

Innleggav vikingbear » søn 14.07.2013 21:49

Ta en titt her feks: http://www.apple.com/support/macbasics/

Bruker selv "Pages" som er det Apple programmet som tilsvarer Word. Du kan sende filene som word filer eller feks som PDFer, og du kan importere Word filer. Ellers finnes jo også MS Office i en mac versjon
medlem i 175 måneder
 

Re: Hva burde jeg gjøre først, og hvilke skrive program?

Innleggav ddybing » søn 14.07.2013 21:50

Moira skrev:Etter å vært super fornøyd med både iphone, iphone 4, iphone 4s, ipad 3 og nå sist iphone 5 - har jeg tatt "skrittet" og kjøpt en flunke ny macbook air 13" fra apple.no :-D

Gratulerer med Mac! Håper du blir fornøyd :-)

Moira skrev:Jeg er student, og trenger et OK skriveprogram, som gjør at jeg kan sende inn dok. Som word (tror jeg... Lærerne bruker vanlig pc og word, og er ikke spesielt data kyndige...).
Hvilke program gjør dette, og hvordan skaffer jeg dem?

Microsoft Office for Mac får du kjøpt hos f.eks Apple eller Microsoft sin nettbutikk. Vil tro de har dette på Eplehuset og andre Apple-forhandlere òg.

Det finnes gratisalternativer som er ganske gode, slik som LibreOffice og OpenOffice, men de er ikke like "fancy" som Microsoft Office :)

Moira skrev:Ellers - hva er de første tingene jeg må (burde) gjøre når jeg får pcen? Har aldri vært borti mac før, og er ikke akkurat det jeg vil kalle "data geek" fra før :P

Nyte maskinen? 8-)
Hold maskinen oppdatert og husk å ha nyeste versjon av Flash og Java. Styr unna programmer som MacKeeper. Antivirus er heller ikke nødvendig, med mindre du vil beskytte de "mindre smarte" som bruker Windows :rolls eyes:

Kos deg med Macen! :)

Brukerens avatar
medlem i 165 måneder
 

Re: Hva burde jeg gjøre først, og hvilke skrive program?

Innleggav Moira » søn 14.07.2013 22:02

Å tusen takk :-D

Pages? Er dette gratis? Og det lastes ned på canlig "pc" måte?!
medlem i 158 måneder
 

Re: Hva burde jeg gjøre først, og hvilke skrive program?

Innleggav ddybing » søn 14.07.2013 22:41

Det koster noen kroner for hver iWork-applikasjon. Du betaler og laster ned fra Mac App Store. Da installerer det seg selv :)

Brukerens avatar
medlem i 165 måneder
 

Re: Hva burde jeg gjøre først, og hvilke skrive program?

Innleggav jerry.c.bush » søn 14.07.2013 23:32

Om du skal sende filer til personer som har Microsoft Windows og Microsoft Office for Windows så bør du bruke Microsoft Office for Mac.
Det er det programmet som er absolutt mest kompatibelt med Microsoft Office for Windows.

Til alt annet har du Apple sine programmer som så absolutt er bra, men mangler noen av de mest avanserte funksjonene som Microsoft sine programmer har, men de er mye bedre for å lage flotte prosjekter, og så koster de også en god del mindre: 1/3 mindre i alle fall.
Hvert program koster kr 140,- og kan lastes ned via App Store på Macen. Og det er nettopp det fine med disse programmene, at du kan kjøpe og installere bare det programmet du trenger.

Selv bruker jeg stort sett bare Apple sine programmer, men jeg deler heller ikke filer til andre som skal åpne de via feks Microsoft Office. Om jeg skal sende fra meg noe så lager jeg heller en PDF som "alle" kan lese. Dog til mer avanserte ting så bruker jeg ofte Microsoft Excel, men aldri lenger Word eller Power Point. Her blir bare Pages og Keynote brukt. Alltid!

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: Hva burde jeg gjøre først, og hvilke skrive program?

Innleggav Snire » man 15.07.2013 2:15

Her er en side med noen knep:
http://www.danrodney.com/mac/index.html

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Hva burde jeg gjøre først, og hvilke skrive program?

Innleggav Grubasek » man 15.07.2013 10:08

@Moira:
Hvis du skal skrive (eller mottar) litt mer "kompliserte" dokumenter som f.eks. inneholder inndelinger, innholdsfortegnelser, indekser osv. bør du absolutt bruke Word for Mac. Pages, og de andre gratisprogrammene som er nevnt her, konverterer ikke slike dokumenter korrekt, og da blir det bare en masse ekstra-arbeid for mottakeren.

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Hva burde jeg gjøre først, og hvilke skrive program?

Innleggav Moira » man 15.07.2013 10:24

Ja var det jeg tenkte :)
For å få word, så må dette kjøpes? Eller kam dette bare lastes ned?

Nå sitter jeg forøvrig med en rett og slett vakker mac i fanget, og sliter med å få koblet den opp til nett...
Men det kommer vel etterhvert :)
medlem i 158 måneder
 

Re: Hva burde jeg gjøre først, og hvilke skrive program?

Innleggav Grubasek » man 15.07.2013 10:31

Jeg kjøpte i sin tid Office for Mac i en nettbutikk. :-)

Den kan bl.a. kjøpes hos Komplett.no:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=772636

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Hva burde jeg gjøre først, og hvilke skrive program?

Innleggav Moira » man 15.07.2013 10:39

Er på nett :-D

Og det føles SÅ bra!! :-D

Tror jeg virkelig skal vurdere å kjøpe office, sånn at jeg slipper at det blir problemer.
Skal først høre med de andre i klassen om hvilke programmer de bruker, sånn at jeg ikke "kaster bort" penger på word om det er noe annet man kan bruke ifh. til vår skole (går sykepleien, så er ikke akkurat superkompliserte data kompetanse som trengs :P )
medlem i 158 måneder
 

Re: Hva burde jeg gjøre først, og hvilke skrive program?

Innleggav Grubasek » man 15.07.2013 10:43

Nei, hvis du ikke skal skrive "kompliserte" dokumenter så går det sikkert greit å bruke f.eks. Pages - men den har jeg ingen erfaring med. :-)

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Hva burde jeg gjøre først, og hvilke skrive program?

Innleggav T.B.Hansen » man 15.07.2013 11:20

Pages holder til det aller meste. Ulempen er, at man må huske på å eksportere til Word-format, om man skal sende dokumenter til andre.

Gratis/OpenSource-programmer vil jeg ikke anbefale. De er som oftest typiske «ingeniør-produkter», uten omtanke, hverken for brukere uten tekniske kunnskaper, eller for estetikken som ofte er en del, også av skriftlig kommunikasjon.

Ellers er Mac OS' innebygde støtte for PDF en stor fordel i mange sammenhenger. PDF-filer er en «elektronisk utskrift» av dokumentet, som i prinsippet skal bli identisk med originalen når den vises på andre plattformer eller på nett. Noen skoler godtar at oppgaver sendes inn i PDF-format.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Hva burde jeg gjøre først, og hvilke skrive program?

Innleggav Moira » man 15.07.2013 11:39

Ahaaa.. Har lastet ned pages, så får man se hvordan det går. Er ikke ofte vi er nødt til å sende inn oppgaver til lærerne heller (5 oppgaver hele fjoråret), men greit å vite at man kan om man vil liksom.

Kooooser meg rundt omkring på Macen :-D For en opplevelse =) Alt går superkjapt, og ikke er det særlig vanskelig heller!
Har kjørt oppdateringen som jeg fant når jeg søkte, og også nå lastet ned app og lastet inn abdobe :bitchin:

-------

Gikk forresten inn på pages nå, og der kan man enkelt og greit lagre dok. i word format. Veldig enkelt og veldig greit det da =)

Tusen takk for all hjelp folkens =)
medlem i 158 måneder
 

Re: Hva burde jeg gjøre først, og hvilke skrive program?

Innleggav jerry.c.bush » man 15.07.2013 17:38

Lastet inn hvilken Adobe? Er det Flash du mener?
Om du mener Adobe Reader, så er det unødvendig da programmet Forhåndsvisning tar seg av PDF.

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Neste

Returner til Ny på Mac / Bestilling og kjøp av Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]