Hva burde jeg gjøre først, og hvilke skrive program?

Re: Hva burde jeg gjøre først, og hvilke skrive program?

Innleggav T.B.Hansen » man 15.07.2013 17:54

Adobe Reader kan lett klusse til ting på Mac. Bedre å la de innebygde funksjonene/programmene ta seg av PDF.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Hva burde jeg gjøre først, og hvilke skrive program?

Innleggav Moira » tir 16.07.2013 1:41

Oooohh... Jeg har noen tidsfordriv spill på facebook, som krever flash, så derfor lastet jeg dette ned. Er det noe annet jeg kan/bør bruke i stede?
medlem i 159 måneder
 

Re: Hva burde jeg gjøre først, og hvilke skrive program?

Innleggav jerry.c.bush » tir 16.07.2013 3:07

Nei. Flash må du nok ha, samt Silverlight for å se enkelte filmer på enkelte nettsider.
Java må du vel også laste ned tenker jeg... det er i alle fall mange som bruker det når de feks skal logge seg på nettbanken sin. Perian.org kan også være greit å besøke for å laste ned perian... dette for å gi Quick Time flere codecer sånn at den kan spille flere filmformater.

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: Hva burde jeg gjøre først, og hvilke skrive program?

Innleggav vikingbear » tir 16.07.2013 9:50

Hvor mange ulike filmformater pleier du å bruke?
Det kan være en god ide å ikke laste ned slike saker før du faktisk ser at du trenger det. Macen din klarer seg stort sett godt på egenhånd. Og når du ser at du trenger et eller annet tilleggsprogram, kan du heller laste det ned da
medlem i 176 måneder
 

Re: Hva burde jeg gjøre først, og hvilke skrive program?

Innleggav Moira » tir 16.07.2013 10:05

Java har jeg lastet ned :)
Og perian har jeg ikke hørt om engang, men skal laste det ned også :)
medlem i 159 måneder
 

Re: Hva burde jeg gjøre først, og hvilke skrive program?

Innleggav Thorko » tir 16.07.2013 21:26

hei! Du kan alternativt laste ned og installere gratisprogrammet LibreOffice. Det er svært bra, og jevngodt med Microsoft Word m.m. Du kan lese og lagre i mange formater, herunder Word.
lykke til!
Mvh
thorko
medlem i 129 måneder
 

Re: Hva burde jeg gjøre først, og hvilke skrive program?

Innleggav jerry.c.bush » tir 16.07.2013 23:24

vikingbear skrev:Hvor mange ulike filmformater pleier du å bruke?
Det kan være en god ide å ikke laste ned slike saker før du faktisk ser at du trenger det. Macen din klarer seg stort sett godt på egenhånd. Og når du ser at du trenger et eller annet tilleggsprogram, kan du heller laste det ned da


Jeg bruker bare QuickTime og iTunes for å se filmer på Macene. QuickTime har i utgangspunktet noe begrenset formatstøtte. Så i stedet for å bruke VLC, som jeg ikke i utgangspunktet liker, så laster jeg ned codec-pakken perian og fortsetter å bruke QuickTime Player og iTunes til filmtitting. Selv har jeg i alle fall en del gamle klipp og filmer i forskjellige rare formater, liggende som jeg av og til tar frem, og da er det greit å kunne se de uten noe krims krams.

Det skader ikke maskinen å laste ned disse codecene heller, jeg har de installert på maskinene til alle i familien og har hatt det i mange år. Jeg har det nå på 4 maskiner som kjører Mavericks operativsystemet og har ingen problemer med det.

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: Hva burde jeg gjøre først, og hvilke skrive program?

Innleggav vikingbear » ons 17.07.2013 14:47

Nei, jeg ville heller ikke ha betenkeligheter med å laste ned og installere disse kodekene dersom jeg trengte de eller har nytte av de, noe du altså har.
Mitt poeng var at når man pakker opp en ny Mac, så er ikke det første man trenger å gjøre å installere en masse tillegg. Mitt forslag er å ta det etter hvert som man ser hva man "trenger".
medlem i 176 måneder
 

Re: Hva burde jeg gjøre først, og hvilke skrive program?

Innleggav Chiang Mai 1963 » ons 17.07.2013 22:53

Bruker du Pages må du være klar over at mye av formateringa i programmet vil gå tapt når du lagrer som .doc. Lag renest mulig filer uten for mye formatering og dill, så går det nok bra. Du kan på sett og vis omgå dette ved å lagre som .pdf om det er et format som godkjennes.

Liker godt Pages, men bruker Word for Mac når jeg skal dele med mange.

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: Hva burde jeg gjøre først, og hvilke skrive program?

Innleggav Moira » tor 18.07.2013 9:23

Det er relativt enkle tekster vi jobber med (les: rene tekst dokumenter) på skolen, så mye "dill" er ikke aktuelt. Legger innimellom ved bilder i dokumentene, men dette er mulig å sende via post (vi må sende inn en pr. post og en pr. mail)

Må se litt på dette etterhvert tenker jeg - men sånn akkurat nå, satser jeg på at det holder med pages =)

Veldig greit å få gode råd og tips fra dere drevne maccere her inne =)
medlem i 159 måneder
 

Re: Hva burde jeg gjøre først, og hvilke skrive program?

Innleggav mactiss » søn 04.08.2013 13:29

Hiver meg litt på denne tråden, da en ny MBP 13" ligger i posten et sted :-)
Er det bare å starte maskinen og svare på eventuelle spm som da måtte komme, også er den klar til bruk. Ikke innstallere antivirus, sjekke brannmur ol som på Windows pc?

Og forgår nedlastninger av programmer i appstore, eller lastes det også ned programmer fra nettleseren som på Windows pc?
medlem i 129 måneder
 

Re: Hva burde jeg gjøre først, og hvilke skrive program?

Innleggav T.B.Hansen » søn 04.08.2013 14:41

Bare å begynne. Bare følg den automatiske veiledninger for oppsett. Ingen behov for antivirus-program — og de fleste slike programmer er søppel som bare skaper problemer. Greit å sette opp brannmur.

Om du ikke allerede har en Apple ID, oppretter du dette (det inngår i den første oppstartsprosessen). Bruk en epost-adresse du vet du kommer til å ha i mange år; Apple ID er «kvitteringen» din for kjøpt programvare, musikk, film etc, både på Mac og iDingser — uten tilgang til den Apple ID'en du brukte da du kjøpte, mister du muligheten til å oppdatere programvare (inkludert Mac OS), og du risikerer å ikke kunne spille musikk eller filmer.

Skal du kopiere dokumenter fra en eldre datamaskin eller harddisk, bør du gjøre dette under den første oppstarten av den nye Mac'en. (Mac kan lese fra Windows-harddisker, men ikke lagre på dem.)

Programmer kan kjøpes fra Mac App Store, eller fra utviklerens nettsider. Kjøp fra App Store er en garanti for at programmene holder forventet kvalitet. Som ny på Mac bør du krysse av for bare å tillate programmer fra App Store, i Systemvalg > Sikkerhet og personvern. Med denne innstillingen er du også sikret mot «trojanere», som er den eneste reelle sikkerhetsrisikoen på Mac. Skift midlertidig til «Mac App Store og kjente utviklere» om du skal kjøpe noe fra Microsoft, Adobe o.l. — og hold deg unna andre programvarekilder inntil du blir mer erfaren.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Hva burde jeg gjøre først, og hvilke skrive program?

Innleggav mactiss » søn 04.08.2013 22:19

Hei, og takk for at du gidder å dele din kunnskap med oss ferskinger :-)

Når det gjelder å sette opp brannmuren, er dette riktig fremgangsmetode?

http://translate.google.no/translate?hl=no-NO&langpair=en%7Cno&u=http://www.macinstruct.com/node/165
medlem i 129 måneder
 

Re: Hva burde jeg gjøre først, og hvilke skrive program?

Innleggav tiddylicious » man 05.08.2013 5:04

Ville så absolutt heller lagt inn Windows på bootcamp og brukt vmware fusion eller parallels desktop til å kjøre office på. Office på mac er rimelig bra søppelvare.

Brukerens avatar
medlem i 167 måneder
 

Re: Hva burde jeg gjøre først, og hvilke skrive program?

Innleggav T.B.Hansen » man 05.08.2013 13:14

Om man heller vil bruke Windows, kjøper man en Windows-PC...

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Ny på Mac / Bestilling og kjøp av Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]