pålogging nettbank..

pålogging nettbank..

Innleggav Moira » man 15.07.2013 12:35

Har lastet ned java, men allikevel får jeg opp "manglende program tillegg" når jeg prøver å logge meg inn på nordlandsbanken. Noen som kan hjelpe meg litt her?
medlem i 158 måneder
 

Re: pålogging nettbank..

Innleggav Frk.Retina » man 15.07.2013 12:40

Har du prøvd å trykke der det står inaktivt programtillegg? ;)
medlem i 134 måneder
 

Re: pålogging nettbank..

Innleggav Moira » man 15.07.2013 12:54

Etter mye om og men fungerte det plutselig av seg selv...

Trodde kanskje det var et "mac triks" iforhold til dette, så det var jo greit =)
medlem i 158 måneder
 

Re: pålogging nettbank..

Innleggav T.B.Hansen » man 15.07.2013 16:27

Man må jo godkjenne bruk av Java for hver enkelt side som bruker det. Etter oppdateringer er det mulig man må godkjenne bruken på nytt.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: pålogging nettbank..

Innleggav DADDY » man 15.07.2013 17:08

jeg låner tråden.

har aldri fått til nettbanken på airen... :rolls eyes:

må jeg legge inn java selv eller har apple bestemt at java er fyfy og utelatt støtten?

ser nå at meldingen sier at jeg må laste ned java.

=-O

#hjernen har ferie #blond(ine)

Brukerens avatar
medlem i 189 måneder
 

Re: pålogging nettbank..

Innleggav T.B.Hansen » man 15.07.2013 18:00

Java produseres av Oracle. Pga mange og tildels alvorlige problemer leverer ikke lenger Apple Java med Mac OS — man må selv installere det fra Oracles nettsted.

Nyere versjoner av Safari lar deg bestemme hvilke nettsteder du kan bruke Java på, og sperre Java på nettsteder du ikke har godkjent.

Når alvorlige sikkerhetshull oppdages i Java, sender Apple ut en oppdatering som sperrer Java totalt i Mac OS. Denne sperren blir opphevet når Oracle kommer med en fiks.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: pålogging nettbank..

Innleggav DADDY » man 15.07.2013 19:37

Tusen takk Hansen - pedagogisk svar. Ros for det.

Jeg hadde fått med meg java, trøbbel, apple og sperre. Laster ned nå og satser på god saldo. :-P

Igjen takk.

Brukerens avatar
medlem i 189 måneder
 

Re: pålogging nettbank..

Innleggav ameja » man 15.07.2013 19:53

Men apropos oppdateringer fra Oracle, T.B. Hansen, disse pop-ups som dukker opp plutselig og sier at det finnes en ny versjon av Java klar for nedlasting, skal man laste ned og installere disse? Eller vente på neste Java-fiks-oppdatering fra Apple?

Brukerens avatar
medlem i 181 måneder
 

Re: pålogging nettbank..

Innleggav T.B.Hansen » man 15.07.2013 21:49

Man må installere både fra Oracle og Apple.

Generelt bør man forresten være forsiktig med å følge lenker som «popper opp» — spesielt når det gjelder programvare med dokumentert historie om sikkerhetshull og trojanere. Åpne Systemvalg > Java og oppdater derfra.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: pålogging nettbank..

Innleggav ameja » man 15.07.2013 22:11

Okei - og så etter å ha oppdatert med nyversjon fra Oracle bare leve med at Apples nye java-løsning for Safari blir "disablet" fram til neste oppdatering fra Apple? For annet kan man vel ikke gjøre? Bare være ekstra påpasselig - og selvsagt veldig forsiktig med pop-ups som du påpeker!

Brukerens avatar
medlem i 181 måneder
 

Re: pålogging nettbank..

Innleggav T.B.Hansen » man 15.07.2013 22:58

Apples blokkering oppheves når Oracle oppdaterer. Men det er mulig du må reaktivere Java for de enkelte nettstedene. Klikk på lenken med «Inaktivt systemtillegg».

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 


Returner til Ny på Mac / Bestilling og kjøp av Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]