Macbook pro Retina

Macbook pro Retina

Innleggav TheWinMedi » tor 01.08.2013 20:06

Hei, jeg skal kjøpe meg ny macbook retina 13,3" til skolestart. Jeg skal bruke den til surfing, videoredigering, skolearbeid og annet. Men spørsmålet mitt er skal jeg i det hele tatt vente på neste generasjon av Retina eller skal jeg bare kjøpe den nå? Altså det blir litt bedre batteri, prosessor og noe annet. Men har jeg behov for det?

Jeg får retinaen for 9500kr, mens apple skal ha den for 11 4ookr. Er det verdt å vente på neste generasjon? Den vil ca. ligge på samme pris apple selger retinaen for nå eller kanskje dyrere. Jeg skal også oppgradere retinaen med engang jeg får den til OWC SSD. Det går ann å bytte SSD, men ikke ram. Men om jeg venter på neste generasjon vil den sikkert være like dyr, men jeg må kanskje bytte til større SSD.


Så hva mener dere? Verdt å vente? Der jeg bestiller fra får jeg også applecare i prisen.
medlem i 152 måneder
 

Re: Macbook pro Retina

Innleggav joheri » tor 01.08.2013 20:12

Vent! Har hatt den maskinen og solgte etter 5 uker... Opplever Air som mye mer snappy... Hverken hardware eller software er godt nok optimalisert for skjermen....

Brukerens avatar
medlem i 171 måneder
 

Re: Macbook pro Retina

Innleggav TheWinMedi » tor 01.08.2013 20:16

joheri skrev:Vent! Har hatt den maskinen og solgte etter 5 uker... Opplever Air som mye mer snappy... Hverken hardware eller software er godt nok optimalisert for skjermen....



Hva mener du? Ikke godt nok optimalisert for skjermen? Har ikke apple fikset på dette?
medlem i 152 måneder
 

Re: Macbook pro Retina

Innleggav appeltje » fre 02.08.2013 3:05

Se denne linken:

http://buyersguide.macrumors.com/#Retina_MacBook_Pro

Jeg ville ha ventet...

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: Macbook pro Retina

Innleggav joheri » fre 02.08.2013 8:22

Hva mener du? Ikke godt nok optimalisert for skjermen? Har ikke apple fikset på dette?[/quote]

Jeg kjøpte den siste utgaven av 13" og da var den ikke optimalisert. Dette var i mars. Har fulgt litt med og googlet litt rundt, og det ser ikke ut til at dette er fikset ennå. Det hender at noen påstår at de har funnet en fix, men det viser seg ofte en kort stund etterpå at det ikke var det likevel.

I mitt tilfelle gikk jeg fra 13" Air til 13" retina og gledet meg skikkelig. Men det tok ikke lang tid før jeg bestemte meg for å selge den og gå tilbake til nyeste 13" Air. Når kommer det jo sannsynligvis en ny 13" retina i løpet av høsten, så får en jo håpe at den er noe bedre.

Brukerens avatar
medlem i 171 måneder
 

Re: Macbook pro Retina

Innleggav TheWinMedi » fre 02.08.2013 9:35

dere mener jeg burde ventet, men er ikke så lett når skolen starter om ikke så lenge. Altså jeg har ikke bruk for litt bedre oppgradert maskin. Litt bedre cpu, litt mer batteritid osv. Jeg har en kraftig gaming pc og denne macen vil bare bli brukt som andre maskin.

Men, den nyeste retinaen vil koste omtrent det samme som 13" retina gjør nå. Men, jeg får den billigere enn hva apple selger den for. Jeg får den for 9500kr og på apple koster den
11 500kr.
medlem i 152 måneder
 

Re: Macbook pro Retina

Innleggav nflaaten » fre 02.08.2013 10:43

Jeg ville heller kjøpt en 13" MacBookAir og utrustet denne med 8GB ram og 512 GB SSD, den er førstevalget nå. Jeg ser heller ikke helt poenget med Retinaskjermene... trekker mer batteri og gir ikke noen viktige egenskaper.
medlem i 194 måneder
 

Re: Macbook pro Retina

Innleggav TheWinMedi » fre 02.08.2013 12:55

nflaaten skrev:Jeg ville heller kjøpt en 13" MacBookAir og utrustet denne med 8GB ram og 512 GB SSD, den er førstevalget nå. Jeg ser heller ikke helt poenget med Retinaskjermene... trekker mer batteri og gir ikke noen viktige egenskaper.



512gb SSD er svært dyrt, men jeg skal ikke ha macbook air. Men jeg går for retina, etterat jeg kun tjener 800kr på å velge non-retina, siden jeg må uansett oppgradere ram og ssd i non-retina. Dette vil koster 2700kr for ram og ssd. Dette vil koster tilsammen 7500kr + 2700kr=10 200kr. For retina skal jeg ha en større SSD fra OWC. Dette vil koste tilsammen 9500kr + 1500kr for SSD=11 000kr.


Ifølge Apple er det 7timer batteri levetid for vanlig Pro og Retina Pro.
medlem i 152 måneder
 

Re: Macbook pro Retina

Innleggav mactiss » fre 02.08.2013 18:42

joheri skrev:Hva mener du? Ikke godt nok optimalisert for skjermen? Har ikke apple fikset på dette?


Jeg kjøpte den siste utgaven av 13" og da var den ikke optimalisert. Dette var i mars. Har fulgt litt med og googlet litt rundt, og det ser ikke ut til at dette er fikset ennå. Det hender at noen påstår at de har funnet en fix, men det viser seg ofte en kort stund etterpå at det ikke var det likevel.

I mitt tilfelle gikk jeg fra 13" Air til 13" retina og gledet meg skikkelig. Men det tok ikke lang tid før jeg bestemte meg for å selge den og gå tilbake til nyeste 13" Air. Når kommer det jo sannsynligvis en ny 13" retina i løpet av høsten, så får en jo håpe at den er noe bedre.[/quote]

Er du godt fornøyd med din nye air? Hva slag typer oppgaver bruker du den til, og er den kjapp og grei?

Hvilken konfigurasjon valgte du?
medlem i 128 måneder
 

Re: Macbook pro Retina

Innleggav T.B.Hansen » fre 02.08.2013 18:59

Apple hevder at Mac OS og alle Apple-programmer som følger med, støtter Retina. Men programvare fra andre produsenter gjør det ikke nødvendigvis, og noen av de som gjør det, må oppdateres.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 


Returner til Ny på Mac / Bestilling og kjøp av Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron