MBA 13 vs MBP 12

MBA 13 vs MBP 12

Innleggav marjuicefr » ons 14.08.2013 13:46

Hei! Jeg har bestemt meg for å kjøpe Mac (mitt første kjøp) og lurer på hvilken jeg skal velge, det står i mellom:

Macbook Air 2013, 13" 1,3 GHz, 128 gb Flash storage, 4 gb ram
Macbook Pro 2012 (ikke retina) 13" 2,5 GHz, 500 gb HD, 4 gb ram.

Ordinær pris ligger på ca samme, men hvordan er ytelsesforskjellen osv?
Skal bruke den til skolearbeid og vanlig nettsurfing for det meste, men også film og HD streaming via HDMI til tv (tv2sumo etc)

Hvilken bør jeg velge?
På forhånd takk!
medlem i 127 måneder
 

Re: MBA 13 vs MBP 12

Innleggav Wavelength » ons 14.08.2013 14:46

Siden det er skolearbeid: MBA.
MBA er mye lettere og mer mobil enn en vanlig MBP 13". Det vil også oppleves mye raskere siden den har SSD.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: MBA 13 vs MBP 12

Innleggav Hilde Haa » ons 14.08.2013 14:50

Ett moment du må tenke på er at MBP mid-2012 er lett oppgraderbar på SSD- og RAM-siden, mens MBA 2013 ikke er det. Der må du bestemme deg for hva du trenger også på sikt når du kjøper. Vet du det?

Du bør derfor i alle fall gå for max RAM (8 GB) ved kjøp av MBA, og rimelig sikkert en 256 GB SSD dersom du ikke ønsker å være en smule lagringshandikappet og bruke ekstern HDD til det meste.

Fordelen med MBA 2013 er betydelig raskere wifi (når enkelte barnesykdommer er ryddet av veien fra Apples side), lavere vekt og lengre batteritid.

Ellers så er vel MBP'en merkbart bedre på tunge prosesseringsoppgaver, spesielt på områdene foto (bildebehandling), film (redigering, konverteringer o.l.). Spesielt om du gjør som jeg gjorde med min MBP mid-2012 for noen måneder siden og setter inn en SSD og oppgraderer til 8 GB RAM :)

Brukerens avatar
medlem i 131 måneder
 

Re: MBA 13 vs MBP 12

Innleggav marjuicefr » lør 17.08.2013 14:55

Takker for svar! Men kan man ikke oppgraderefra 128 HDD på MBA senere?
medlem i 127 måneder
 

Re: MBA 13 vs MBP 12

Innleggav petrus764 » lør 17.08.2013 14:57

Jo, men det krever en spesiell type SSD. Men det er noe du får kjøpt og spesielt vanskelig er det ikke.

Jeg ville uten tvil gått for MBA 13", den har haswell som gir bedre ytelse vs strømforbruk, har vesentlig kraftigere skjermkort, raskere wifi, mye bedre oppløsning og halvparten så feit.

Spør du meg er MBP 13" en dårlig maskin til prisen, skjermoppløsningen alene er så dårlig at den ikke er verdt pengene.

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: MBA 13 vs MBP 12

Innleggav ameja » lør 17.08.2013 19:18

Jeg synes kanskje du er litt for kategorisk her, Petrus..

MacBook Air 2013 er fra Apples side laget for ikke å oppgraderes. RAM-brikkene er loddet fast til moderkortet, og selv om MBAs SSD med det helt nye PCIe-grensesnittet er en modul så er den ikke ment å skulle oppgraderes.

At du med endel fikling KAN gjøre det er imidlertid en annen sak. Jeg regner imidlertid med at garantien ryker da. Og pr. i dag så vet i all fall ikke jeg om noen leverandører som tilbyr SSD'er med PCIe-grensesnitt for oppgradering av MBA?

Skjermen på MBA er vel i grunnen den samme som på MBP non-retina fra 2013? Det er ikke en retinaskjerm, og det har vært endel reviews på MBA 2013 som kritiserer skjermen. At den ikke er av det kalibret man forventer av 2013-modeller. Jeg tror ikke du ser forskjell på skjermen på MBA 2013 og MBP non-retina mid-2012.

Jeg mener også som Hilde Haa at MBP kan sies å være et tryggere kjøp med tanke på at du kan oppgradere i større grad. MBP kan ta opptil 16 GB RAM, mens MBA max tar 8 GB og det må i motsetning til hva som er tilfellet for MBP bestilles når du kjøper den, hvis ikke er det for sent og du får garantert svi for det senere (tregere maskin). Dessuten er det verdt å merke seg at RAM er betydelig dyrere pr. GB når du kjøper den i maskinen hos Apple eller leverandør enn den er når du kjøper til løs RAM for å sette inn i MBP senere.

For SSD oppgradering så er det en lek på MBP, og det finnes et utall SSD'er for det formålet på markedet. Jeg har ikke sett noen for MBA 2013. De kommer selvsagt, men du må da forvente at prisen er ganske høy. Til gjengjeld så er SSD med PCIe-grensesnitt en god del raskere enn de SSD'er som er på markedet i dag.

Alt i alt så er det etter mitt syn ingen av dem som helt åpenbart peker seg ut som best. Det kommer an på dine behov.

-Kommer du til å trenge tyngre regnekraft?
-Trenger den å være veldig portabel, dvs tar du den med til skolen hver dag eller blir den sittende hjemme mesteparten av tiden?
-Har du penger til å kjøpe en MBA med 8 GB RAM og minst 256 GB SSD med det samme?
-Er det ok å bruk en ekstern harddisk til mye av lagringen?

Mange vurderinger - ikke bare den ene som for mange her i forumet er å skaffe seg det nyeste av Mac, uansett! (ikke et stikk til deg, Petrus! Jeg ser du ofte er veldig objektiv i så måte :) )

Brukerens avatar
medlem i 180 måneder
 

Re: MBA 13 vs MBP 12

Innleggav petrus764 » lør 17.08.2013 22:34

Ingen av laptopene til Apple har de siste årene vært ment for å etteroppgraderes fra brukerens side. Det er lenge siden apple ditchet clipon-batteriet som var på første generasjon unibody til et lukket kabinett. Det er en grunn til at de ikke bruker standard philips #00-skruer lenger. Apple vil ikke at folk skal skru opp maskina si.

Det er ikke noen forskjell på å bytte disk i en MBP og en MBA hva garanti angår, du har uansett lovfestet reklamasjonsrettet som strekker seg vesentlig lenger enn ett år begrenset garanti.

Samsung er allerede ute med PCI-E-SSDer for OEMer, det er mao. neppe lenge til disse kan kjøpes. I tillegg jobber nok OWC på spreng for å lage tilsvarende disker, da de har bygd seg opp et solid rykte som leverandør av 3. parts SSDer for alle tidligere MBA-generasjoner.

Skjermen på MBA og MBP er ikke den samme. Det er stor forskjell på 1280 800 (som MBP har) og 1440 900 (som MBA har). For å være helt ærlig er MBP sin oppløsning så dårlig at det er vanskelig å få gjort noe som helst konstruktivt. 1280 800 -> 1440 900 er som oppgraderingen 1366 768 -> 1600 900 som er mer kjent i PC-verdenen, og det er himmel og hav i forskjell, det ekstra arbeidsområdet betyr veldig mye. Personlig føler jeg meg innestengt på en MBP fordi arbeidsområdet er så lite.

Det stemmer at MBA dessverre ikke kan konfigureres med så mye RAM som det MBP kan, men den raske SSDen veier opp ganske mye i lynrask cache på disk.

Da sitter man fremdeles igjen med en mer moderne maskin, dobbelt så bra skjermkort, ekstremt god batterilevetid, bedre skjerm, raskere disk og den er bare halvparten så feit. Personlig har jeg aldri likt MBP 13", maskina er alt for tjukk til at den føles spesielt behagelig å bruke. Over tid får du merker på hendene etter den skarpe kanten.

Det MBP har på sin side er optisk drev, firewire og ethernet (finnes både USB og TB-adapter for air), lavere pris, og muligheten for tregere men mer lagringskapasitet. Spør du meg er det et enkelt valg mellom de to.

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: MBA 13 vs MBP 12

Innleggav Valotunk » lør 17.08.2013 23:00

Kan ikke annet enn si meg helt enig med Petrus.

MBP 13" har jeg lenge følt at har vært utdatert og lite prioritert av Apple. Jeg tror neppe de kommer til å holde liv i denne veldig mye lenger.

Bare skjermoppløsningen er for meg nok til at det ville vært en helt uaktuell modell. Jeg hadde samme oppløsning på min hvite Macbook for 6 år siden.
medlem i 198 måneder
 

Re: MBA 13 vs MBP 12

Innleggav marjuicefr » søn 18.08.2013 15:52

Tror jeg bikker mot MBA! Skal ha i7 prossesor og maks ram, spørsmålet er om 128GB blir nok?
medlem i 127 måneder
 

Re: MBA 13 vs MBP 12

Innleggav Fiskepudding » søn 18.08.2013 16:54

MBP er overmoden for oppgradering. Jeg ville ventet 3-4 uker og sett om det kommer ny MBP i slutten av måneden med oppgradert CPU, trådleøstnett etc.
Liker godt størrelsen på MBA, men er litt skeptsisk pga begrensede muligheter for oppgraderinger, og går man for fullt minne på MBA o en stor SDD blir det en svært dyr maskin.
Kjøper du en MBP nå tror jeg du vil irritere deg pga at mest sannsynligvis vil oppgraderingen gi mye lenger brukstid på batteri.

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Re: MBA 13 vs MBP 12

Innleggav Romy » søn 18.08.2013 20:08

MBA har betydelig bedre skjerm, er mer portabel, og raskere (pga SSD). Men personlig har jeg ikke erfart at det er så mye fordeler med mer RAM enn 4 GB. Det er heller ikke nødvendig med noen i7-prosessor. Sats heller på en 256 GB HD, og gå for enkleste (og billigste) konfigurasjon.
medlem i 153 måneder
 

Re: MBA 13 vs MBP 12

Innleggav geirill » søn 18.08.2013 21:39

Kjøp i7 8gb ram og større disk. Maskinen skal vare lenge;)

Jeg har denne maskinen, perfekt som skolemaskin.
Der jeg utdanner meg har vi endel programmer som ikke støtter Mac, da er det greit med mer disk plass og ram, så jeg kan bruke paralells desktop med Windows 7.


Jeg har vært bruker av Windows i 15år, jeg kommer aldri til å gå tilbake. Har kun Windows inne fordi jeg må!

Lykke til med valget;)

Jeg ville nok ikke kjøpt en maskin med så gammel teknologi som mbp har nå.
Det gir lite for pengene
medlem i 181 måneder
 


Returner til Ny på Mac / Bestilling og kjøp av Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]