Oppgradert mba 11 eller ikke

Oppgradert mba 11 eller ikke

Innleggav ZeppeZ » fre 06.12.2013 22:58

heisann!

Aldri hatt en mac før, men etter å ha startet på BI, har jeg ikke lov til å ha noe annet... :: D

Det jeg lurte på var om jeg skulle kjøpe standard modellen av MBA 11 eller oppgradere den?(i7, 8gb og 256gb ssd)
Grunnen til jeg vurderer MBA 11 og ikke MBA13 og evt rMBA13 er fordi den er liten og hendig, og passer da perfekt til å ha med seg til og fra skolen, se på film i senga osv

Regner med basismodellen fungerer fett til skole saker(word og youtube) og filmer i 720p ?
Liker tanken av å ha en pc og ikke en stasjonær og en bærbar..
Så hvordan vil den oppgraderte modellen av MBA 11"(i7, 8gb og 256gb) fungere til enkle spill tilkoblet en 27" skjerm?

Tenker da på spill som:
CS:GO, League of Legends, World of Warcraft, EVE Online.
og hvordan vil den fungere med nyere spill som evt BF3/4 osv?
Krever heller spillbarhet(fps) fremfor high/ultimate grafikk

Oppsettet jeg vurderer er:
Macbook Air 11" i7, 8gb and 256gb
Belkin Thunderbolt express dock
Henge Dock til MBA 11"
27" ekstern skjerm
Ekstern HDD for ekstra lagringsplass

Takker for alle svar!
Blir forhåpentligvis en heldig eier av en my mac om ikke alt for lenge :-D
medlem i 123 måneder
 

Re: Oppgradert mba 11 eller ikke

Innleggav hanharal » lør 07.12.2013 0:22

Det er en Intel HD 5000 GPU så du kan jo søke på denne.

http://anandtech.com/show/7085/the-2013 ... w-13inch/4 og http://anandtech.com/show/7085/the-2013 ... w-13inch/5 for å se grafikktesting.
medlem i 158 måneder
 

Re: Oppgradert mba 11 eller ikke

Innleggav quantum » lør 07.12.2013 12:09

Skal du ha Air holder jeg med deg i å velge 11', går du opp til 13' er det fristende å velge Pro med høy oppløsning isteden. 11' er nesten like liten som en iPad og jeg bruker min daglig til tung utvikling med ekstern skjerm, og vipper den fram på vei til og fra jobb for å lese, like enkelt som en iPad. 11' er glimrende på bussen, kafe, forelesningssal osv. Det går fint an å få unna en bit jobbing på den lille skjermen også, men hvis du i tillegg skal sitte på f.eks. lesesal eller andre steder og jobbe over lengre tid uten å koble til ekstern skjerm vil det være bedre for deg med en 13'. Med retina-skjerm blir også filmopplevelsen på senga bedre. 13' MBP kjøper deg dog ikke helt fri fra behov for ekstern skjerm den heller, og sammenlignet med 11' er det definitivt mer å drasse på.

Om MBA 13' vil være et godt kompromiss eller faller mellom to stoler her tror jeg er veldig individuelt, vi har en 13' Air i hus også som ikke er noe for meg. Jeg er en one-device-guy, jobb-pc'n står ubrukt under pulten og iPad'en er forvist til toalettet og får ellers bare være med ut når jeg trenger navigasjon.

Siden det ikke er noe alternativ å oppgradere MBA i ettertid må du gjøre det nå.

256SSD høres rimelig ut, trenger du enda mer vil det trolig være til ting som filmsamling osv. som du også fint kan ha liggende på en ekstern disk. Alternativt - siden du høres ut som du er vant til Windows - kan du konfigurere dual boot (Macbook er en ypperlig Windows-laptop), eller kjøre Windows virtuelt med Parallells, VMWare eller VirtualBox. Da vil jeg anbefale 512GB.

8GB RAM - anbefales uansett. Med mindre du vet du aldri kommer til å gjøre noe minnekrevende, og er komfortabel med at maskinen blir "ukurant" på bruktmarkedet. Maskinen vil med 4GB måtte swappe til disk isteden, og med SSD er ikke det fullt så treigt som med vanlig spinnedisk. 8GB er på en måte standarden i dag, skal du kjøre Windows virtuelt er det et must.

CPU - her er det vel sånn at å bytte fra nest-øverste til øverste hylle koster kjetting, gir minimal ytelsesforbedring og økt strømforbruk. i7, men ikke høyest cpu-frekvens kan være fornuftig. Litt avhengig av hva du skal gjøre og hvor lang livssyklus du ønsker at maskinen skal ha.
medlem i 134 måneder
 


Returner til Ny på Mac / Bestilling og kjøp av Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron