Trenger en oppklaring i hvor bildene ligger på harrdisken?

Trenger en oppklaring i hvor bildene ligger på harrdisken?

Innleggav applegeek » man 09.12.2013 23:43

Hei.

Er helt ny på mac og prøver og sette meg inn i dette. Dette ble litt mere vanskeligere enn jeg hadde regnet med :)

Jeg har satt i en minnebrikke og dratt bilder direkte over i iphoto, det som jeg ikke forstår er at jeg ikke finner bildene inne på harrdisken, så jeg prøvde å slette bildene jeg la til i iphoto og da ble det klargjort mere plass på disken.
Derfor ser det ut som dem fysisk ligger inne i iphoto og dem ikke synes på disken?
Synes det er merkelig..

Det jeg lurer på er hvorfor jeg ikke finner en og en bildefil inne på disken en plass når dem ligger i iphoto?

Skal kvitte meg med pcen og ta backup, da er det kanskje greiest og kopiere over alle bildemappene og legge dem i egene mapper rett inn på mac disken istedenfor iphoto?
Spørsmålet da er om jeg da legger disse bildene over fra harrdisken og i iphoto, om det da ligger dobbelt opp på disken?

Takker så mye for svar.
medlem i 163 måneder
 

Re: Trenger en oppklaring i hvor bildene ligger på harrdisken?

Innleggav Lars A. Gundersen » man 09.12.2013 23:56

applegeek skrev:Det jeg lurer på er hvorfor jeg ikke finner en og en bildefil inne på disken en plass når dem ligger i iphoto?

Fordi de ligger i iPhoto, ett og ett bilde. :-)

iPhoto samler alle bildene den får importert i en mappe som ikke i utgangspunktet ser ut som en mappe, men er den. Den heter iPhoto Library og ligger i bilde-mappen din. Tanken er at du skal slippe å forholde deg til bildefiler. iPhoto organsierer for deg og gir deg det beste grensesnittet for å se på bildene uansett, så hvorfor skal du også se dem som filer i Finder?

Fra iPhoto kan du redigere, dele og slippe og dra bilder av hjertens lyst, så….

Hvis du absolutt MÅ se på de bildefilene som iPhoto samler, kan du høyreklikke på iPhoto Libray of velge 'Show Package Contents'.

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Trenger en oppklaring i hvor bildene ligger på harrdisken?

Innleggav Mumle » tir 10.12.2013 9:56

Mitt råd er at du legger inn alle bildefilene dine i Iphoto og bruker programmet til rydde opp. Det er veldig greit.
hvis du vil bli mer proff kan du gå over til Aperture etterhvert. Det leser Iphotobibliotekene.

Men du trenger backup uansett. derfor ville jeg gjort det sånn:
1. Brent eller kopiert en langtidsbackup av bildebiblioteket fra PC-en uten å endre det, og lagt kopien på et trygt sted.
2. Overført alle bilder til Iphoto.
3. Slettet PC-en og solgt den.
medlem i 220 måneder
 

Re: Trenger en oppklaring i hvor bildene ligger på harrdisken?

Innleggav Hertis » ons 11.12.2013 11:24

Det der er et "evigvarende" problem. Byttet selv til Mac for vel ett år siden og liker og ønsker å ha en mappestruktur over bildene mine, sortert på dato for når bilde er tatt.
Har vel egentlig helt gått vekk fra Iphoto da det i mine øyne blir et sammensurium av datoer/bilder og det "idiotiske" hendelser som det blir kalt.
Jeg overfører bilder til mapper som jeg selv oppretter med dato og ønsket navn.

Eller bruker jeg Adobe Bridge og Photoshop for å finne fram til bilder samt redigering.
Bruker Iphoto til å bestille fotobøker og kalendere. Da importerer jeg kun de bildene jeg skal bruke til Iphoto.
medlem i 138 måneder
 

Re: Trenger en oppklaring i hvor bildene ligger på harrdisken?

Innleggav Mumle » ons 11.12.2013 12:21

I mappa "Masters" i iphoto Library ligger alle bildene pent ordnet etter år, måned og dato.
Det gjør iphoto automatisk for deg.
Du må høyreklikke på Iphoto Library og åpne innholdet i pakka for å se det.
Selv synes jeg dette mappesystemet er for detaljert, så jeg bruker iphotos brukergrensesnittet til all redigering.
Hendelsene kan man kutte ut ved å klikke på "bilder" oppe til venstre i stedet.

Men iphoto er ikke noe proffprogram, og smaken er som baken.
Det fins en mengde gode alternativer der ute. Prøv dem.
medlem i 220 måneder
 

Re: Trenger en oppklaring i hvor bildene ligger på harrdisken?

Innleggav RadioRadio » ons 11.12.2013 15:32

Marker de aktuelle bildene i iPhoto, gå til file/arkivmenyen og velg "reveal in Finder/vis i Finder." Så er du der.
medlem i 162 måneder
 

Re: Trenger en oppklaring i hvor bildene ligger på harrdisken?

Innleggav applegeek » ons 11.12.2013 19:05

Takk for svar som gjorde at jeg fant filene på disken :)

Ser den med at det ikke er nødvendig å se filene, blir litt annerledes en hva man er vant til, føler bare at jeg har bedre forståelse og oversikt om jeg legger dem i egene mapper som er sortert igjennom årstall. Men nå som jeg vet hvor dem ligger så kan jeg likegodt bare ha dem på en backup disk også bare dra dem over i iphoto.

Da har vi ihverfall fått avklart at bildene ligger fysisk inne på disken og ikke bare i iphoto.
Så da blir smaken som baken, om man vil bruke iphoto eller føle at man har mere oversikt over hvor dem ligger på disken når man selv legger dem der i egene mapper, men om jeg legger over på disk selv også åpner dem i iphoto så vil dem ikke lagre seg 2 ganger?

Et kjapt spørsmål til, jeg har googlet og lest forskjellige meninger med antivirus programmer, hva anbefaler dere? Er det et antivirus program på apple store som er verdt pengene? Evnt andre steder jeg kan kjøpe?
Eller er det falsk trygghet pga man ikke kan få virus på mac?
medlem i 163 måneder
 

Re: Trenger en oppklaring i hvor bildene ligger på harrdisken?

Innleggav Lars A. Gundersen » ons 11.12.2013 22:45

applegeek skrev:Et kjapt spørsmål til, jeg har googlet og lest forskjellige meninger med antivirus programmer, hva anbefaler dere? Er det et antivirus program på apple store som er verdt pengene? Evnt andre steder jeg kan kjøpe?
Eller er det falsk trygghet pga man ikke kan få virus på mac?


Whoa! Ingen sier at Mac ikke KAN få virus. Spørsmålet er om det er stor nok sjanse til å gjøre Anti-virus programmer nødvendige, veid opp mot de eventuelle problemene det gir og pengene det koster (om noen).

Hva man lander på der kommer vel an på hvor lite man følger med på fora som dette, hva slags vaner man har online og hvor mye sunn fornuft man bruker i sin omgang med det digitale.

Når det er sagt så er trusselbilde på Mac er mye mindre enn f.eks. på WIndows, og jeg tror nok mange av dem som frekventerer dette forum ikke har anti-virus installert, og vi klarer oss helt greit med litt sunn fornuft og skepsis.

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Trenger en oppklaring i hvor bildene ligger på harrdisken?

Innleggav njadve » tor 12.12.2013 11:39

For de som ønsker å ha egen mappestruktur kan det nevnes at iPhoto gir deg mulighet til det også. Gå inn i Valg og huk bort at iPhoto skal organisere bildene for deg. Da kan du lage din egen mappestruktur, legge bildene der og importere inn i iPhoto. Da kan du bruke iPhoto til redigering, fremvising osv. av bilder fra din egen struktur...

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Trenger en oppklaring i hvor bildene ligger på harrdisken?

Innleggav Gutten i Røyken » søn 15.12.2013 13:40

Det der er et "evigvarende" problem. Byttet selv til Mac for vel ett år siden og liker og ønsker å ha en mappestruktur over bildene mine, sortert på dato for når bilde er tatt.
Dette gjør man i iPhoto, ikke manuelt! Lag smartalbum, bruk tags, det finnes ingen grenser for hvordan man vil sortere i iPhoto.

Har vel egentlig helt gått vekk fra Iphoto da det i mine øyne blir et sammensurium av datoer/bilder og det "idiotiske" hendelser som det blir kalt.
Jeg overfører bilder til mapper som jeg selv oppretter med dato og ønsket navn.
Slike som deg trenger faktisk ikke en datamaskin, hent deg en Playstation, holder i massevis. Bruk uendelig lang tid på å sortere bilder manuelt! Jeg bare rister på hodet, latterlig! Rett og slett latterlig!
medlem i 125 måneder
 

Re: Trenger en oppklaring i hvor bildene ligger på harrdisken?

Innleggav bzzlink » søn 15.12.2013 14:25

Nå synes jeg du var litt krass :)

Utdaterte måter å lagre og finne igjen på er ikke latterlig. De er bare utdaterte

Mappe system er ikke noen god måte å finne igjen bilder på, for det fungerer kun mens man husker navngiving og logikk. Når man skal 10 år tilbake, så er det ikke lett å komme på hva man synes var logisk på den tiden.

Tagg bilder med sted, menneskene i bildet, dato og en beskrivelse av situasjonen.

Eneste måte å finne igjen bilder senere
medlem i 192 måneder
 

Re: Trenger en oppklaring i hvor bildene ligger på harrdisken?

Innleggav trydl » søn 15.12.2013 15:14

Og det interessante er at all denne taggingen gjør iPhoto automatisk (unntatt beskrivelse av situasjonen). Tar du bilde med et moderne kamera (eller en telefon) legges posisjonsdata automatisk inn, dato lagres automatisk, og hvis det er kjente ansikter i bildet tagger iPhoto det også uten at du behøver gjøre noe som helst.
medlem i 249 måneder
 

Re: Trenger en oppklaring i hvor bildene ligger på harrdisken?

Innleggav Snire » søn 15.12.2013 22:18

En annen mulighet er å ha sin egen mappestruktur og bruke Googles Picasa for å se og redigere bildene.
Link: http://picasa.google.com/intl/no/

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 


Returner til Ny på Mac / Bestilling og kjøp av Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron