Macbook Air

Macbook Air

Innleggav A-M09 » tor 26.12.2013 15:54

Hei,
Jeg vurderer å kjøpe en Macbook Air. Jeg har ikke tenkt til å bruke den til noe spilling, men har en del bilder jeg vil lagre på den og gjør enkle redigeringer. Bildene kan være litt store. Ellers skal den bare brukes til "vanlig" bruk.

Det jeg lurer på, er om jeg bør gå for Macbook Air 13" med;

1,3 GHz tokjerners Intel Core i5 prosessor
Turbo Boost opptil 2,6 GHz
Intel HD Graphics 5000
4 GB hukommelse
256 GB flashlagring1

Eller Macbook Air 13" med;

1,3 GHz tokjerners Intel Core i5 prosessor
Turbo Boost opptil 2,6 GHz
Intel HD Graphics 5000
4 GB hukommelse
128 GB flashlagring1


Eller bør jeg kanskje ikke kjøpe Air i det hele tatt? Er det Pro som er tingen?

Takker for svar!
medlem i 123 måneder
 

Re: Macbook Air

Innleggav Voodoosurf » tor 26.12.2013 15:58

Air er "tingen" men gå for 256 ssd.
Har du råd så max opp specen.

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Macbook Air

Innleggav hanharal » fre 27.12.2013 0:46

Min anbefaling er følgende:

1. Oppgraderer til 8Gb RAM

Har du mer penger?

2. Oppgraderer til 256Gb SSD

Har du mer penger?

3. Ta med kjæresten på restaurant

Har du mer penger?

4. Løs all fattigdomsproblem i verden

Har du mer penger?

5. Oppgraderer CPU
medlem i 159 måneder
 

Re: Macbook Air

Innleggav Valotunk » fre 27.12.2013 0:59

Forskjellen på de to maskinene du nevner er lagringskapasitet. Det er det igrunn bare du selv som kan svare på i forhold til hvilket behov du har.

Sett bort ifra det er ditt spørsmål besvart i forrige innlegg, men jeg gjentar; Oppgrader RAM.
medlem i 198 måneder
 

Re: Macbook Air

Innleggav A-M09 » lør 28.12.2013 18:21

Jeg har virkelig LITE peiling på mac og elektronikk generelt. Såå.. Hva er forskjellen på Ram og SSD? :P
medlem i 123 måneder
 

Re: Macbook Air

Innleggav Valotunk » lør 28.12.2013 19:15

SSD er kort fortalt tilsvarende harddisk. Dvs. lagringsplassen på maskinen. Det er der operativsystemet ligger og der du lagrer dokumenter/data. SSD er imidlertid en annen teknologi uten fysisk bevegelige deler, i motsetning til den tradisjonelle harddisken med spinnende plater og lesehoder. Større SSD gir mer plass til bilder, musikk, filmer eller hva du måtte ha av ønske og behov for å ha lagret på maskinen.

RAM er "arbeidsminnet" til maskinen. Kjapt og galt forklart er det der data/informasjon befinner seg imens det bearbeides. Mer RAM gir bedre ytelse.
medlem i 198 måneder
 

Re: Macbook Air

Innleggav A-M09 » søn 29.12.2013 1:04

Okei. Tusen takk for alle svar!! :) Nå er jeg litt bedre forberedt til kjøp av mac! :P
medlem i 123 måneder
 

Re: Macbook Air

Innleggav Lost » søn 29.12.2013 8:24

Ram er oppskrytt, SSD er ikke! Kjøp en maskin med så mye SSD du har råd til! Det er mitt råd, minimum 256 GB!
medlem i 216 måneder
 

Re: Macbook Air

Innleggav Valotunk » man 30.12.2013 2:41

RAM er langt fra oppskrytt. Det er erfaringsmessig kjent gjennom en årrekke som den enkleste og mest ytelsesforbedrende oppgraderingen en kan gjøre med en datamaskin. Uavhengig av maskin og operativsystem.

Større SSD påvirker på ingen måte ytelse, det gir kun mer plass til lagring.

Når det gjelder Macbook Air og eventuelt andre datamaskiner i samme formfaktor er oppgradert RAM fra fabrikk den beste oppgraderingen en kan gjøre. RAM kan på slike maskiner IKKE oppgraderes i etterkant. SSD kan.
medlem i 198 måneder
 


Returner til Ny på Mac / Bestilling og kjøp av Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]