iPhoto/Finder - forvirret

iPhoto/Finder - forvirret

Innleggav olafsrud » søn 05.01.2014 10:46

Hei,

Jeg har nettopp blitt en glad bruker av iMac. Fantastisk:-) Jeg har nå importert 40k bilder fra ekstern harddisk. Disse havner i iPhoto, og jeg vet at de også havner under "Masters" i Finder. Mitt spørsmål er som følger:

Når jeg ønsker å slettes uønskede bilder skjer det ingen "oppdatering" noen av veiene. Sletter jeg i iPhoto forblir filen i Finder, og sletter jeg i Finder forblir filen i iPhoto.

Finnes det en måte å oppdatere en av veiene? Jeg ønsker i utganspunktet å slette bilder iPhoto og bildene som da slettes jeg skal SLETTES fra harddisken.

How? Håper på raskt svar!

Mvh
SMO
medlem i 122 måneder
 

Re: iPhoto/Finder - forvirret

Innleggav Anders0077 » søn 05.01.2014 11:54

Hei, kanskje ikke noe svar, men har du husket å tømme papirkurven inne i Iphoto etter du har slettet bildene?


Anders

Brukerens avatar
medlem i 181 måneder
 

Re: iPhoto/Finder - forvirret

Innleggav Ugland » søn 05.01.2014 14:52

hehe...

Jeg hadde 1707 biler i iphoto papirkurv... :)
medlem i 124 måneder
 

Re: iPhoto/Finder - forvirret

Innleggav olafsrud » søn 05.01.2014 15:27

Takk for raskt svar. Det var nytt for meg dette - men med kyndig hjelp hjalp det.

Jeg har forstått at jeg nå skal jobbe i iPhoto, og ikke i Finder. Jeg ser at når jeg sletter noe i iPhoto OG tømmer søpla så forsvinner den fra Finder. Jeg har derimot blitt anbefalt å kjøpe Aperture.

Jeg har et siste spm: HVIS jeg velger å jobbe i Finder (f.eks for å slette mange filer raskt), hva er da riktig valg for å oppdatere bibliotet korrekt?

Mvh
SMO
medlem i 122 måneder
 

Re: iPhoto/Finder - forvirret

Innleggav japasu » søn 05.01.2014 17:36

Du skriver det selv...
IKKE jobb i finder:)
Det vil bli krøll av det og bilder i iPhoto som bare er thumbnails uten bildefiler. Dette var (og er) min største frustrasjon etter overgang til Mac, men det er jo faktisk ingen reelle behov for å jobbe med bildene i finder dersom man bruker iPhoto (hmm, slike påstander blir det fort diskusjon av).

Aperture gir deg mer avanserte redigeringsmuligheter, men jeg liker iPhoto bedre til katalogisering. iPhoto og Aperture kan benytte samme bildebibliotek...

Brukerens avatar
medlem i 191 måneder
 

Re: iPhoto/Finder - forvirret

Innleggav olafsrud » søn 05.01.2014 22:00

Takk. Case closed:)

Mvh
SMO
medlem i 122 måneder
 


Returner til Ny på Mac / Bestilling og kjøp av Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron