Jeg skal kjøpe meg Mac.. hvem bør jeg velge?

Jeg skal kjøpe meg Mac.. hvem bør jeg velge?

Innleggav Bullmac » tir 07.01.2014 11:16

Hei folkens
Jeg er ny her på forumet

Jeg skal selge min gamle amerikaner på 4 hjul til en ny amerikaner som har epletegn på seg.

Men så lurer jeg på hva jeg skal kjøpe av produkt?
Jeg har kanskje 25000kr til disp.

Jeg har Apple tv, 2 iphoner og en mac pro 13" (kjærringa sin)

Så nå har jeg lyst på min egen mac datamaskin.. Jeg liker å se på en stor skjerm så da regner jeg med att mac pro blir for liten

så da står det i mellom iMac eller Mac mini
Hva anbefaler dere?.. jeg har flatskjermer og HD tv'r i massevis så ser egentlig ikke behovet med en iMac, men samtidig så er denne mye sterkere enn en Mac mini også er det jo denne retina skjermen da :bitchin: .

Hva er fordeler/ulemper med dem?
Hva kan synkroniserer med hva jeg allerede har?
Hva mangler/har dem ekstra sammenlignet med hverandre?
Jeg vil gjerne ha mest for pengene.
Og jeg vil ha noe som er up to date.
Bor i skogen så har desverre svakt med internett men funker til noe..
Maskinen kommer til å bli brukt som arbeidsstasjon og The Sims 4
Tusen takk for svar :)

Brukerens avatar
medlem i 123 måneder
 

Re: Jeg skal kjøpe meg Mac.. hvem bør jeg velge?

Innleggav Gutten i Røyken » tor 09.01.2014 5:07

Hvem? Tjaaaa…kommer an på arbeidsoppgaver. Hva med Playstation 1? Han er visstnok litt av en råtass!
medlem i 126 måneder
 

Re: Jeg skal kjøpe meg Mac.. hvem bør jeg velge?

Innleggav ggt667 » tor 09.01.2014 8:27

[quote="Bullmac"]Hva kan synkroniserer med hva jeg allerede har?
Hva mangler/har dem ekstra sammenlignet med hverandre?
Jeg vil gjerne ha mest for pengene.
Og jeg vil ha noe som er up to date.
Maskinen kommer til å bli brukt som arbeidsstasjon og The Sims 4[/quote]
[url="http://www.apple.com/mac-mini/"]MacMini[/url] Server eller [url="http://www.apple.com/mac-pro/"]MacPro[/url] om du er instilt på å benytte en av de mange flatskjermene dine.

iMac om du vil ha noe separat.

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Re: Jeg skal kjøpe meg Mac.. hvem bør jeg velge?

Innleggav jerry.c.bush » tor 09.01.2014 10:00

Kjøp en passende bærbar Mac og kjøp gjerne en Apple TV til så du har flere. Da kan du speile hele maskinen til TV og får stor skjerm. Da styrer du maskinen med eksternt tastatur og mus.
Du sier også lite om HVA du skal bruke maskinen til annet enn Sims. En arbeidsstasjon kan være så mangt. Redigere bilder (Photoshop), redigere film, bruke skriveprogram, regneark...? Forskjellige krav av maskinvare for de forskjellige arbeidsoppgaver så en liten utdyping hadde vært flott for å kunne si noe mer.
Kan jo være at du klarer deg med en 13" Air til 8590,-. Da kan du kjøpe mange Apple TV og ekstern lagring for det du bruker på en dyrere maskin som du kanskje ikke trenger.

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: Jeg skal kjøpe meg Mac.. hvem bør jeg velge?

Innleggav Bullmac » tor 09.01.2014 10:47

jerry.c.bush skrev:Kjøp en passende bærbar Mac og kjøp gjerne en Apple TV til så du har flere. Da kan du speile hele maskinen til TV og får stor skjerm. Da styrer du maskinen med eksternt tastatur og mus.
Du sier også lite om HVA du skal bruke maskinen til annet enn Sims. En arbeidsstasjon kan være så mangt. Redigere bilder (Photoshop), redigere film, bruke skriveprogram, regneark...? Forskjellige krav av maskinvare for de forskjellige arbeidsoppgaver så en liten utdyping hadde vært flott for å kunne si noe mer.
Kan jo være at du klarer deg med en 13" Air til 8590,-. Da kan du kjøpe mange Apple TV og ekstern lagring for det du bruker på en dyrere maskin som du kanskje ikke trenger.


Jeg har erfaring med att bærbare blir fort varme hvis de står å lader samtidig som du bruker den å da blir den treg.. samtidig som att bærbar er en del svakere enn stasjonær.. ja skal bruke den til å redigere film, bilder, skriveprogram og regneark.. skal benytte den mye til laging av hjemmesider osv.. Apple TV har jeg fra før

Brukerens avatar
medlem i 123 måneder
 

Re: Jeg skal kjøpe meg Mac.. hvem bør jeg velge?

Innleggav rungrona » tor 09.01.2014 10:59

Sims 4 kommer i følge EA for "PC" - og da bør du vel kjøpe noe annet enn en Mac for å spille det ...
medlem i 176 måneder
 

Re: Jeg skal kjøpe meg Mac.. hvem bør jeg velge?

Innleggav Bullmac » tor 09.01.2014 12:48

rungrona skrev:Sims 4 kommer i følge EA for "PC" - og da bør du vel kjøpe noe annet enn en Mac for å spille det ...


http://www.ea.com/news/the-sims-4-in-de ... pc-and-mac 8-)

Brukerens avatar
medlem i 123 måneder
 

Re: Jeg skal kjøpe meg Mac.. hvem bør jeg velge?

Innleggav ggt667 » tor 09.01.2014 16:30

Redigere bilder Acorn: http://www.flyingmeat.com/acorn/

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Re: Jeg skal kjøpe meg Mac.. hvem bør jeg velge?

Innleggav DagTC » tor 09.01.2014 19:06

Anbefaler deg å se på imac, men oppgrader til SSD! Fusion drive er også bra, men hvis du skal kjøre windows via bootcamp så tror jeg du må installere på harddisk-delen av den.

Mac mini har "antikk" grafikkløsning fra 2012 og kommer forhåpentligvis med refresh senere i år (har jo litt forhåpninger siden Apple har 30 års jubileum i år). 21" imac har Intel Iris Pro som er ganske god (visstnok tilsvarende nvidia 740m, se http://www.notebookcheck.net og videoer på youtube) mens du må opp på 27" for å få de beste grafikkløsningene (750m opp til 780m). Uten å ane hva den vil kreve vil jeg anta at det ikke skader med minst Iris pro for å spille Sims 4.

Jeg ser etter ny maskin selv som skal flyttes mellom et par-tre faste plasser, og da står det mellom en 21" imac (pluss kanskje en bæreveske for imac) eller en MBP 15".

Edit: hvis du er kjapp så kan du kjøpe maskin med 12 mnd gratis avbetaling fra Apple store til og med i morgen 10.januar. Jeg har veldig god erfaring med Apple store når det gjelder garanti. Fikk et korn på innsiden av kameralinsen, ringte Apple og ny telefon ble levert til meg dagen etter med bud for 250,-. Alternativt kunne jeg sende inn telefonen gratis og få ny tilbake etter ca en uke.
medlem i 203 måneder
 

Re: Jeg skal kjøpe meg Mac.. hvem bør jeg velge?

Innleggav kovacs » tor 09.01.2014 21:58

Bullmac skrev:Jeg har erfaring med att bærbare blir fort varme hvis de står å lader samtidig som du bruker den å da blir den treg..

Jeg har brukt bærbare Mac-er som hovedmaskiner på jobb i 14 år. Har aldri opplevd at varme er noe problem.

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 


Returner til Ny på Mac / Bestilling og kjøp av Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]