Junior ønsker seg macbook pro. Bør jeg kjøpe brukt?

Junior ønsker seg macbook pro. Bør jeg kjøpe brukt?

Innleggav helt_blank » tor 13.03.2014 22:35

I mangel på kunnskap og erfaring med mac henvender jeg meg til dette forumet, med håp om noe bistand :-)

Junior (13 år) har over lengre tid ønsket seg en macbook. Hans store lidenskap er å ta opp småfilmer med et fotoapperat og redigere dette. Til dette har han enkelte ganger fått tilgang/låne storesøsters mac (da hun er hjemm), og han har storkost seg med iMovie (heter det?)

Det siste halvåret har han spart godt opp mot 4 tusen kr, og det store ønsket er å kunne kjøpe en brukt macbook. Jeg har sagt at han ikke får lov til å bruke mer enn 5 tusen, der går grensa.

Spørsmål nr. 1
er det noen som vil anbefale/advare meg mot å satse på brukt mac?
Spørsmål nr. 2
er det noen som tenker at det ikke er verdt å bruke (mer enn?) 4-5 tusen på en bruk mac?

Konkrete alternativer.
har sett konkret på et par som er til salgs. Den første er fra 2010, det er en Macbook Pro 13.3". Det står følgende opplyst: Intel Core 2 Duo 2.4 GHz. 4 GB RAM, 128 GB SSD, OSX Mavericsk (10,9), iLife 13
står at den er litt slitt, noen merker osv. Og at batteriet ikke funker helt 100%
Pris 3500.
Alternativ nr. 2: En annen Macbook Pro (7.1), kjøpt i mai 2010. Står at den har blitt vedlikeholdt godt. Intel core 2duo prosessor, 2,4GHz, 4GB ram, 250GB lagring
Selges for 4500.

Råd mottas med den største TAKK!!
medlem i 121 måneder
 

Re: Junior ønsker seg macbook pro. Bør jeg kjøpe brukt?

Innleggav DADDY » tor 13.03.2014 23:08

;)

Godt at fedre tenker på barna.

Jeg vet ikke noe om priser på brukte maskiner, men vil heller anbefale deg en Macbook Air. Kjøp den på Elkjøp slik at du kan teste om den er kraftig nok for hans bruk.

Den er rimeligere enn en Macbook Pro, mer enn nok krefter for de fleste.

Selv foretrekker jeg alltid nytt utstyr, bruktprisene på maccer relativt stive slik at du nok kan forvente at jr. får stor del av pengene tilbake når han vil bytte den ut om 2-3 år.

Beklager at jeg ikke svarte på det du spurte om, men jeg liker tankegangen din...

Brukerens avatar
medlem i 189 måneder
 

Re: Junior ønsker seg macbook pro. Bør jeg kjøpe brukt?

Innleggav bzzlink » tor 13.03.2014 23:25

Vil anbefale å se etter en macbook air 11" eller 13" med minst 128GB SSD og minst 4GB ram og USB 3.0 porter dvs nyere enn juni 2012. Sitter selv på den samme maskinen (11") og imovie går som en drøm.

Grunnen til at jeg anbefaler en air istedenfor en eldre pro, er rett og slett levetiden du får ut av maskinen. Det skjedde mye på brikkesettene og med prisene på mac'ene i 2012.

Plass er alltid et problem når man skal redigere video på bærbar.

Finn en med USB 3.0 porter. Da kan du kjøpe en rimelig ekstern disk, som er rask nok til å redigere rett på.

De kom med USB 3.0 i midten av 2012 (juni) men sjekk det nøye.

Her er eksempel på en som er tilsalgs, ligger fler av de, så går sikkert an å prute de ned i 5000.
http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... e=47039087

Få med kvittering! Jeg er itansvarlig på en arbeidsplass med 30 pers som alle sitter på mac, det er ikke så ofte det ryker, men innimellom er det et hovedkort som gir seg.
medlem i 193 måneder
 

Re: Junior ønsker seg macbook pro. Bør jeg kjøpe brukt?

Innleggav kovacs » tor 13.03.2014 23:48

Datteren min på 13 har nettopp kjøpt seg en 2010 MacBook Pro 13" for 4000. Den måtte ha ny harddisk, så det ble litt mer, men vi er fornøyd.

MacBook Air er utmerkede maskiner og vil duge bra til guttungens bruk.

Å blåse mer enn ca 4000 på en Mac til en 13-åring bør være unødvendig. Går den i bakken er det synd om den har kostet 10-12000.

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: Junior ønsker seg macbook pro. Bør jeg kjøpe brukt?

Innleggav freddjoh » tor 13.03.2014 23:58

Ikke for å selvpromotere mitt eget salg, men jeg selger en MacBook Air til 3.500kr som er fra 2010. 4 GB RAM og 128 GB SSD, 11 tommer. Hadde vel passet ganske bra til junior?

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Re: Junior ønsker seg macbook pro. Bør jeg kjøpe brukt?

Innleggav HEFJELLS » fre 14.03.2014 2:07

helt_blank: Ser du skriver at din sønn ønsker seg en Macbook. Han har ikke vurdert en iMac? Til redigeringen kan det kanskje være behov for større skjerm? Eller kanskje er ønsket/behovet for en bærbar større. Uansett vil eg anbefale å kjøpe en så ny som mulig. Er kke så redd for selve Macen, men mer for hvordan den er brukt/behandlet. Ville også sjekket med forsikringsselskapet ditt om hva de dekker av skadet og lignende eller ikke. Kan være greit å sjekke i tilfellet uhellet skulle være ute.
medlem i 164 måneder
 

Re: Junior ønsker seg macbook pro. Bør jeg kjøpe brukt?

Innleggav Ugland » lør 15.03.2014 19:11

Imac 27" på finn.no finner du fra 5-6000...

Når han senere kjøper seg en egen bærbar macbook pro så kan Imac´en brukes som ekstern skjerm...

Er ivertfall en mulighet.

Utover dette har jeg liten peiling på mac sånn egentlig.
medlem i 125 måneder
 

Re: Junior ønsker seg macbook pro. Bør jeg kjøpe brukt?

Innleggav strukt » søn 16.03.2014 13:34

Bare ikke betal overpris for en Mac med en Core 2 Duo CPU. De er trege.

Det kan være mulig å finne en 13" MacBook Pro med i5 CPU for kanskje 4 - 5 000kr med tanke på at de koster 9200 kr ny.

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 


Returner til Ny på Mac / Bestilling og kjøp av Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]