Bytte til Macbook pro til redigering av foto

Bytte til Macbook pro til redigering av foto

Innleggav Nilsens » fre 21.03.2014 2:15

Finnes det noe bedre enn MBP (retina) til dette.`?
Har brukt Windows siden steinalderen-fikser jeg overgangen ?
Kan jeg kople til en DELL Ultra Sharp 24" skjerm ?
Våger jeg spanget ?
Finnes det noe fornuftig dokumentasjon for slike som meg som skal bytte til Mac fra PC ?
medlem i 121 måneder
 

Re: Bytte til Macbook pro til redigering av foto

Innleggav Lost » fre 21.03.2014 8:58

- Nei, ikke som bærbar.
- Selvsagt :-)
- Aner ikke.
- Ja, du vil aldri se deg tilbake ;)
- Kanskje ikke, bortsett fra en overlegen kvalitetsfølelse :wub:
medlem i 216 måneder
 

Re: Bytte til Macbook pro til redigering av foto

Innleggav Helge Hafstad » fre 21.03.2014 9:44

Skjermen burde gå helt fint dersom det ikke er en spesialkontakt som kun Dell har. Da finnes det vel uansett en overgang...:-)

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Bytte til Macbook pro til redigering av foto

Innleggav Grubasek » fre 21.03.2014 10:11

Du kan jo begynne med denne guiden; den er ikke helt ny men du får med deg det viktigste allikevel:

http://mac1.no/switch

Lykke til! :-)

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Bytte til Macbook pro til redigering av foto

Innleggav Nilsens » fre 21.03.2014 11:25

Takker for alle innspill.
Den guiden var nyttig lesning - mye mer likt Windows enn fryktet
Nå gjenstår bare å bestemme meg for hvilken Mac jeg skal kjøpe
er tross alt ca 5k i forskjell mellom de to Macbook Pro Retina utgavene som ligger
på Apple butikken.
Har ingen begrep om hvor kraftig en Mac er -
redigerer store billedfiler i Lightromm - 35 Mb ++ - så trenger litt kraft.
Stadig valg som skal taes ----
Ett spørsmål - i Windows kan man fortørre og forminske programvinduet ( over eller under 100% ) med å trykke ctrl + eller ctrl -
Er det noe tilsvarende på Mac `?
medlem i 121 måneder
 

Re: Bytte til Macbook pro til redigering av foto

Innleggav rattata12 » fre 21.03.2014 13:51

I chrome/safari du mener? Zoom? CMD og +/- :)
medlem i 174 måneder
 

Re: Bytte til Macbook pro til redigering av foto

Innleggav T.B.Hansen » fre 21.03.2014 14:06

Mitt vanlige råd til nye Mac-brukere:

Lær deg Mac-måten å gjøre ting på fra Dag 1. Om du leter etter likheter med Windows og forsøker å finne Mac-paralleller til Windows-metodene, kaster du bort mye tid og går antagelig glipp av muligheter.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Bytte til Macbook pro til redigering av foto

Innleggav Nilsens » fre 21.03.2014 14:41

Ser helt klart fornuften i det :-)
Og vil absolutt gjøre det slik -
Frister med den dyreste til kr 21k
Men kanskje den til kr 16k rekker ?
Valgets kval
medlem i 121 måneder
 

Re: Bytte til Macbook pro til redigering av foto

Innleggav Lost » fre 21.03.2014 14:53

Toppmodellen til 22K er et kraftmonster av en annen verden som du kanskje ikke trenger, men har du råd så får du garantert bakoversveis! Lykke til ;)
medlem i 216 måneder
 

Re: Bytte til Macbook pro til redigering av foto

Innleggav kimern68 » fre 21.03.2014 15:33

Uansett hva du velger av maskin, så ville jeg om jeg var deg, konfigurert den med 16 GB ram, da denne ikke kan oppgraderes senere, minnet er loddet fast til hovedkortet. SSD skal visstnok kunne oppgraderes, men også her er det spesialløsninger ute å går.
medlem i 141 måneder
 

Re: Bytte til Macbook pro til redigering av foto

Innleggav el-nico » fre 21.03.2014 21:28

Jeg støtter T.B.Hansen her. Jeg er helt enig.
Selv kom jeg fra linux. Jeg ville gjerne ha med meg rutiner, vaner, teknikk og tastatursnarveier derifra til Mac. Men det var da jeg lærte meg mye av det OS X kan alt virkelig løsnet.
Man roter litt i begynnelsen, men for meg ble det raskt en meget naturlig og riktig måte å jobbe på.

Jeg har selv kjøpt monstermaskinen 15"retina med alt :)
Det er en ufattelig flott maskin.
Jeg redigerer bilder i Aperture og Pixelmator. Jeg jobber med RAW og også Nikons egen programvare for slike formater. Jeg leker litt med iMovie.
Jeg strømmer til AppleTV, surfer, tegner og leker med maskinen.
Skal vel være forsiktig med å anbefalle noe som helst til noen, men max ram og en høvelig stor SSD må anbefalles på det sterkeste! Her støtter jeg Lost.
Det finnes der ute, det er tilgjengelig, det er gull, men det er opp til hver enkelt og deres økonomi. Det vil bli billigere over tid.

Jeg kan ikke se meg selv kjøpe en ny maskin på mange, mange år. Jeg kan i dag ikke se eller skjønne hvorfor.
(Med mindre jeg får en telefon fra Norsk Tipping i morgen - og da blir det i så fall den feteste MacPro .... bare fordi jeg kan ;)
medlem i 178 måneder
 

Re: Bytte til Macbook pro til redigering av foto

Innleggav Nilsens » lør 22.03.2014 0:22

Takk til alle som har engasjert seg i tråden.
Mye nyttig for en "blank mann på Mac"
Men det koster flesk. Jweg kommer til å gå for makinen med utg 16 mb ram og SSD på 512.
Spørsmål - : Jobber i dag på en bærbar HP og en stasjoner ASUS maskin med Lightroom.
Alle bildene har jeg på en LACie ekstern HD på 1 TB.
Hva vil dere råde til å bruke som erstatning for den 1TB disken ?
Intern SSD i Macèn koster skremmende mye - men - noen som har tanker/erfaringer her?
Ser at el-nico jobber en del med foto og ?
medlem i 121 måneder
 

Re: Bytte til Macbook pro til redigering av foto

Innleggav Lost » lør 22.03.2014 6:59

TimeCapsule er helt genial! Trådløs router og backup i en liten boks. Jeg digger min TC.
Kikk på denne sida for hurtigtaster og glem Windows!

http://support.apple.com/kb/HT1343?view ... cale=no_NO
medlem i 216 måneder
 

Re: Bytte til Macbook pro til redigering av foto

Innleggav Nilsens » lør 22.03.2014 11:56

Da blir det denne da :-)

Apple MacBook Pro 15" Retina Display
- Quad-core i7 2.6GHz, 16GB, 1TB Flash, Iris Pro Graphics, GeForce GT 750M 2GB
medlem i 121 måneder
 

Re: Bytte til Macbook pro til redigering av foto

Innleggav el-nico » lør 22.03.2014 12:01

Jeg òg digger TC.
Det er den raskeste, mest stabile og beste router jeg noensinne har brukt, i tillegg til å ha 2TB disk. Med den får jeg for første gang hastigheten jeg betaler for.
Den tar hele tiden trådløs back-up og jeg har en mappe for lagring av RAW-filer som ikke er redigert ennå. Masse plass på disk der. Har jeg store mengder RAW-filer på kameraet, sender jeg de ofte over til TC først, for å så hente de jeg vil jobbe videre med til MBP.
Jeg liker å ha program og bilde på samme maskin når jeg jobber.
Bildene jeg lagrer i Aperture-bibioteket/videresendes konverteres til JPEG av størrelsesmessige grunner. RAW-filene ligger på TC.
Der legger jeg også filmer og andre prosjekter jeg jobber med.
Filer flyttes fra TC til MBP og tilbake uten at jeg merker noe særlig til det, den tar back-up til TimeMachine.
Merk: TimeMachine og egne back-ups på samme disk er egentlig ganske dumt. Ryker den, ryker alt. Og jeg vil absolutt påpeke viktigheten av å jevnlig støvsuge under TC, hvor luftinntaket er. Der samler det seg mye rart.

Og med en 512GB SSD i min MBP har jeg også plass til ALT jeg vil ha med meg, til turer, ferier, besøk m.m.
Når jeg besøker min mor settes MBP på et synlig sted i stuen. I underkant av 100GB bilder av barnebarn fra Aperture-biblioteket ruller over skjermen, med god jazz i bakgrunn.
("Pass Mac'en" er forøvrig et ofte brukt uttrykk av de eldre, når snørrete barn med iskrem i hendene kommer nær ... ; - Min mor vokter den som en hauk; det er der bildene av barnebarna og Chet Baker er)

Jeg gikk fra 13" MacBook, intel core 2 duo, 4GB ram til maskinen jeg nå har i fjor vinter.
Aller helst ville jeg ha 21"/27" iMac. Og jeg vurderte lenge MacMini m/ekstern skjerm.
For bilde/tekstbehandling. Men det viktigste for meg er at maskinen er bærbar og har plass til alt jeg trenger. Jeg liker å ha alt mitt med meg.
Det er hotellnetter jeg bare MÅ ha det albumet i bakgrunnen.
Og jeg har venner som aktivt - og kun - bruker skytjenester. Det må være opp til hver enkelt, om man stoler på leverandør, netthastighet, om man må ha alt tilgjengelig hele tiden osv.
I mitt liv og verden er det ikke alltid tilgjengelig nett. Da er 512GB SSD god å ha.
Jeg rydder også jevnlig på min maskin, og sletter regelmessig det jeg ikke skal ha. Ellers lar jeg stå på gjennom natten for å selv rydde i systemet. Den står mye med strømkontakt i, så en gang eller to i måneden kjører jeg batteriet helt ned og dødt.

Min eldste datter bruker min gamle 13" daglig. Til skolearbeid, mails og surfing. Og det er fremdeles en råtass av en maskin. Særlig satt ved siden av hennes søsters Samsung PC med i5 ;).

Jeg kjøpte min MBP 15"r for årene som kommer. Jeg valgte å investere i denne maskinen. Det skulle egentlig være ulovlig å redigere bilder uten SSD og max RAM.
Men det gikk fint på min gamle 13" også. Det dukket opp en badeball i ny og ne, men jobben ble gjort. Forskjellene er likevel enorme!

Finn dine behov, vær økonomisk ærlig og glem Windows ;)

EDIT: Så innlegget ditt akkurat nå :)
Gratulerer Nilsens!! Gratulerer! Du har skaffet deg en fantastisk maskin :D
medlem i 178 måneder
 

Neste

Returner til Ny på Mac / Bestilling og kjøp av Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]