MD101 vs MD102

MD101 vs MD102

Innleggav K-dee » tir 25.03.2014 18:55

Hei,

Jeg kommer til å kjøpe min første mac til for bruk til kontor arbeid og bild og video redigering. Jeg var i butikken og sjekket disse to macene og det virker som de ikke så ulike.

MD101
Intel Core i5 Processor/2.5GHz
Intel HD Graphics 4000
4GB RAM & 500GB 5400rpm hårddisk

MD102
Intel Core i7 Processor/2.9GHz
Intel HD Graphics 4000
8GB RAM & 750GB 5400 rpm hårddisk


Er MD102 så betraktelig bedre enn MD101? Vil jeg merke noe merkbar dersom jeg kjøper md102 til bruk av video redigering enn md101? Jeg har lest at man vil ikke merke noe forskjell mellom de to prosessene uansett. Det er vel kanskje lurt å bytte ut hardisken med en raskere hardisk? Kan man gjøre dette i Lefdal uten å bryte garantien og reklamasjonsretten?


Takk :-)
medlem i 120 måneder
 

Re: MD101 vs MD102

Innleggav jerry.c.bush » tir 25.03.2014 20:56

Du vil merke noe forskjell ja. Det er en i5 mot en i7 og det er også 4GB mot 8GB.
En SSD er nok å foretrekke som kildedisk ja.
Jeg ville nok ikke gått for noen av disse maskinene i det hele tatt pr i dag da jeg er ganske sikker på at dette er maskiner som kommer til å forsvinne fra markedet ganske snart og man sitter tilbake bare med Retina maskinene.
En Retina er, etter min mening, en mye bedre maskin.
Denne er min favoritt om man skal ha en 13" og bare skal redigere video på hobby:
http://eplehuset.no/webshop/macbook-pro-retina?v=28496
Bedre prosessor enn i de du viser til, bedre batteritid, MYE bedre skjerm, lettere maskin, SSD/Flashlagring.....

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: MD101 vs MD102

Innleggav bzzlink » ons 26.03.2014 7:54

Du bør abdolutt ikke kjøpe noen av disse maskinene med mindre du får de for under 6000,-

Det er utdaterte gamle modeller som er treige og gir deg lite for pengene
medlem i 192 måneder
 

Re: MD101 vs MD102

Innleggav njadve » ons 26.03.2014 10:13

Det eneste som er utdatert ved disse maskinene er vel strengt tatt designet. Med SSD er dette helt klart gode maskiner, og på noen måter bedre enn retina. Det kommer helt an på hvilke behov man har. Utstyres den med kjapp SSD er den mer eller mindre fullt på høyde med 13" Retina. I tillegg kan man utstyre den med ekstra harddisk hvor DVD-drevet sitter, hvilket gir deg en maskin med rikelig plass som er enkel å ta med seg. Retina vil ikke kunne ha over en terrabyte intern lagring. Med disse maskinene kan du med to snurredisker få 2 terrabyte. Usikker på om 2TB diskene som er 15mm høye blir for store. Hvis ikke vil man ha mulighet for 4TB intern lagring!
I tillegg synes jeg det er utrolig praktisk med dedikerte porter til ethernet og firewire slik at man slipper overganger.

Skjermen er dårligere, og den er vel en liten halvkilo tyngre. Når det er sagt så synes jeg fortsatt det er et greit alternativ, men det kommer helt an på behov. Bruker man maskinen kun til skolearbeid, surfing og musikk og aldri kobler til noe særlig, så ville jeg helt klart valgt en Air.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 


Returner til Ny på Mac / Bestilling og kjøp av Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]