Kjøpe iMac av Elkjøp eller Apple?

Kjøpe iMac av Elkjøp eller Apple?

Innleggav jo-segov » ons 18.06.2014 17:11

Hva er mest lønnsomt med tanke på garanti og hvem er greiest å ha med å gjøre om produktet skulle filet og det blir en garanti sak.
Har hørt noen uheldige situasjoner hvor folk blir stående igjen uten noe i lengere perioder pga at utstyret blir tatt inn til reparasjon.

Hver sv f.eks Elkjøp og Apple stiller best opp når ting ikke fungerer?
medlem i 147 måneder
 

Re: Kjøpe iMac av Elkjøp eller Apple?

Innleggav DADDY » ons 18.06.2014 19:43

Hvor bor du?

En forhandler med lokal service er bra, men...

Brukerens avatar
medlem i 189 måneder
 

Re: Kjøpe iMac av Elkjøp eller Apple?

Innleggav lmh1 » ons 18.06.2014 20:36

Nå er det kanskje litt feil å bedømme ut i fra en butikk.
Men kan jo si min erfaring, kjøpte en mac mini fra elkjøp, som antakelig hadde defekt PSU, var ikke noe problem å bruke åpenkjøp selv da på elkjøp fikk alle pengene tilbake uten problemer. Men man kan jo ikke garantere det i alle butikker er slik, jeg var på Slependen, og skøyen, og ingen av disse butikkene er noe stort problem å bruke åpenkjøp. Prøvde både eldre modell av Macbook Pro og Mac mini (i5 og i7 prosessor) må si macbook pro kommer bedre med kvalitet, siden har virkelig prøvd å finne mac mini maskiner med god kvalitet, etter ha prøvd 3 maskiner, 1 bvare og 2 nye er det utrolig at de slutter å fungere etter noen dager både PSU og harddisk slutter å fungere. Macbook pro hadde jeg ikke noe problemer med, annet den ikke fungerte med Samsung SSD, var ikke noe problem å returnere den på åpenkjøp selv ved bytte av harddisk så sant maskinen funger etterpå spurte på forhånd om bytte av harddisk vil miste returrett, og det virket ikke ut som selgeren bryr seg så sant maskinen virker etterpå. Men det virker ikke ut som alle Apple maskiner liker så godt Samsung 830/840 serien.

Nå tviler jeg på apple butikk tilbyr prisgaranti\åpenkjøp.
Men muligens de har mere kunnskaper om produktet dems, så hvis du skal spørre mye om programvare uten å ta det i et forum så vil nok muligens apple butikk være stedet å spørre, men tror ikke de nekter deg hjelp om du handler på lefdal\elkjøp, er vel bare det butikkene prioriter salg istedenfor kundebehandling for nye kunder.
medlem i 169 måneder
 

Re: Kjøpe iMac av Elkjøp eller Apple?

Innleggav HEFJELLS » ons 18.06.2014 21:25

Eg har brukt og kommer til å fortsette å bruke Eplehuset (Fredrikstad) Har en snart 8 år gammel iMac (i September) som eg har hatt inne for å sette inn en større hdd. Det gikk fort å smertfritt. Ellers når det er noe eg lurer på er de veldig hjelpsom. Har ikke erfaring med Elkjøp eller andre. Kjøper du hos Eplehuset får du jo garantien + at man har 5 års reklamasjonsrett. Det gjelder hos alle. Eplehuset har ikke prisgaranti, så vidt eg vet.
medlem i 164 måneder
 

Re: Kjøpe iMac av Elkjøp eller Apple?

Innleggav jo-segov » tor 19.06.2014 8:47

Bra innspill her. Bor selv i skien og har derfor ikke noe eplehus, kun Ekjøp/lefdal og Expert.

I dette tilfelle så blir dette min overgang fra windows til mac og vil da sikkert ha flere spørsmål i begynelsen og dermed kanskje greit å handle av noen med ok support.

Litt usikker i saken enda.
medlem i 147 måneder
 

Re: Kjøpe iMac av Elkjøp eller Apple?

Innleggav kimern68 » tor 19.06.2014 13:29

Mulig jeg tar feil, men de som selger Apple produkter skal vel og strengt tatt ta de inn for service på garanti? Uansett hvor man har handlet produktet. Jeg har handlet min Mac på apple.no, men aldri hatt problemer med å henvende meg til Eplehuset, Humac eller Elkjøp/Lefdal når jeg har hatt behov for det. Dette gjelder forsåvidt også henvendelser for mine iOS produkter (Apple TV, iPhone, iPad). Så med mindre jeg er helt på jorde, så ville jeg faktisk handlet på nett, du får gratis frakt fra apple.no med levering på døra som regel, du kan konfigurere maskinen som du selv vil, spesielt med tanke på minne og lagring på MacBook Air/Pro retina. Garantien er fremdeles 1 år med 5 års reklamasjonsrett for privatkunder, og du kan da henvende deg til Apple godkjente butikker om du trenger fysisk hjelp til noe. Forumet her har og vært til stor hjelp for min del når jeg har hatt behov for å finne svar når det er noe jeg har vært usikker på.
medlem i 141 måneder
 

Re: Kjøpe iMac av Elkjøp eller Apple?

Innleggav njadve » tor 19.06.2014 13:39

lmh1 skrev:Prøvde både eldre modell av Macbook Pro og Mac mini (i5 og i7 prosessor) må si macbook pro kommer bedre med kvalitet, siden har virkelig prøvd å finne mac mini maskiner med god kvalitet, etter ha prøvd 3 maskiner, 1 bvare og 2 nye er det utrolig at de slutter å fungere etter noen dager både PSU og harddisk slutter å fungere.


Du vet vel at maskinene er de samme om du kjøper på Elkjøp eller på AppleStore Online, Eplehuset eller andre butikker? Det at du har fått Minier som slutter å fungere er nok bare et pussig tilfelle, og det har ingenting med butikken å gjøre...

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Kjøpe iMac av Elkjøp eller Apple?

Innleggav jo-segov » tor 19.06.2014 14:59

[quote="kimern68"] Så med mindre jeg er helt på jorde, så ville jeg faktisk handlet på nett, du får gratis frakt fra apple.no med levering på døra som regel, du kan konfigurere maskinen som du selv vil, spesielt med tanke på minne og lagring på MacBook Air/Pro retina. quote]


Det med at du kan konfigurere maskinen selv, ved å handle fra Apple. Mener du at når man handler hos f.eks Elkjøp så for man en maskin som allerede er satt opp med mye unødvendig som man helsk vil ha bort med det samme, slik det er med PC-er kjøpt istor butikker hjemme. Foretrekker maskiner som kun er satt opp med det mest nødvendige.
Marerittopplevelsen må ha vært når jeg kjøpte min eldre pc med windows Vista, så mye søppel programmer på en maskin hadde jeg aldrig sett maken til.

Mitt tulfelle gjelder kjøp av ny iMac
medlem i 147 måneder
 

Re: Kjøpe iMac av Elkjøp eller Apple?

Innleggav DADDY » tor 19.06.2014 18:55

Handle hos apple.no, som student og få rabatten. Er lokal service for treig får du kjøre til Eplehuset. De yter service uansett.

Med konfig tror jeg det menes at apple.no lar deg velge cpu, minne, disk osv. - du krysser av og de bygger den for deg.

Jeg handler hos apple.no, som student, og har fått utmerket service hos Eplehuset.

Brukerens avatar
medlem i 189 måneder
 

Re: Kjøpe iMac av Elkjøp eller Apple?

Innleggav kimern68 » fre 20.06.2014 4:43

jo-segov skrev:Det med at du kan konfigurere maskinen selv, ved å handle fra Apple. Mener du at når man handler hos f.eks Elkjøp så for man en maskin som allerede er satt opp med mye unødvendig som man helsk vil ha bort med det samme, slik det er med PC-er kjøpt istor butikker hjemme. Foretrekker maskiner som kun er satt opp med det mest nødvendige.
Marerittopplevelsen må ha vært når jeg kjøpte min eldre pc med windows Vista, så mye søppel programmer på en maskin hadde jeg aldrig sett maken til.

Mitt tulfelle gjelder kjøp av ny iMac


Innholdsmessig er en mac en mac, om du kjøper den hos Elkjøp eller hos Apple. Så på programvare siden så er de like. Det jeg mener er oppsett av hardware, altså hva maskinen skal inneholde av spesifikasjoner. I fysiske butikker så får du kun ferdigoppsatte standard modeller, om du vil ha litt ekstra, så er det lurt å handle på apple.no for å konfigurere maskina selv etter ditt eget ønske. Et godt eksempel er alle de nyere laptopene til Apple, de kommer med minne som er loddet fast i hovedkortet, og største standard modell er gjerne på 8 GB RAM, men om du konfigurerer maskinen selv på apple.no så kan du ha inntil 16 GB RAM, noe som absolutt er å anbefale siden du ikke kan oppdatere dette på et senere tidspunkt som du kan med eldre MacBooks. iMac i 27 tommers utgave kan du fremdeles oppgradere minne på selv, det samme skal være mulig med Mac mini også, og selvfølgelig Mac Pro. Også hardisken og prosessor har du og litt valg i når du velger å konfigurere maskinen selv på nettet og bestille fra Apple. Det tar kanskje litt lengre tid før du får maskinen, men da får du en maskin som er skreddersydd etter dine egne behov med garanti og reklamasjon som på alt annet. Og som DADDY sier over meg, om du bestiller fra apple.no så kan du og lure til deg litt rabatter i form av studentrabatter. Frakt er uansett gratis, og da blir det levert på døren din så fremt du er hjemme ved leveringstidspunkt.
medlem i 141 måneder
 

Re: Kjøpe iMac av Elkjøp eller Apple?

Innleggav HEFJELLS » fre 20.06.2014 13:14

Eg mener det går fint an å kjøpe en Mac hos f.eks Elkjøp som er slik man ønsker. Men man må mest sannsynlig bestille den, slik man gjør hos Eplehuset. Eplehuset, Elkjøp og muligens apple.no har sikkert bare standardmodellene og forandrer man på det må man bestille og det blir en lengre leveringstid.
medlem i 164 måneder
 

Re: Kjøpe iMac av Elkjøp eller Apple?

Innleggav Ove » fre 20.06.2014 13:19

Eplehuset og Humac gir også studentrabatt, sjekk nettsidene eller spør i en butikk. En student jeg kjenner fikk i hvert fall rabatter begge steder, sist ved kjøp av ny MacBook Pro hos Humac Ullevål Stadion i Oslo, like før jul i fjor.

Eplehuset leverer også påkostede Mac'er, via knappen "Konfigurer og kjøp" i nettbutikken sin. Jeg mener at Humac også hadde dette, men finner det ikke i dagens nettbutikk der i gården, det virker som om de selger bare standard over disken-utgaver.
medlem i 230 måneder
 

Re: Kjøpe iMac av Elkjøp eller Apple?

Innleggav 4jazz » fre 20.06.2014 15:13

Etter 10 års macpause kjøpte jeg en Mini (den hvite plast) for mange år siden på Elkjøp Skøyen. Jeg hadde ikke fulgt skikkelig med og uken etter kom de med en ny, oppgradert Mini (aluminiumsmodellen). Det var null problem å levere den første inn, selv om jeg hadde brukt den en uke, og ta med meg den nye hjem. Åpent kjøp er en stor fordel dersom man er usikker på modellvalget.

Brukerens avatar
medlem i 165 måneder
 


Returner til Ny på Mac / Bestilling og kjøp av Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]