Lading av macbook-pro

Lading av macbook-pro

Innleggav Suzannemolde » ons 02.07.2014 14:00

Heisann! :-D

Når jeg lader macen min, mens den er i bruk. Så blir det helt hakkete og den går mye senere. Jeg kan ikke se på netflix, viaplay og youtube, det er nærmest umulig. Dette gjelder også facebook, blogger osv. Har prøvd ulike nettlesere, men det er det samme problemet der. Så nå lurer jeg på om det er noen kloke hoder her, som har en forklaring på dette ;) ha en fin dag videre:)
medlem i 119 måneder
 

Re: Lading av macbook-pro

Innleggav MCSE » lør 05.07.2014 15:00

Hei Suzannemolde.

Dette problemet kommer av og til uten at noen egentlig har et godt svar på hvorfor.
Man antar at det kan ha noe med "rot" å gjøre. Sjekk listen under for å se om det er på tide med en "Ren-Installering", alt inn på nytt minus alt rotet (kalles clean install).

Din Mac er noen år?
JA = "clean install anbefales"

Du har installert mye rart på den? (Mange nettlesere)
JA = "clean install anbefales"

Du er veldig flink til å vedlikeholde den (Rettigheter osv)
NEI = "clean install anbefales" og/eller en grundig service.

Du har generelt full kontroll på hva du klikker på?
NEI = "clean install anbefales" (Hvis Macen er et par år)

Hvis du har "peiling på data" kan du laste ned en liten app som heter EtreChek. Appen skriver ut viktig informasjon om systemet ditt (Brukes ofte for hjelp hos Apple Support Forum). Jeg kan også si at hvis du får 4-5 skjermsider med info er det på tide med en ... "clean install" ;)

EtreCheck:
http://www.etresoft.com/etrecheck

Gi beskjed om hvordan det går :)
L.
medlem i 166 måneder
 

Re: Lading av macbook-pro

Innleggav T.B.Hansen » lør 05.07.2014 15:56

Clean install «anbefales» aldri på Mac!

Treghet skyldes oftest en av to ting:

For lite ledig plass på startdisken, eller dårlig eller utdatert programvare.

Er det første tilfellet, flytter man noe av innholdet på disken over til en ekstern disk (husk backup av eksterndisken! Man trenger altså to eksterne disker), eller setter inn en større disk.

Har man dårlig eller utdatert programvare, oppdaterer man det som kan oppdateres, og avinstallerer/sletter det som ikke kan oppdateres — inkludert alle filer disse programmene har lagt i Systemet.

Clean install er i beste fall bortkastet tid, for å oppnå noe man lettere/raskere oppnår på annen måte (ved en enkel opprydning på disken); i verste fall risikerer man å miste både lagrede filer (om man ikke har fullstendig backup) og programvare (om man har somlet bort installasjonsdisker, koder eller Apple ID).

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Lading av macbook-pro

Innleggav MCSE » søn 06.07.2014 4:55

T.B.Hansen skrev:Clean install «anbefales» aldri på Mac!


"Det er en del “myter” rundt Clean Install, som for eksemel at det er «overflødig», eller at det ikke har noen innvirkning på Macens ytelse. Dette kan du trygt stole på at er fullstendig feil."

Sitat hentet herfra:
http://mac1.no/artikkel/9927/slik-tar-d ... ll-av-lion

Man må gjerne hamre gjennom sine meninger men dette bør tas i egne tråder, problemet denne gangen er kjent i epleverden dog noe uvanlig. I følge folket på supportforumet til Apple er clean install veien å gå når man opplever tregheter under lading av macbook slik denne tråden handler om.

L.
medlem i 166 måneder
 

Re: Lading av macbook-pro

Innleggav T.B.Hansen » søn 06.07.2014 14:33

Det finnes mange ukyndige folk i slike jobber. Clean install foreslås oftest når folk som ønsker å fremstå som «eksperter» ikke forstår hva problemet er.

Et problem løses best ved å fjerne årsaken til problemet. Clean install kan gjøre en treg Mac raskere — men vil ikke nødvendigvis gjøre det. F.eks. hjelper det ikke hvis disken er full, eller det er feil på maskinvaren. I de tilfellene det hjelper, kan resultatet oppnås enklere og raskere på andre måter.

Det er helt uakseptabelt å foreslå clean install som standard/universalløsning til folk uten grundige Mac-kunnskaper. Sjansen for at de vil miste et eller annet (det være seg dokumenter som ikke er sikkerhetskopiert, eller programvare som har fulgt med maskinene eller en tidligere versjon av Mac OS) er stor. Dersom de gjenoppretter fra backup for å unngå alt arbeidet som ligger i nyinstallering og oppsett av programvare, er sjansen stor for at de kopierer tilbake problemet.

Kort sagt: Identifier problemet, og fjern årsakene. Ikke anbefal å amputere foten når problemet er en inngrodd tånegl. I dette tilfellet er det ikke klart hva problemet er. Da skal man ikke på et seriøst forum foreslå drastiske og i de aller fleste tilfeller helt unødvendige tiltak.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Lading av macbook-pro

Innleggav LCD » søn 06.07.2014 14:36

Ser det blir anbefalt å aldri slette en maskin og reinnstallere
For de som ikke er så bevandret i det skulle visssst hvor mange maskiner som kun blir slettet og reinnstallert og levert tilbake til eier ved en service... fullt funksjonsdyktige
Man går enkelt i mange tilfeller også bare rett på å bytter HD...+ nytt system...ferdig med det om man ikke finner noen åpenbare HW feil ved en test

Så til trådstarter og dere som sliter med maskin og problemer
Har dere en maskin med problemer og er i farta til å levere den inn for service/rep gjør dette først når det er som mørkest og ingenting hjelper
Det å rote rundt i systemet for finne feil er i mange tilfeller veldig tidskrevene og tilogmed for mange "kjennere" heller ikke noe enkel historie
Man kan også som amatør slite med et problem i uker og måneder før man finner feilen og ofte gjøre vondt værre ved å prøve seg med å rote i systemet på egenhånd

1) Ta backup av de viktige filene dine om mulig eller nødvendig
2) Slett maskinen..formater den
3) Innstaller system på nytt

(Enklest diagnose som en vanlig bruker kan gjøre uten å røre maskin og systemet er om man har en mulighet til å starte opp maskin med en ekstra ekstern disk hvor man har lagt inn et "fresh" system uten noe prog innstallert
Fungerer maskin smertefritt så er det mest sansynerligvis ikke HW feil men en Softfeil)


Er problemet borte etter en innstallering på nytt trenger du heller ikke lever maskin inn
Men om problemet fremdeles er der er det duket for innlevering for service/rep da du mest sansynerlig har en HW feil i maskin

Om maskin fungerer OK etter en sletting og re-innstallering tar man å innstaller den software man måtte ønske, men følger nøye med på hva man innstallerer for å se om maskinen begynner å oppføre seg rart...da har du innstallert noe som kansje roter det til i maskin og system...så som mange virusprogrammer som virkelig kan rote til systemet for deg.
Vær også veldig kritisk til tredjeparts gimikk software
Ofte kan man ende opp med samme problem da man innstallerer ofte tilbake de samme prog og dermed de samme problemene

...om det kun er en softfeil og det rettet seg ved nyinnstallering så slipper du nå å betale selv om du fremdeles har reklamasjonsrett på maskin...du fikset det selv.
For om det er en softfeil og man har levert den inn så må man oftest betale for det og ofte en minimum pris for analyse og reinnstallering uansett reklamasjonsretten
For ikke å snakke om at man har spart seg en tur til service med maskin som ofte kan ta litt tid.
medlem i 148 måneder
 

Re: Lading av macbook-pro

Innleggav MCSE » søn 06.07.2014 20:50

T.B.Hansen skrev:Clean install foreslås oftest når folk som ønsker å fremstå som «eksperter» ikke forstår hva problemet er.


Jepp.
Alfed.Wodden er en dust! Jeg er en dust, og nå har også LCD tråkka i baret...

LCD: Takk for vatra innlegg :)
medlem i 166 måneder
 

Re: Lading av macbook-pro

Innleggav macrules » man 07.07.2014 14:24

T.B.Hansen er ikke alene her.


Jeeeses... er det windows løsningen vi nå anbefaler til nye macbrukere?

Snakker om fremgang.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Lading av macbook-pro

Innleggav MCSE » man 07.07.2014 21:21

Jeg har ingen problemer med at løsningen (clean install) i seg selv ikke er en "tilfredsstillende" løsning. Det jeg sliter seriøst med er at man ikke klarer å hjelpe men i steden bruker alle sine celler på å rakke ned på de "løsninger" som tilbys.

Vil man utfordre det svaret som foreligger skal man være voksen nok til å komme med et alternativ, hvis ikke er man pr. definisjon et "Troll" -
medlem i 166 måneder
 

Re: Lading av macbook-pro

Innleggav Wackhy » tir 08.07.2014 13:22

Det er større sjanse for at dette er et fysisk problem med maskinen enn at det er systemet.
Før du gjør noe såpass drastisk som å slette og reinstallere hele maskinen ville jeg tatt den til en APR-butikk som vil kunne kjøre tester på disse. Humac, Eplehuset, Pippin, Tell etc. er eksempler på slike butikker.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Lading av macbook-pro

Innleggav Valotunk » tir 08.07.2014 14:35

Et tips før en går til mer drastiske tiltak er å opprette en ny bruker for å teste ut om symptomene også dukker opp da.
medlem i 198 måneder
 

Re: Lading av macbook-pro

Innleggav Suzannemolde » man 11.08.2014 16:33

Hei. Jeg har nå funnet ut hva som er "årsaken" hakkingen oppstår når laderen er varm. Men jeg har funnet en løsning som jeg kan bruke intil videre. Det er laderen som er "problemet" ikke maskinen Jeg fikk ikke til time machine Den står bare å konfiguerer?
Tror jeg kommer til å ende opp med å kjøpe en ny lader. Tusen takk for bra tips! :-)
medlem i 119 måneder
 

Re: Lading av macbook-pro

Innleggav LCD » man 11.08.2014 18:01

Hei


Flott at du gir tilbakemelding på løsning
5 stjerner * * * * *og 5 smil :-) :-) :-) :-) :-)
medlem i 148 måneder
 


Returner til Ny på Mac / Bestilling og kjøp av Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]