Vurderer mac (Autocad/ingeniør student)

Vurderer mac (Autocad/ingeniør student)

Innleggav nannen » lør 05.07.2014 2:08

Heisann, vurderer og gå over til mac da eg liker den veldig godt til daglig bruk.
Men lure på hvordan den er til autocad, skal begynde på bygg ingeniør y-veien til høsten, og trenger en god pc til både skule og kvardagsbruk.

Har tenkt på en macbook pro 13 med oppgradering av ram. Men er usikker på om den er kraftig nok etter 3år på ingeniør studiene, el om eg bør gå for en pro retina 256gb isteden?

Rekner med her er en del folk med erfaring, på forhånd takk for svar.
medlem i 117 måneder
 

Re: Vurderer mac (Autocad/ingeniør student)

Innleggav T.B.Hansen » lør 05.07.2014 11:57

Jeg har ikke profesjonell erfaring med den aktuelle programvaren, og kan ikke si noe om det — men rent generelt vil jeg påstå, at både 13" skjerm og 256 GB harddisk er for lite om man vil bruke Mac'en til annet enn skrivemaskin.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Vurderer mac (Autocad/ingeniør student)

Innleggav RolfA » lør 05.07.2014 12:17

Jeg har heller ikke erfaring med Autocad, men du kan jo kjøre Windows via Bootcamp eller VMWare/Parellels.

Om du skal kjøre Bootcamp/Windows så synes også jeg at 256 gb harddisk blir litt lite. Jeg benytter min MBP til å kjøre Windows i VMWare Fusion hvor jeg blant annet bruker Visual Studio. Det fungerer glimrende.
medlem i 226 måneder
 

Re: Vurderer mac (Autocad/ingeniør student)

Innleggav MCSE » lør 05.07.2014 12:41

Heisan nannen.

La oss en titt på hva Autodesk sier ang kravspesifikasjon om man skal kjøre AutoCAD for Mac ... på en Mac: "AutoCAD for Mac 2014 System Requirements"

Først operativsystem (ingen store utfordringer her):
OS® X v10.9.0 or later (Mavericks),
OS X v10.8.0 or later (Mountain Lion) with 64-bit Intel processor.

Og så listen over bærbare mac'er (Åpenbart anbefaler AutoDesk Retina). Vi ser også at de anbefaler nyere systemer antagelig fordi AutoCAD er en maskin/prosessorkrevende programvare:
MacBook® Pro 5,1 or later
(MacBook Pro 10,1 with Retina Display or later recommended)
MacBook Air® 2.1 or later
MacBook® 5.1 or later (MacBook 7.1 or later recommended)

3 GB of RAM (4 GB recommended)
(Jeg anbefaler 16GB til PRO-grafisk arbeide)

Harddiskplass.
Du bør gå for ca 250+GB SSD avhengig av hvor store prosjekter du skal jobbe med. Anbefalingen fra AutoDesk handler kun om minimum etter installasjonplass.

2.5 GB free disk space for download and installation (3 GB recommended)

Skjerm: Ingen tvil om hva AutoDesk Anbefaler.
All graphics cards on supported hardware
1,280 x 800 display with true color (2880 x 1800 with Retina Display recommended)

Konklusjon:

Skal man kjøre tunge CAD/3D/Grafisk/Video programvare på en pc/mac finnes det ingen øvre grense vedr. hardware. Det største av alt er alltid bedre en alt annet. Jeg kjøper alltid mye mer en jeg trenger i nuet, da får jeg aldri/sjelden kostbare overraskelser underveis.

Min anbefaling er:
15-tommers MacBook Pro med Retina-skjerm
2,0 GHz firekjerners Intel Core i7, Turbo Boost opptil 3,2 GHz
16 GB 1600 MHz DDR3L SDRAM
256 GB PCIe-basert flashlagring
Pris uten/med studentrabatt: 18.710 / 17.214
--------------
Alternativ:
13-tommers MacBook Pro med Retina-skjerm
2,4 GHz tokjerners Intel Core i5, Turbo Boost opptil 2,9 GHz
16 GB 1600 MHz DDR3L SDRAM
256 GB PCIe-basert flashlagring
Pris med studentrabatt: 13.639

PS: HUSK ekstern lagring / backup!

Håper dette gir deg noen gode pointere :)
Lykke til.

Autodesk software for students and educators:
http://www.autodesk.com/education/free- ... nstruction
medlem i 166 måneder
 

Re: Vurderer mac (Autocad/ingeniør student)

Innleggav nannen » man 07.07.2014 21:23

Takk for svar, trur de blir en Retina 13" med 256gb og 16gb ram da. Den på 15 blir litt i dyraste lage for en student.
medlem i 117 måneder
 

Re: Vurderer mac (Autocad/ingeniør student)

Innleggav MCSE » man 07.07.2014 21:28

Godt valg nannen :)

Du vil nok oppleve at det kan bli litt trangt på den lokale disken så prøv å lære deg til først som sist å bruke ekstern lagring. Dette er en billig og sikker løsning både for backup og bibliotek for de største prosjektene dine (bilder, filmer etc).

Håper du blir fornøyd og skriv gjerne litt om dine erfaringer på Mac her inne etterhvert :)

L.
medlem i 166 måneder
 

Re: Vurderer mac (Autocad/ingeniør student)

Innleggav Halion51 » tir 08.07.2014 1:36

@MCSE

Hvor stor ekstra back up disk trenger en for å ta back up av en 256 GB PCIe-basert flashlagring? Holder det med 1 TB? Jeg har en ubegrenset konto hos JottaCloud, men kunne tenke meg å ha en her også.......

Brukerens avatar
medlem i 148 måneder
 

Re: Vurderer mac (Autocad/ingeniør student)

Innleggav MCSE » tir 08.07.2014 2:15

Halion51 skrev:@MCSE

Hvor stor ekstra back up disk trenger en for å ta back up av en 256 GB PCIe-basert flashlagring? Holder det med 1 TB? Jeg har en ubegrenset konto hos JottaCloud, men kunne tenke meg å ha en her også.......


1 TB holder, personlig ville jeg gått for 2 TB mye fordi prisene er gunstige. Antagelig hadde jeg kjøpt et lite diskkabinett med plass til 2 disker og ev. kjøpt NAS disker da disse er laget for 24/7 drift uten at det går videre utover prisen.
Mitt bruk ligger langt over dette men "skulle jeg ha anbefalt" i en lavere prisklasse så..... ;)

Zyxel NSA325V2 2-bay NAS kan være aktuell, den koste under 1000 lappen og kan settes opp som din "personlige" sky :) Denne klossen fikk god omtale på Dinside.no
Link: http://www.dinside.no/925293/zyxel-nsa325-v2-nas
Zyxel: http://www.zyxel.com/no/no/products_ser ... .shtml?t=p

PS: Gjør grundig arbeide vedr. kompatibilitet og generell Applestøtte hos Zyxel.

Jeg bruker bland annet de røde diskene til Western Digital, gode og rimelige disker. Mange lager disker spesefikt til NAS nå.
Dinside har skrevet mye om disse disken som kan fås i 1, 2, 3 og 4TB :)
Link: http://www.dinside.no/899126/naa-kommer ... arddiskene
Link WD Red: http://www.wdc.com/en/products/products.aspx?id=810

Ca priser Westrn Digital Red: 1 TB 540.- 2 TB 850.- 3 TB 1000.- 4 TB 1350.-
Western Digital har med feks. My Book flott Cloud-løsninger også.

Håper du finner noe brukenes "avhandlingen" over :) :)

L.
medlem i 166 måneder
 


Returner til Ny på Mac / Bestilling og kjøp av Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]